Odpowiadając na pytanie zawarte w tytule tego artykułu, możemy wspomóc się kolejnym: czego oczekują klienci od samochodów kompaktowych? Na pewno będzie to przystępna cena (osiągalna dla przeciętnego mieszkańca miasta), ekonomiczny silnik, rozmiary pozwalające na swobodne przemieszczanie się po mieście i poza jego granicami.

W kompakcie powinna bez problemu zmieścić się pięcioosobowa rodzina (i to bez dopychania), a w bagażniku nawet bardzo duże zakupy lub torby podróżne. Czy możemy zatem mówić o samochodach Forda jako o kompaktach? Jasne! Zarówno Ford Focus, jak i Ford Fiesta idealnie wpisują się w tę kategorię. Choć są to auta idealne do poruszania się po mieście, bez problemu radzą sobie w terenach mniej zurbanizowanych. Jakie jeszcze mamy typy aut?

Jakie mamy klasy pojazdów?

Skoro mówimy o kompaktach, sprawdźmy, czym tak naprawdę różnią się one od innych klas pojazdów. Pomoże nam w tym mały przewodnik. Zapraszamy na przejażdżkę. 

Samochodu miejskie – segment A

Klasa miejska, nazywana również klasą mini, to samochody zaprojektowane tak, by doskonale komponowały się z tkanką miejską. Zarówno ich wymiary, jak i koszty eksploatacji są niewielkie – dopasowane ściśle do potrzeb osób samotnych, par bezdzietnych lub małych rodzin. Klienci zainteresowani tego typu pojazdami, mogą wybierać między wersjami dwuosobowymi, czteroosobowymi, a nawet, pięcioosobowymi. Najbardziej charakterystyczne przekłady aut miejskich to m.in.: Daewoo Matiz, Fiat Seicento/600/Panda/500, Peugeot 107, Citroën C1 lub wciąż popularny na naszych drogach Ford Ka. Do tej samej klasy zaliczają się mikrosamochody, które zgodnie ze swoją nazwą cechują się naprawdę niewielkimi rozmiarami. Zwykle chętnie korzystają z nich firmy lub urzędy, których pracownicy muszą szybko i sprawnie poruszać się i parkować w obrębie miast. Przedstawicielami mikrosamochodów są m.in.: popularny również na polskich drogach Smart, Toyota iQ, BMW Isetta czy historyczne Mikrus MR-300 i Peel P50.

Samochody małe – segment B

Samochody małe zapewniają pasażerom nieco więcej miejsca niż auta miejskie. Więcej rzeczy można również wrzucić do ich bagażnika. Pojazdy tego typu radzą sobie z pozamiejskimi trasami, choć ich naturalnym środowiskiem pozostaje jednak miasto. Podobnie jak samochody klasy A, segment B to również propozycja dla niewielkich rodzin, bezdzietnych par lub singli i singielek. Najpopularniejszym typem nadwozia w tej kategorii jest hatchback, jednak w ofertach producentów można znaleźć małe sedany, a nawet kombi. Samochody klasy B, jakie zobaczyć można na naszych drogach to m.in.: Citroen C2 i C3, Peugeot 207, Daewoo Lanos, Škoda Fabia, Fiat Punto, Volksvagen Polo, Ford Fiesta Sedan, Opel Corsa, Toyota Yaris, SEAT Ibiza itd.

Samochody kompaktowe (klasa niższa-średnia) – segment C

Kompakty, czyli samochody o średnich wymiarach, równie dobrze radzą sobie w środowisku miejskim jak na trasie. Stanowią one idealną równowagę między ekonomicznym autem miejskim a większą, bardziej pakowną i ekskluzywną jednostką. Wewnątrz zmieści się pięcioro dorosłych i ich bagaże (i to wcale nie małe). Samochody niższej-średniej klasy to bogaty wachlarz nadwozi. Najpopularniejsze modele kompaktów to m.in.: Ford Fiesta, Ford Focus, Citroën C4, Fiat Bravo, Honda Civic, Opel Astra, Peugeot 308, Renault Mégane, Škoda Octavia, Toyota Corolla czy Volkswagen Golf. Klasa niższa-średnia to nie tylko klasyczny samochód rodzinny – w jej ramach mieszczą się również auta sportowe oraz „premium”. Te pierwsze to na ogół pojazdy o świetnych osiągach, które nierzadko biorą udział w konkurencjach sportowych. Miłośnicy motoryzacji doskonale znają takie nazwy jak np. Ford Focus RS, Renault Mégane RS czy Volkswagen Golf GTI/R32. Wersja „premium" oferuje natomiast odrobinę luksusu, na jaką można sobie pozwolić w ramach klasy średniej. 

Samochody klasy średniej – segment D

Celem samochodów klasy średniej jest zapewnienie rodzinie z dziećmi możliwie najbardziej komfortowych warunków za w miarę rozsądne pieniądze. Są to pojazdy przestronne i pakowne. Klasa średnia to przede wszystkim sedany, coupé, kombi oraz większe hatchbacki. Oprócz modeli stricte rodzinnych, segment D oferuje również bogaty wybór aut sportowych. Podobnie jak w przypadku kompaktów, tak i tutaj dostępne są również samochody luksusowe, takie jak m.in.: Audi A4, Jaguar XE, Volvo S60 czy Opel Insignia. Przykłady standardowych aut klasy średniej to m.in.: Honda Accord, Ford Mondeo, Citroën C5 czy Renault Laguna.

