Jedynie dwie trzecie mikroprzedsiębiorstw utrzymuje się na rynku po upływie pierwszego roku. Ta kwestia nie zmienia się od dawna. Co wpływa na taki wynik? Czyżby konkurencja? A może niewystarczające i trudno dostępne oferty finansowania? Wszystko wskazuje na to, że jedno i drugie.

Firmy chcą się rozwijać

Z badań wynika, że prawie połowa mikroprzedsiębiorstw jest zainteresowana dodatkowym finansowaniem zewnętrznym. Wskazują one też na to, że co czwarta firma pozyskane środki przeznaczyłaby na rozwój działalności. Sprawa przedstawiałaby się inaczej i bardziej pozytywnie, gdyby nie to, że przedsiębiorcy nie wiedzą, gdzie mają szukać ofert finansowych, a nawet jeżeli takową znajdą, idealną, otrzymują decyzję odmowną. Wynika to z braku zdolności kredytowej, krótkiego czasu prowadzenia działalności i małych dochodów.

Jak duże potrzeby mają mikroprzedsiębiorcy?

Okazuje się, że potrzeby mikroprzedsiębiorstw nie są wcale duże. Dla niektórych przedsiębiorców w zupełności wystarczyłaby kwota na poziomie maksymalnie 5 tys. zł. Jedynie 11% firm spośród badanych firm wyraża chęć zadłużenia się na kwotę do 10 tys. zł, a prawie dwa razy więcej podmiotów oczekuje dofinansowania w przedziale od 10 do 49 tys. zł. Faktycznie małe przedsiębiorstwa mogą mieć problem z pozyskaniem zewnętrznego finansowania, gdyż banki nie mają zbyt wielu ofert dla tej grupy klientów. Ci dość rzadko decydują się na kredyty, zdecydowanie wolą wewnętrzne finansowanie wydatków.

Jedyna taka szansa dla małych firm

Jest pewna forma finansowania dostępna nawet dla małych firm. Chodzi tu o pieniądze w ramach rządowego programu pożyczek „Wsparcie w starcie”. Realizuje go BGK. Wspomniana oferta to 92 tys. zł na preferencyjnych warunkach. Pożyczkobiorcy mają 84 miesiące na spłatę tego zobowiązania. Jak na razie podmioty komercyjne nie mają zbyt wiele do zaoferowania dla tak małych firm. To jednak pewnie w niedługim czasie się zmieni. Jeżeli tylko mikroprzedsiębiorstwa wykażą większe zainteresowanie takimi ofertami, te zaczną się pojawiać.

Już dziś możemy stwierdzić że zainteresowanie tym typem finansowania z pewnością zyska wielu zwolenników, którzy mogą pozyskane pieniądze zainwestować w rozwój firmy lub publikację ofert pracy w celu pozyskania wyspecjalizowanej kadry.

 

Artykuł sponsora/partnera - zawiera lokowanie produktu/marki