Chcąc jak najlepiej zabezpieczać swoją firmę lub jej określony obszar przed wtargnięciem osób nieuprawnionych, warto jest postawić na systemy kontroli dostępu, które umożliwiają to jedynie części personelu, która jest do tego zobligowana

Z pewnością większość z was miała styczność z takimi systemami bazującymi na tokenach, kluczach, kartach, hasłach czy numerach PIN. Czy jest to ochrona wystarczająca? Nie koniecznie, bo nieraz zdarza się, że takie środki zabezpieczenia mogą być zgubione, skradzione czy też przekazane osobom trzecim. Na pewno jest to więc ochrona, ale nie wydaje się, aby była ona na najwyższym poziomie i mimo iż w wielu firmach będzie ona jak najbardziej wystarczająca, to warto przynajmniej mieć na uwadze, że zaawansowane technologie XXI wieku pozwalają nam na znacznie lepsze zabezpieczenia. Mowa o systemach kontroli dostępu, które bazują na cechach biometrycznych człowieka będących dla każdego z nas zupełnie różnymi. O jakich zabezpieczeniach mowa?

Linie papilarne

Zdecydowanie najpopularniejsze pośród takich systemów kontroli są te z wykorzystaniem linii papilarnych, a więc odcisków naszych palców. Jest to nowa wersja metody odcisku palców, zastępująca użycie tuszu i panieru, którą w przeszłości wykorzystywały zwłaszcza organy ścigania.

Z pewnością jest to metoda bardzo skuteczna, która w aspekcie rozpoznawania ludzi jest akceptowana także przez państwowe organy ścigania. Plusem w tym wypadku jest też możliwość długoterminowego wykorzystania tej metody oraz jej skuteczność, ponieważ identyfikacja wymaga bezpośredniego kontaktu ze skanerem zamontowanym w systemie komputera.

Rozpoznawanie rysów twarzy

Kolejną metodą związaną z cechami biometrycznymi jest rozpoznawanie rysów twarzy, choć dodajmy od razu, że jest to identyfikacja, która jest dość kontrowersyjna. Wprawdzie odbywa się bezinwazyjnie poprzez wykonanie zdjęcia osobie identyfikowanej i sprowadzeniu obrazu do odpowiedniego kodu cyfrowego, to jednak nie zawsze jest ona skuteczna. Inny od oczekiwanego wynik wystąpić może poprzez nachylenie głowy identyfikowanego czy też nieodpowiednie naświetlenie. Poza tym system można oszukać, gdy identyfikowana osoba jest bardzo podobna do tej, która ma rzeczywisty dostęp do ograniczonej strefy, nie wspominając już o tym, że dzisiejsza technika pozwala ludziom zmieniać i dowolnie modyfikować wygląd swojej twarzy.

Biometria oka

Wspominając o identyfikacji biometrycznej, nie sposób nie pochylić się niżej nad biometrią oka. Wyróżniamy tu dwie formy identyfikacji, a więc skanowanie tęczówki i siatkówki oka. W przypadku pierwszej metody istotną kwestią jest fakt, że wzory tęczówki oczu różnią się od siebie i nie ma możliwości, aby dwie osoby miały idealny jej wzór. W związku z tym jest to identyfikacja jak najbardziej skuteczna. Podobnie sprawa wygląda przy siatkówce, aczkolwiek należy zwrócić uwagę na to, że na problem identyfikacją mogą mieć tutaj wpływ choroby oczu, jak choćby zaćma.

Skuteczniejszą metodą jest więc identyfikacja na bazie tęczówki. Wówczas poprzez skan barwnika - melaniny, komputer przygotowuje specjalny wzór cyfrowy tęczówki, który następnie porównywany jest ze wzorami dostępnymi w bazie.

Weryfikacja głosu

Nowoczesnym systemem identyfikacji jest także weryfikacja głosowa, która polega na pobraniu sygnału głosu zainteresowanej osoby oraz przetworzeniem jej na unikalny kod cyfrowy, przechowywany następnie w cyfrowym wzorcu. Osoba identyfikowana przez taki system kontroli dostępu musi wówczas wypowiedzieć też zapisane w systemie hasło. Minusem w tym przypadku może być fakt, że nasz głos może się zmienić. Dzieje się tak na przykład podczas chorób. Poza tym zawsze zakłócać mogą czynniki zewnętrzne.

Oczywiście nie są to jedyne nowoczesne metody identyfikacji osobowej. Poza nimi wyróżnić możemy jeszcze geometrię dłoni, układ naczyń krwionośnych, DNA, kształt ucha, a nawet zapach. Wybór jest więc stosunkowo duży, więc najlepiej polecamy zapoznać się z całą ofertą i zapytać specjalistów z profesjonalnej firmy CTR PARTNER na stronie http://www.ctr.pl/produkty/wszystkie-kontrola-dostepu/index.html

Artykuł sponsora/partnera - zawiera lokowanie produktu/marki