Marketing szeptany (buzz marketing) to jedna z najskuteczniejszych metod promocji firm w sieci. Jest świetnym nośnikiem informacji na temat produktu, usługi i marki. Jednak, aby działania marketingowe były skuteczne, należy przestrzegać kilku ważnych zasad.

Na czym polega marketing szeptany?

Efektywny marketing szeptany polega na naturalnym i nienachalnym wywoływaniu dyskusji na temat produktów lub usług danej firmy. Może również budować wizerunek, świadomość i zaufanie wobec marki. Konsumenci ufają znajomym, internautom i liderom opinii, dlatego chętniej wybiorą polecany przez nich produkt. Buzz marketing nie ma nic wspólnego ze spamem – udział marketera w dyskusji powinien sprowadzać się do wywołania pozytywnych emocji oraz pomocy przy ewentualnych wątpliwościach. 

Rola marketingu szeptanego sprowadza się jedynie do poruszenia konkretnego tematu i zaangażowania odbiorców w dyskusję, dzięki czemu zdobywają więcej informacji o działaniach marki, oferowanych produktach czy usługach. Należy pamiętać, że komentarze nie mogą razić potencjalnych klientów ani nakłaniać ich do zakupu. Zadaniem marketerów jest przedstawienie realnych korzyści i zalet produktu lub usługi w taki sposób, aby komentarze były jak najbardziej dopasowane do kontekstu dyskusji.

Jak prowadzić skuteczny buzz marketing?

Buzz marketing z powodzeniem można stosować w mediach społecznościowych, na forach czy blogach. Kluczem do sukcesu jest nienachalność dyskusji – namawiając konsumentów do zakupu, możemy zniechęcić do marki. Działania z zakresu buzz marketingu powinny być prowadzone w sposób etyczny. Nie można przekazywać nieprawdziwych informacji ani szkalować konkurencji. Jednak pisanie o produktach lub usługach marki w samych superlatywach również może wywołać efekt odwrotny do zamierzonego. Dobrze prowadzony marketing szeptany pomaga dotrzeć do dużej liczby potencjalnych klientów w krótkim czasie ze stosunkowo niewielkim nakładem pracy. Czasami wystarczy tylko kilkuosobowy zespół pracowników oraz konta na portalach lub forach z historią aktywności.

Wyróżnia się kilka form buzz marketingu: casual marketing, wspierający główne działania marketingu szeptanego; product seeding, który polega na recenzowaniu produktów przez blogerów i vlogerów; community marketing, promujący produkty firmy poprzez angażowanie się w dyskusję; trendsetting, kreujący nowe trendy z zastosowaniem produktu; brand blogging, wykorzystujący sferę blogową do promocji produktu, usługi czy marki; cause marketing, polegający na wspieraniu ważnych dla odbiorców kwestii społecznych przy jednoczesnej promocji marki; evangelist marketing, który ma na celu wykreowanie grupy konsumentów, którzy chcą promować produkt wśród swoich znajomych oraz marketing wirusowy, mający na celu stworzenie treści chętnie udostępnianych przez użytkowników.