Jest to jedno z pierwszych pytań, które przychodzą do głowy kiedy próbujemy własnych sił w pozycjonowaniu strony lub zlecamy SEO zewnętrznej firmie. Niestety, nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ pozycja w wyszukiwarce zależy od wielu czynników, które zawarte są w algorytmie Google, który dodatkowo stale się zmienia. Pozycjonowanie to nie jednorazowe działania, a proces, który wymaga dużej elastyczności, indywidualnego podejścia i stałego dostosowywania do dynamicznie zmieniających się standardów.

Produktem, który oferuje Google swoim użytkownikom jest wyświetlanie najbardziej naturalnych wyników, które odpowiadają na zapytania wpisane w wyszukiwarkę, dlatego algorytm wyszukuje i karze nienaturalne działania. Długotrwałe efekty, które nie będą zagrożone nałożeniem filtra za nieuczciwe praktyki (co prowadzi do wyindeksowania strony), daje jedynie stosowanie tzw. strategii White Hat Seo, która opiera się przede wszystkim na optymalizacji wewnętrznej witryny. Działania te polegają na poprawie kodu HTML strony oraz zamieszczanych treści, czy linkowaniu wewnętrznym, które pomaga algorytmom lepiej zrozumieć i zaindeksować witrynę.

 

Od czego zależy szybkość uzyskania efektów?

To, kiedy możemy spodziewać się efektów pozycjonowania zależy przede wszystkim od aktualnej sytuacji strony, jej historii oraz branży, w której działamy i konkurencyjności wybranych fraz kluczowych. Jeżeli strona jest nowa i nie posiada żadnej historii lub w przeszłości został na nią nałożony filtr Google, osiągnięcie wysokich pozycji zajmie na pewno więcej czasu, niż w przypadku domeny z dłuższą historią. Szybszych efektów możemy spodziewać się też, jeśli wybrane słowa kluczowe nie są konkurencyjne (np. przy frazach lokalnych lub long tail).

 

Ile trzeba poczekać na efekty?

Jak wspomnieliśmy wcześniej, niestety nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Rozpoczynając pozycjonowanie nowej strony internetowej, należy liczyć się z minimalnym czasem około trzech miesięcy na osiągnięcie topowych pozycji w wyszukiwarce. Dla bardziej konkurencyjnych słów kluczowych, w których konkurencja jest wysoka, może to zająć nawet rok. SEO to dziedzina marketingu dla cierpliwych, jednak osiągnięcie wysokich pozycji to inwestycja długoterminowa, która w przyszłości może przynieść ogromne korzyści, ale może być też stratą czasu i pieniędzy, w przypadku podejmowania niewłaściwych działań.

 

Black Hat SEO, czyli szybkie pozycjonowanie - czy warto?

Alternatywą, dzięki której można osiągać wysokie pozycje znacznie szybciej jest tzw. strategia Black Hat SEO. Takie działania obejmują na przykład korzystanie z niedozwolonych systemów wymiany linków (SWL), nienaturalne umieszczanie słów kluczowych w tekście czy ukrywanie treści przed użytkownikiem. Mogą one przynieść błyskawiczne efekty, a wysokie pozycje osiągane są już po kilku tygodniach, jednak niosą ze sobą ryzyko nałożenia kary przez Google, lub nawet całkowitego usunięcia strony z indeksu.

 

Artykuł powstał przy współpracy z firmą Virtual Development - https://www.vd.pl

Artykuł sponsora/partnera - zawiera lokowanie produktu/marki