Nie ulega wątpliwości – od sprawności układu kierowniczego w samochodzie zależy nie tylko komfort jazdy, ale przede wszystkim bezpieczeństwo pasażerów. Niesprawny układ kierowniczy może prowadzić do nagłej, niekontrolowanej zmiany kierunku jazdy. Nie trzeba mieć bujnej wyobraźni, żeby wiedzieć, jak groźne są skutki braku panowania nad kierownicą. Jakie są najczęstsze przyczyny awarii układu kierowniczego? Jakie sygnały powinny nas zaniepokoić?

W trosce o bezpieczeństwo swoje oraz wszystkich przewożonych osób należy regularnie sprawdzać stan techniczny pojazdu i reagować, gdy tylko dostrzeżemy symptomy, które mogą wskazywać na problemy z układem kierowniczym samochodu.

Objawy uszkodzenia układu kierowniczego

Uważnie obserwujmy nasz pojazd. Sygnałem, który może świadczyć o usterce układu kierowniczego, są np. trudności w obracaniu kierownicą. Wówczas mogło dojść do zatarcia przegubów kulkowych, uszkodzenia przekładki kierowniczej lub źle ustawionej geometrii kół. Zaniepokoić powinny nas również luzy na kole, które informują o zużytych końcówkach drążków kierowniczych lub uszkodzonym kole zębatym w przekładni kierowniczej. Wszelkiego rodzaju drgania i wibrowania kierownicy także powinny spowodować, że w naszej głowie zapali się czerwona lampka. Mogą one bowiem świadczyć o tym, że mamy niedokręcone koło, zużyty przegub kulkowy wahacza bądź uszkodzone zawieszenia. Zwróćmy uwagę również na ściąganie auta w bok, które oznacza najczęściej złą geometrię kół, za niskie ciśnienie w oponach bądź uszkodzone zawieszenie. Gdy dostrzeżemy jakiekolwiek niepokojące sygnały, udajmy się do autoryzowanego serwisu mechanicznego Toyota Centrum Wrocław – specjaliści zweryfikują stan naszego auta i naprawią wszystkie usterki.

Jak unikać usterek układu kierowniczego?

Przede wszystkim parkujmy ostrożnie – nie wjeżdżajmy na krawężniki, gdyż psuje się wówczas nie tylko układ kierowniczy, ale również opony oraz geometria podwozia. Nie warto także kręcić kierownicą, gdy auto stoi w miejscu. Pamiętajmy również, żeby nie przesadzać z szerokością opon i rozmiarem obręczy kół. Oczywiście bywa też tak, że zawodzą materiały wykorzystane w konstrukcji układu kierowniczego. Nie możemy na to nic porazić, dlatego wnikliwie obserwujmy nasz pojazd i w razie wystąpienia jakichkolwiek niepokojących sygnałów, oddajmy samochód w ręce profesjonalistów.

Awaria układu kierowniczego jest bardzo niebezpieczna i stanowi zagrożenie dla kierowcy, pasażerów oraz innych uczestników ruchu drogowego. Dlatego pamiętajmy, żeby regularnie odwiedzać zaufany serwis samochodowy, w którym znajdziemy niezbędną pomoc.

Artykuł sponsora/partnera - zawiera lokowanie produktu/marki