Zarówno na świecie, jak i w Polsce ostatnia dekada w handlu to rozwój e-commerce, czyli wymiany towarowej w internecie. Rynek konsumencki i B2B pokochał handel w sieci. Jest to spowodowane płynącymi z tej formy sprzedaży i zakupu wymiernymi korzyściami zarówno dla sprzedawcy, jak i dla kupującego.

E-commerce zmienił zasady gry

Przed dobą handlu internetowego zakupy wysyłkowe rozwijały się dość ospale, osiągnęły na świecie pewien poziom już w latach osiemdziesiątych i nie wiele od tego czasu się zmieniało. Głównym źródłem informacji o sprzedawanych towarach były katalogi papierowe, reklamy w papierowych magazynach i telesklepy. Niestety te formy promocji były zarezerwowane dla nielicznych grup mogących pozwolić sobie na tak drogie formy dotarcia do potencjalnego kupującego. 

Korzyści płynące z handlu w sieci

Przeniesienie prezentacji towarów do internetu zmieniło wszystko. Zdjęcia wysokiej jakości, zdjęcia 3D, filmy prezentujące towar, testy konsumenckie, to elementy, które w gwałtowny sposób przekonały ludzi do zakupów w sieci. Z czasem doszły do tego regulacje prawne dające konsumentom możliwość zwrotu towaru bez ponoszenia dodatkowych kosztów w wypadku, gdyby ten nie spełniał oczekiwań wzbudzonych w kupującym nie do końca uczciwym przedstawieniem jego walorów. Niezależnie od zmian formalnych sami sprzedawcy, idąc za potrzebami klientów, zaczęli systematycznie usprawniać swoje systemy sprzedaży on-line, wzbogacać je o nowe możliwości płatności, otrzymania błyskawicznego kredytu, czy skorzystania z wielu form dostawy w zależności od preferencji.  


Wyzwania stojące przed branżą e-commerce

Jak w przypadku każdej zmiany tak i w tej są pewne ciemne strony, z którymi przede wszystkim muszą mierzyć się sprzedawcy, ponieważ konsumenci, szczególnie indywidualni, są stroną objętą ochroną prawną. Sami przedsiębiorcy również rozumieją, że aby przyciągnąć klientów muszą dbać o ich interesy, w innym wypadku informacje o nierzetelnym kontrahencie rozniosą się bardzo szybko.

Logistyka

Głównym problemem w handlu przez internet jest logistyka, to na sprzedawcę spadła cała odpowiedzialność za odpowiednie spakowanie, zabezpieczenie i sprawne dostarczenie towaru do klienta. Wielu producentów, jak i sieci handlowych nie było na to gotowe, powstały więc wyspecjalizowane firmy zajmujące się procesem sprzedaży i dostarczenia towaru. W niektórych przypadkach nawet te dwa elementy zostały rozdzielone, część firm wyspecjalizowała się w marketingu i kontakcie z klientem, a część w kompletacji, pakowaniu i wysyłce towaru. Taki model to dropshipping. 

W większości przypadków nie ma jednak takiej konieczności, ponieważ część problemów związanych z pakowaniem skutecznie niwelują nowoczesne rozwiązania takie jak automatyczne i półautomatyczne owijarki Promag, czy automatyczne linie kompletacji i pakowania towarów. Niezależnie jednak od zastosowanego modelu jedną z kluczowych kwestii jest jak najszybsze dostarczenie towaru do klienta, ponieważ w tej materii nadal atrakcyjniejsze są zakupy tradycyjnie, gdy towar możemy obejrzeć i przetestować na miejscu, a potem od razu zabrać go do domu. 

Dużym wyzwaniem dla sprzedawcy jest sprawa współpraca z firmami kurierskimi i systemami pocztowymi, to od wzajemnego zaufania z tymi podmiotami zależy duża część powodzenia e-biznesu.

Warunki prawne. 

Kolejnym utrudnieniem są ciągle zmieniające się przepisy prawne, zarówno te globalne, jak i lokalne dotyczące handlu przez internet. W ogólnie pojętym dobrym interesie kupującego sprzedający podlega wielu obowiązkom formalnym, które musi spełnić by móc legalnie i bezpiecznie prowadzić swoją działalność. Tu najczęściej nie obejdzie się bez współpracy z firmą prawniczą, która będzie umiała dobrze wdrożyć wszystkie niezbędnie procedury prawno-formalne. 

Zdjęcie pochodzi z serwisu e-promag.pl

Niemniej mimo tych kilku niedogodności dynamicznie rozwijający się handel internetowy, to dobry kierunek dla wielu firm, działających dotychczas w tradycyjnym modelu off-line, a dla wielu jedyny słuszny kierunek.

publikacja partnera