Samochody klasy wyższej-średniej – segment E

Skoro jesteśmy o klasę wyżej, to możemy się spodziewać jeszcze bogatszego wyposażenia, większej przestrzeni dla pasażerów i odpowiednio większego komfortu. Samochody segmentu E to półka wybierana częściej przez zamożniejsze rodziny lub przedsiębiorców tudzież urzędy poszukujące reprezentacyjnych limuzyn. Są to eleganckie wehikuły o poważnych osiągach, wyposażone w większość dostępnych nowinek technologicznych. Gdybyśmy chcieli pokusić się o wyłonienie kilku reprezentantów, mogłyby to być np. Hyundai Genesis, Audi A6, Alfa Romeo 166, BMW serii 5, Citroën C6 czy Mercedes klasy E.

Samochody luksusowe – segment F

Wkraczamy w świat prawdziwych limuzyn, najdroższego i najbardziej zaawansowanego wyposażenia i potężnych silników. Segment F to absolutny top – auta osiągalne wyłącznie dla posiadaczy zdobytych albo odziedziczonych fortun lub osób, którym udało się trafić szóstkę w totka. Rydwany gwiazd i oligarchów. Spójrzmy tylko na te wielkie nazwy: Audi A8, Lexus LS, BMW serii 7, Mercedes klasy S. Jeszcze wyżej w skali luksusu absolutnego mieści się tzw. Segment F+, czyli samochody ultra-luksusowe. W tej kategorii mieszczą się m.in.: Rolls-Royce Phantom czy Maybach 57/62.

Samochody sportowe – segment G i G+

Samochody sportowe to dość szeroka kategoria, do której dopisuje się często modele należące do innych segmentów. Wystarczy, że ich osiągi oraz zastosowane rozwiązania techniczne przewyższają inne auta tej samej klasy. Mogą to być zatem zarówno samochody typowo sportowe jak Maserati GranTurismo, Porsche 911, Audi R8, Ford Mustang, jak i usportowione wersje kompaktów (np. Ford Focus RS), limuzyn (NP. Aston Martin Rapide, Audi A7), czy przedstawiciele pozostałych segmentów.

Sztandarowy model Forda Focusa

Ford Focus to jedna z największych gwiazd tej legendarnej marki. Ten witalny 21-latek doczekał się w ubiegłym roku swojej czwartej generacji. I znów, jak w przypadku poprzednich odsłon, spotkał się on z bardzo przychylnym przyjęciem zarówno ze strony krytyków motoryzacyjnych, jak i klientów. Mówi się nawet, że Ford Focus IV ocalił kompakty, które powoli, choć nieuchronnie zdawały się ustępować miejsca coraz popularniejszym SUV-om. Co tak zachwyciło odbiorców?

Więcej na temat Forda Focusa dowiesz sie odwiedzając oficjalną strone producenta: https://www.ford.pl/osobowe/focus.

Komfort podróży ma znaczenie

Ford Focus zaprojektowany został do bycia samochodem przyjaznym – kumplem kierowcy i przyjacielem jego rodziny. I na tym polu sprawdził się doskonale. Jako typowy kompakt, jest to samochód gabarytowo dopasowany do warunków miejskich, a jednocześnie odpowiednio przestronny, pakowny i komfortowy, by sprawdzić się na dalszych trasach. Spośród nowości, które wpływają na komfort podróżowania, wyróżnić można wydłużony rozstaw osi i spłaszczoną podłogę. Pozwoliło to na zagwarantowanie pasażerom dodatkowych 51 mm na kolana i 71 mm na nogi! W „czwórce” mamy również więcej miejsca na bagaże. Co więcej, system EasyFold pozwala nam na złożenie drugiego rzędu siedzeń za jednym kliknięciem.

Niezawodność i bezpieczeństwo

Ford Focus to samochód, którym poruszać się będzie nie tylko dobrze sytuowany singiel, ale również rodzina z dziećmi. Powinno być zatem bezpiecznie. Nowy Focus wyposażony został w szereg systemów, które gwarantują jego niezawodność. Jednym z nich jest system Pre-Collision Assist, dzięki któremu wykrycie pieszego, który wtargnął przed maskę pojazdu, jest o wiele prostsze. Kolejną ważną funkcją jest Active Braking, czyli system, który włącza skanowanie jezdni, kiedy tylko samochód przekroczy 50 km/h. Nowy Ford Focus wyposażony został również w pionierski system stabilizacji toru jazdy (ESC), który pilnuje samochodu, by ten nie wyjeżdżał poza tor jazdy. 

Jakość wykonania

Czy na dzisiejszym rynku jest jeszcze miejsce dla producentów, którzy nie zapewniają odpowiedniej jakości wykonania swoich samochodów? W obecnych czasach, kiedy konkurencja jest tak obfita, trudno wyobrazić sobie firmę produkującą byle szybko, byle tanio. Trzeba być najlepszym. O takie miano od zawsze stara się Ford, dostarczając nam coraz to lepsze samochody. Matowe powierzchnie nowego Focusa nie kurzą się, nie brudzą, nie rysują. Ten samochód na długo pozostaje „jak nowy". Ford Focus wnętrze wykonane ma tak, by nie szokować mnogością funkcji, jednocześnie pzoostając samochodem w pełni nowoczesnym i dopasowanym do obowiązujących trendów. 

Podsumowanie

Ford Focus to jeden ze sztandarowych przykładów nowoczesnego samochodu kompaktowego. Nie jest to pojazd kosmiczny, a jednak klienci wiedzą, czego się po nim spodziewać. Decyzja zakupowa pozostaje jednak w gestii klienta. Samochód miejski, kompakt, a może klasa średnia — wszystko zależy od personalnych potrzeb, możliwości i upodobań. My pomogliśmy na tyle, na ile pozwalała nam nasza wiedza.