Brak terminowej płatności może niekorzystnie wpływać na kondycję firmy, a zwłaszcza w branżach, gdzie wymagane są częste inwestycje. Stąd też coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z faktoringu, by utrzymywać płynność finansową.

Faktoring polega na wykupieniu i zabezpieczeniu bieżących zobowiązań finansowych wobec przedsiębiorców. W efekcie szybciej otrzymuje się pieniądze za zrealizowane usługi lub sprzedane produkty. Najczęściej firmy faktoringowe przekazują w formie zaliczki około 80% od każdej faktury, a pozostałe 20% wypłacają po uregulowaniu należności przez klienta. Dzięki temu można na bieżąco pokrywać koszty związane m.in. z niezbędnymi materiałami i narzędziami, wynagrodzeniami pracowników, opłatami na rzecz instytucji finansowych.

 

Faktoring – za i przeciw

Niewątpliwą zaletą faktoringu jest możliwość bieżącego pokrywania kosztów. Dzięki temu firmy mogą się rozwijać, pozyskiwać nowych klientów. Ponadto, usługa zdejmuje z przedsiębiorcy obowiązek monitorowania spłaty należności i podejmowania działań egzekucyjnych. Minusem korzystania z takiego sposobu finansowania jest prowizja na rzecz faktora, jednak bardzo często opłaty, jakie trzeba ponosić z tego tytułu są relatywnie niewielkie w stosunku do ryzyka związanego z upadłością prowadzonego biznesu.

Przedsiębiorcy mogą zdecydować się na faktoring bez przejęcia ryzyka – wariant zapewnia płynność finansową, jednak w razie braku płatności przedsiębiorca zobowiązany jest do zwrotu zaliczki na rzecz faktora. Inną formą jest faktoring z przejęciem ryzyka – w tym przypadku właściciele biznesów nie muszą martwić się niewypłacalnością kontrahentów. Opcja ta, choć wygodniejsza, wiąże się z większymi kosztami, gdyż trzeba dodatkowo pokryć koszty ubezpieczenia.

 

Ile kosztuje faktoring?

Przed podjęciem decyzji o skorzystaniu z faktoringu, warto porównać oferty różnych firm. Można także skorzystać z dostępnego w internecie kalkulatora, np. takiego: https://kalkulatordlafirm.pl/faktoring, który po wpisaniu kluczowych parametrów wyliczy średni koszt miesięczny netto – wycena generowana jest na podstawie ofert zebranych od 10 firm zajmujących się faktoringiem w Polsce.

Artykuł sponsora/partnera - zawiera lokowanie produktu/marki