Sprzęgło jest jedynym elementem, które aby zadziałać musi zostać wyłączone, a nie na odwrót, jak ma to miejsce w wypadku np. silników. Podczas jazdy sprzęgło jest w pozycji włączonej, a do jego wyłączenia stosuje się właśnie wysprzęglik centralny, zwany CSC. Nie ma on jednak zastosowania od początku istnienia sprzęgła.

Sterowanie sprzęgłem metodą tradycyjną oraz półhydrauliczną

Początek wyłączania sprzęgła to sposób mechaniczny, czyli przy użyciu linki odciągającej docisk od tarczy sprzęgła, jak ma to miejsce w motorowerach i motocyklach, gdzie dźwignia umieszczona jest na kierownicy. Taki sposób jest o tyle zawodny, że linka może pęknąć w każdej chwili, przy czym w samochodzie może się to wiązać z narobieniem szkód. Inżynierowie wymyślili więc hydrauliczny układ sterowania sprzęgłem w którym kluczowe są dwa elementy: pompka i wysprzęglik.

Dlaczego półhydrauliczny?

W tym wypadku pedał jest połączony z tłokiem pompki, którego ruch przesuwa tłok, spiętrza płyn i przesuwa go przewodem do wysprzęglika. Gdy płyn dociera do wysprzęglika, jego część zewnętrzna naciska na dźwignię, a ta przekazuje nacisk na łożysko wyciskowe. Właśnie obecność tej mechanicznej dźwigni powoduje, że jest to układ półhydrauliczny.

Zastosowanie wysprzęglika centralnego CSC – układ hydrauliczny

Wysprzęglik CSC eliminuje obecność dźwigni, ponieważ jest zintegrowany z łożyskiem dociskowym, przekazującym siłę hydrauliki pompki bezpośrednio na sprężynę talerzową tarczy dociskowej. Jest on umieszczany w obudowie sprzęgła, centralnie na wałku sprzęgłowym oraz sprężynie tarczowej.

Zastosowanie wysprzęglika CSC zmniejsza liczbę koniecznych części w zestawie, a także ułatwia pracę układu. Także przewód hydrauliczny można rozłożyć dowolnie w komorze silnika. Ma to jednak również swoją wadę, gdyż do wymiany wysprzęglika niezbędne jest wyjęcie skrzyni biegów.

Awaria wysprzęglika CSC

Taką awarię dość łatwo rozpoznać, gdyż po naciśnięciu pedału sprzęgła nie tylko niczego nie osiągamy, ale pedał opada do samej podłogi auta i już nie powraca. Wówczas należy sprawdzić, czy z okolicy skrzyni biegów nie wycieka płyn. Jeżeli tak, mamy awarię wysprzęglika i jedyne co możemy z tym zrobić, to go wymienić. Inną oznaką może być ślizganie się sprzęgła (tarczy), gdy płyn hydrauliczny wydostał się na nią.

Przy wymianie, niestety dość skomplikowanej w porównaniu do zwykłego siłownika sprzęgła (wysprzęglika) mechanik powinien sprawdzić stan tarczy sprzęgła, gdyż możliwe, że płyn z wysprzęglika dostał się na nią, a wówczas konieczna jest wymiana całego sprzęgła. Tak się zresztą zaleca, ponieważ jeżeli wysprzęglik uległ awarii, oznacza to, że auto już pokonało dużo kilometrów na danym wysprzęgliku i sprzęgle, i najprawdopodobniej niedługo i ono ulegnie mocnemu zużyciu.

 

Wysprzęglik centralny AISIN CSCT-002

Aisin Seiki Co., Ltd., w skrócie nazywana Aisin, jest pochodzącą z Japonii korporacją opracowującą i produkującą komponenty dla przemysłu motoryzacyjnego, ale działającą również w innych gałęziach przemysłu, np. meblarskim. Aisin należy w 30% do Toyoty, stąd wiele części wytwarzanych przez tę korporację jest montowanych w Toyotach fabrycznie, m.in. sprzęgła oraz ich elementy, w tym w niektórych modelach aut również wysprzęglik centralny AISIN CSCT-002.

Jako element stosunkowo młody na rynku, nie jest spotykany w starszych modelach Toyoty ani tym bardziej innych aut. Najlepszym sposobem na to, aby sprawdzić, czy dana część będzie pasowała do danego modelu auta oraz silnika jest oczywiście kontakt z dostawcą takich części (czytaj: ze sklepem), ale orientacyjnie warto wiedzieć, do jakich aut wysprzęglik centralny AISIN CSCT-002 będzie pasował i są to:

- Daihatsu Charade 1.33 16V 99 km;
- Subaru Trezia 1.3 99 m oraz 1.4 D 90 km;
- Toyota Auris, wszystkie auta z silnikami z roku produkcji 2012;
- Toyota Auris Touring Sports oraz Toyota Auris Van z początkowego roku produkcji 2013;
- Toyota Avensis z lat 2008-2009;
- Toyota Corolla (niektóre silniki);
- Toyota Urban z roku 2007;
- Toyota Verso z roku 2009;
- Toyota Verso S z lat 2010-2016;
- Toyota Yaris z lat 2005 oraz 2010;
- Toyota Yaris Furgon z roku 2012.

Zakup wysprzęglika należy na wszelki wypadek skonsultować ze sprzedawcą, wystarczy znać rok produkcji auta oraz model silnika.