Dzieci uwielbiają kolorowe wzory, mają swoje ulubione bajki i postacie, dlatego trudno jest im wytłumaczyć, że baton z etykietą superbohatera nie jest idealnym pomysłem na posiłek. Według zaleceń WHO, w diecie dzieci cukier nie powinien stanowić więcej niż 10% zapotrzebowania energetycznego. Wydaje się, że jest to limit rozsądny i trudno dziecku go przekroczyć. Nic bardziej mylnego. Ponad 80% dzieci je cukru za dużo. Nadmiar cukru powoduje nie tylko otyłość, ale także nadpobudliwość ruchową i obniża iloraz inteligencji. Zawalcz o zdrowie swojego dziecka i wprowadź do jego diety zamienniki słodyczy zanim będzie za późno.

Cukier to nie tylko białe kryształki, którymi słodzisz herbatę

Cukier jest składnikiem obecnym w większości produktów żywnościowych. Płatki śniadaniowe z dodatkiem czekolady, pączek, przecier jabłkowy czy dżem to produkty, w których znaczny procent stanowi właśnie cukier. Ograniczenie cukru w diecie rozpocznij od czytania etykiet i szukania innych rozwiązań. Zamiast płatków z czekoladą wprowadź do diety płatki owsiane i dodaj do posiłku pokrojone owoce. Herbata z suszonymi owocami lub domowa lemoniada bez cukru będzie znacznie lepszym rozwiązaniem niż herbatka granulowana. Wprowadź do swojego życia zamienniki, a nie tylko Twoje dziecko na tym zyska, zmieniając zawartość lodówki na zdrowsze produkty zdrowie całej rodziny znacznie się poprawi.

 1. Przygotuj posiłki w domu

Jadąc na wycieczkę łatwo jest ulec i kupić coś niezdrowego. Napełnij bidon dla dzieci napojem w domu, a w lunchboxa włóż przygotowane przez siebie jedzenie. Jeżeli każda wizyta w sklepie to dla waszej rodziny duże wyzwanie, bo dziecko nalega na kupno niezdrowego napoju czy batona, ogranicz takie wizyty, zwłaszcza podczas wycieczek.

Niestety, dobra atmosfera często sprzyja odchodzeniu od wcześniej wyznaczonych granic. Jeżeli chcesz wyjść z dzieckiem na zakupy, a wiesz, że twoje dziecko lubi dokonywać swoich wyborów, pozwól mu zadecydować o owocach lub warzywach, które zapakujesz mu na przekąskę. Bardzo prosta metoda, a zaskakująco dobrze się sprawdza. Koniecznie przetestuj.

2. Jeżeli już musisz posłodzić daną potrawę, wybierz zdrowe zamienniki

Ksylitol, stewia, miód czy syrop z agawy są znacznie zdrowsze niż biały cukier. Możesz stosować je zamiennie i w ten sposób nieco urozmaicać smak znanych potraw. Dzięki nim dania nabiorą nowego wyrazu, a wasze zdrowie tylko na tym zyska.

3.Szukaj alternatyw dla znanych rozwiązań

Przygotowanie domowych batonów, kisielu czy smoothie nie jest trudne. Jeżeli jednak brakuje Ci czasu, w sklepach dostępne są słodycze z bardzo dobrym składem. Oczywiście nie są one tak słodkie jak te, które znasz z dzieciństwa, ale zawierają w sobie więcej niż one składników odżywczych i minerałów. Coraz więcej firm specjalizuje się w tego typu produktach, dlatego ich wybór jest naprawdę duży. Obecnie nie są to produkty trudno dostępne, właściwie w każdym osiedlowym sklepie możemy je znaleźć. Wystarczy tylko chcieć.

 

Eliminacja białego cukru z diety nie jest łatwa, ale im szybciej zaczniesz tym łatwiejsza droga przed Tobą. Trzymamy kciuki, żeby Ci się udało, w końcu walczysz o zdrowe nawyki żywieniowe swojego dziecka, które zapewne zaowocują w jego dorosłym życiu.