Jeżeli nie jesteś zadowolony ze swojej wagi i zastanawiasz się nad jej redukcją, rozważ dietę keto. Posiłki ketogeniczne pomagają także w walce z miażdżycą oraz cukrzycą. Ten model żywienia posiada wielu zwolenników, jednak zanim rozpoczniesz przygodę z dietą keto, warto poznać podstawowe zasady oraz przykładowe posiłki – sprawdź, czy keto jest dla Ciebie. 

Dieta ketogeniczna – tłuszczem zwalcz tłuszcz 

Zacznijmy od ważnego komunikatu – przed rozpoczęciem jakiejkolwiek diety skonsultuj się ze swoim lekarzem lub dietetykiem. Twoje zdrowie jest bowiem najważniejsze. 

Podstawowa zasada diety keto może zostać podsumowana w tych słowach „zamień węglowodany na tłuszcze”. W praktyce oznacza to, że przygotowujesz plan posiłków zawierający ściśle określone dzienne zapotrzebowanie na tłuszcze, węglowodany oraz białko. Standardowa dieta zakłada, że w ciągu dnia spożywasz mniej więcej 50% węglowodanów, 35% tłuszczów oraz 15% białka. Dieta keto z kolei koncentruje się na tłuszczach (80-90%), traktując węglowodany i białko jako dodatek (łącznie 10-20%). 1 

Dlaczego właśnie tłuszcze? 

Mamy tutaj do czynienia ze zjawiskiem ketozy. Organizm człowieka niebędącego na diecie wykorzystuje węglowodany jako źródło energii. Dieta ketogeniczna ogranicza ich obecność, co powoduje, ze nasze ciało poszukuje alternatywy. Niska zawartość węglowodanów redukuje uczucie głodu. Proces rozpadu tłuszczów (ketoza) sprawia, że stężenie ciał ketonowych jest znacznie większe od stężenia glukozy. To z kolei przekłada się na zmniejszenie ilości wody odkładanej w mięśniach – dochodzi do redukcji masy naszego ciała. 

Co jeść w trakcie diety keto? 

Aby w pełni czerpać korzyści płynące ze stosowania diety ketogenicznej, należy trzymać się poniższych zasad. 

  • Unikamy produktów przetworzonych – kierujemy się tutaj stawianiem jakości nad ilość; skoro dieta jest skoncentrowana na tłuszczach, musimy dopilnować, żeby produkty były dobrej jakości, pełnowartościowe. 
  • Wybieramy produkty o wysokiej zawartości tłuszczu nasyconego (masło, olej kokosowy itd.) oraz jednonasyconego (awokado, orzechy itp.). Tłuszcze wielonienasycone dopuszczalne są tylko w rybach. 
  • Źródłem białka jest mięso – acz im mniej protein, tym lepiej. Pamiętamy o jakości – wybieramy mięso ze sprawdzonych hodowli. 
  • Węglowodany pozyskujemy z warzyw o owoców. Wybieramy te produkty, które zawierają mało cukrów prostych oraz możliwie najmniejszą ilość węglowodanów w składzie. Celujmy w warzywa zielone (brokuł, szpinak, jarmuż, ogórek, cukinia). 

Jak przygotowywać posiłki w diecie ketogenicznej? 

Najlepiej samodzielnie. Produkty doprawiamy według upodobań – smażymy, peklujemy, marynujemy, pieczemy, gotujemy na parze. Forma dowolna, pamiętajmy jednak o produktach dobrej jakości, ze sprawdzonych miejsc. 

Warzywa i owoce możemy przyjmować w formie płynnej, np. przy użyciu blendera. To urządzenie sprawdzi się także w przypadku zup. Blendery kielichowe Electrolux pozwalają stworzyć pełnowartościowe posiłki w formie np. koktajlu przy użyciu tylko jednego przycisku. Przechylony dzbanek miksera w blenderze kielichowym Explore 7 pozwala na blendowanie składników pod niewielkim kątem, z optymalną prędkością, przy zachowaniu niskiej temperatury. Technologia PowerTilt gwarantuje zachowanie koloru i, przede wszystkim, świeżego oraz naturalnego smaku składników Twojego posiłku. 

Zanim zdecydujesz się na dietę keto 

Każda dieta niesie za sobą pewne konsekwencje. Jeżeli zależy Ci na redukcji i utrzymaniu upragnionej wagi, pamiętaj, by podejść do tego z głową, a najlepiej zasięgnąć porady kompetentnych osób. To lekarz lub dietetyk powinien ułożyć indywidualny plan posiłków dostosowany do Twoich potrzeb i preferencji.