Aktywność fizyczna w połączeniu z odpowiednią zróżnicowaną dietą jest podstawą zdrowego stylu życia. O tym wszyscy wiedzą i każdy, komu zależy na zdrowiu, stara się jak najwięcej ruszać i właściwie odżywiać. Nie zawsze przynosi to efekty, takie, jakich się oczekuje. Dlaczego tak się dzieje i co zrobić, żeby zarówno sport, jak i dieta przynosiły wymierne korzyści organizmowi - podpowiadamy.

Dlaczego czasem po treningu człowiek czuje się wyczerpany i osłabiony?

Aktywność fizyczna poprawia krążenie i dotlenia wszystkie komórki ciała, wyzwala endorfiny, dzięki czemu człowiek powinien odczuwać lekkość i zadowolenie. Czasami zdarza się jednak tak, że zamiast tego przychodzi zmęczenie i osłabienie, a mięśnie bolą nawet jeśli dieta dostarcza im odpowiednich składników. Ważnym czynnikiem, który może powodować te stany, a o którym często się zapomina, jest niewystarczające nawodnienie organizmu. Zwiększony wysiłek fizyczny sprawia, że organizm traci z potem dużo ważnych dla życia elektrolitów, takich jak np. potas, sód, magnez, czy wapń, których niedostatek może powodować między innymi:

- osłabienie i zawroty głowy, a nawet omdlenia,

- skurcze lub drżenie mięśni,

- przyspieszone lub nierówne bicie serca,

- obrzęki związane z chęcią zatrzymania przez organizm wody,

- nerwowość lub apatię prowadzącą do depresji i wiele innych.

Objawy te nie muszą występować jednocześnie, ale nawet jeden czy dwa sprawiają, że człowiek czuje niepokój i zdarza się, że obwinia za tę sytuację sport, zaprzestając go uprawiać, co często jest błędem wynikającym z niewiedzy, a wystarczyłoby uzupełnić poziom elektrolitów, żeby sytuacja wróciła do normy.

Jak uzupełniać elektrolity przy zwiększonej aktywności fizycznej?

Samo zwiększenie ilości wypijanej wody może nie wystarczyć, nawet jeśli nie będzie to zwykła woda z kranu, lecz woda mineralna. Istnieją specjalne elektrolity dla sportowców (więcej na https://www.body4you.pl/), których przyjmowanie zaleca się szczególnie tym, którzy intensywnie ćwiczą. Osoby wykazujące umiarkowaną lub doraźną aktywność fizyczną mogą pić wodę kokosową, która jest naturalnym izotonikiem. Jednak przy regularnych treningach szybkościowych czy wytrzymałościowych ważne jest nawodnienie organizmu za pomocą odpowiednich odżywek dla sportowców, które bywają też połączeniem elektrolitów z substancjami energetyzującymi. W tej kwestii najlepiej zdać się na specjalistów w swojej dziedzinie, np. ze sklepu internetowego https://www.body4you.pl/, którzy doradzą jaki produkt będzie najkorzystniejszy w przypadku danego wysiłku fizycznego.

Tylko dobrze zbilansowana dieta, w połączeniu z aktywnością fizyczną i odpowiednim nawodnieniem organizmu przyniesie pożądane skutki dla zdrowia. Brak jednego z tych trzech elementów zdrowego stylu życia może sprawić, że poniesione wysiłki w dwóch pozostałych kategoriach pójdą na marne i nie przyniosą oczekiwanego rezultatu. Warto o tym pamiętać dokonując zmian w swoim życiu.