Wiele osób, które zastanawia się kasacją samochodu, czyli wycofaniem pojazdu z eksploatacji, nie wie, czy mogą to zrobić i w jaki sposób. Musisz spełnić kilka warunków, aby legalnie oddać pojazd do kasacji oraz dopełnić wszystkich niezbędnych formalności.

Przede wszystkim Twój samochód musi zostać zezłomowany, jeżeli zagraża bezpieczeństwu na drodze lub po prostu jest tak stary albo zniszczony, że nie nadaje się do jazdy. Kasacji może też zostać poddany samochód, którego dalsza naprawa jest już nieopłacalna i przewyższa ona wartość samego pojazdu.

Najlepszym i najprostszym sposobem na zezłomowanie pojazdu jest jego oddanie do stacji demontażu pojazdów, która ma niezbędne uprawnienia do takich czynności, jak kasacja samochodów.

Sprawdź: auto kasacja w Warszawie – szybko, w dobrej cenie i za gotówkę!

Jak oddać samochód do stacji demontażu pojazdów?

Stacja demontażu pojazdów to miejsce, gdzie oddaje się samochody, które nie nadają się do dalszego użytku. Pracownicy stacji są zobowiązani do rozebrania samochodu, odzyskania z niego części, które mogą być użyte ponownie, a pozostałe elementy, które już do niczego się nie nadają, muszą zostać zutylizowane – zgodnie z prawem i obowiązującymi przepisami.

W związku z powyższym ważne jest, aby korzystać tylko z legalnie działających stacji demontażu pojazdów, które posiadają pozwolenie na działalność od wojewody. Masz wtedy pewność, że samochód zostanie zutylizowany w sposób bezpieczny dla środowiska, a Ty będziesz mógł/mogła dopełnić wszelkich niezbędnych formalności.

Czy kasacja samochodu w stacji demontażu pojazdów się opłaca?

To, jaką kwotę uda Ci się uzyskać za oddanie pojazdu do stacji demontażu, zależy od jego stanu, a przede wszystkim – ciężaru. Aby auto mogło być zezłomowane, musi ona stanowić co najmniej 90% masy, która określona jest w dowodzie rejestracyjnym. Właściciel pojazdu otrzymuje gotówkę do ręki, a po samochód może przyjechać laweta.

Aby jednak móc bez obaw oddać samochód do kasacji, należy przedstawić niezbędne dokumenty, do których należą: dowód osobisty (lub inny dokument potwierdzający tożsamość), dowód rejestracyjny, karta pojazdu (jeśli była wydana), tablice rejestracyjne (jeśli nie zostały zgubione lub zniszczone), umowa kupna-sprzedaży oraz czytelny numer VIN.

Jak wyrejestrować pojazd po zezłomowaniu?

Kiedy już dopełniłeś formalności związanych ze złomowaniem pojazdu i uzyskałeś ze stacji demontażu odpowiednie dokumenty, musisz wyrejestrować swój pojazd. W tym celu udaj się do wydziału komunikacji z dokumentami (dowód rejestracyjny, tablice rejestracyjne, karta pojazdu, dowód wpłaty za wyrejestrowanie oraz wniosek).

Na wyrejestrowanie pojazdu masz 30 dni od czasu jego zezłomowania – jest to obowiązek ustawowy.

Po wyrejestrowanie pojazdu należy powiadomić o tym fakcie ubezpieczyciela, dzięki czemu będzie on musiał zwrócić Ci pieniądze za niewykorzystany okres ubezpieczenia OC. W tym celu skontaktuj się ze swoim ubezpieczycielem, aby dowiedzieć się, jakich dokumentów wymaga oraz czy możesz załatwić sprawę za pośrednictwem Internetu.

źródło zdjęć: freepik.com

Artykuł sponsora/partnera - zawiera lokowanie produktu/marki