Trudności w pracy, rodzinie lub życiu osobistym, a także problemy zdrowotne mogą zaburzać spokój. Traumy z przeszłości wpływają na komfort codziennego funkcjonowania. Jeżeli czujesz, że niektóre sprawy zaczynają Cię przerastać, poszukaj wsparcia. Fachowej pomocy osobom w różnych sytuacjach życiowych udzielają poradnie psychologiczne. Kiedy warto pójść do psychologa?

Psycholog – kto to i czym się zajmuje?

Zanim zdecydujesz się na wizytę u psychologa, zastanów się, z jakim problemem chcesz sobie poradzić. Psycholodzy, podobnie jak lekarze, to specjaliści zajmujący się różnymi zagadnieniami. Mogą specjalizować się w zakresie np.: psychologii uzależnień, sportu i dziecięcej, psychodietetyki, psychoonkologii, seksuologii, terapii traum EMDR. Aby zdobyć uprawnienia do wykonywania zawodu psychologa, trzeba ukończyć 5-letnie studia magisterskie z psychologii.

Zawód psychologa bywa mylony z zawodem psychiatry, dlatego warto od razu wskazać najważniejsze różnice. Przede wszystkim psychiatra to lekarz ze specjalizacją z psychiatrii, który przepisuje leki. Psycholog nie ma takich uprawnień, jednak prowadzona przez niego praca z pacjentem może przebiegać równolegle do procesu leczenia zaleconego przez psychiatrę.

Warto podkreślić również różnicę pomiędzy psychologiem a psychoterapeutą. Psychoterapeuta to absolwent studiów psychologicznych lub pedagogicznych, który dodatkowo ukończył kurs psychoterapii w określonym nurcie, np. poznawczo-behawioralnym.

Jak pomaga psycholog – najważniejsze uprawnienia

  1. Poradnictwo psychologiczne, np. w zakresie adaptacji dziecka do nowej sytuacji związanej z rozwodem rodziców.
  2. Odbywanie spotkań, których celem jest poradzenie sobie z problemami wpływającymi na jakość codziennego życia pacjenta (m.in. kłopoty zdrowotne, w rodzinie czy pracy, traumy z przeszłości).
  3. Wystawianie zaświadczeń, opinii i orzeczeń, np. aby zapewnić zajęcia rewalidacyjne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi lub zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dla dzieci w wieku do 6 lat.
  4. Przeprowadzanie testów psychologicznych, m.in. u zawodowych kierowców.
  5. Diagnozowanie problemów natury psychicznej.

Zakres pomocy psychologicznej zależy od zgłaszanego problemu i specjalizacji psychologa. Dla przykładu psycholog dziecięcy może pomóc w problemach wieku dziecięcego, takich jak moczenie nocne, zachowanie agresywne czy diagnozowanie ADHD. Z kolei psycholog zajmujący się zaburzeniami odżywiania zastosuje psychoterapię poznawczo-behawioralną, aby znaleźć źródło bulimii czy anoreksji.

Kiedy potrzebny jest psycholog?

Sygnałem powinna być niepokojąca zmiana nastroju lub zachowania, wynikająca z traumy przeszłości bądź aktualnych wydarzeń w Twoim życiu. Jeżeli codzienność zaczyna Cię przerastać, powoduje apatię i smutek albo wręcz przeciwnie – generuje gniew, a nawet agresję, nie czekaj.

Poszukaj specjalisty, któremu można zaufać. Umów się na spotkanie online z dowolnego miejsca na świecie lub w gabinecie stacjonarnym w poradni Spokój w Głowie, klikając https://www.spokojwglowie.pl. Świeże, a jednocześnie profesjonalne spojrzenie na Twój problem i dystans charakterystyczny dla osoby niezaangażowanej w konflikt, np. małżeński, ułatwiają jego rozwiązanie. Sympatyczna, pełna ciepła i empatii atmosfera panująca w trakcie spotkań na żywo lub zdalnych zachęca pacjentów do otwarcia się przed psychologiem.

Sprawdzony psycholog – jak wygląda wizyta?

Spotkania u psychologa są zawsze pełne zrozumienia dla pacjenta. Nie obawiaj się oceniania swojego postępowania albo swojej sytuacji życiowej. Możesz liczyć na dyskrecję – psycholog kieruje się i etyką, i obowiązkiem zachowania tajemnicy zawodowej. W ten sposób terapie prowadzą specjaliści z poradni Spokój w Głowie zlokalizowanej w pobliżu Warszawy, o której dowiesz się więcej na: https://www.spokojwglowie.pl/psycholog-warszawa/.

W zależności od Twoich potrzeb, obserwowanych postępów i złożoności problemu psycholog zaproponuje Ci krótsze wsparcie albo dłuższą terapię. Jak może przebiegać współpraca z psychologiem?

  1. Psychoterapia dzieci i młodzieży. Stosowane metody różnią się w zależności od wieku i sygnalizowanych trudności. Terapia odbywa się we współpracy z opiekunami osoby niepełnoletniej.
  2. Trening umiejętności społecznych (TUS). Forma wsparcia dla młodszych pacjentów, którym trudno odnaleźć się wśród rówieśników. TUS korzystnie wpływa m.in. na nieśmiałych i najmłodszych ze spektrum autyzmu czy ADHD.
  3. Psychoterapia dorosłych, np. związana z nałogami, takimi jak hazard czy seksoholizm. Psycholog często decyduje się na prowadzenie terapii poznawczo-behawioralnej.
  4. Terapia par, np. terapia małżeńska. W trakcie spotkań można przepracować konflikty w małżeństwie, trudną relację z teściami, zdradę, zachowania agresywne w związku i wiele innych problemów.
  5. Terapie grupowe, które mogą być doskonałym wsparciem terapii indywidualnych. To częsta praktyka np. w przypadku terapii młodzieży, gdy na spotkania zapraszani są również rodzice.
  6. Rozwojowe warsztaty psychologiczne. Najczęściej odbywają się w grupie i dotyczą określonego tematu, m.in. macierzyństwa albo zmiany ścieżki zawodowej. Warsztaty prowadzi psycholog, który dzieli je na część teoretyczną i praktyczną. To świetna okazja do wymiany doświadczeń.

Dobry psycholog zapewni pomoc w rozwiązaniu wielu różnych problemów, które uniemożliwiają zdrowe funkcjonowanie. Możesz wybrać zdalne spotkania z psychologiem lub gabinet blisko swojego domu. Więcej informacji o tym, czym zajmuje się psycholog i jakiego wsparcia udziela, znajdziesz w artykule na blogu psychologicznym poradni Spokój w Głowie. Kliknij: https://www.spokojwglowie.pl/psycholog-jak-moze-ci-pomoc/.