Architekt wnętrz może Ci zapewnić profesjonalną pomoc na etapie urządzania mieszkania lub domu. Wszystkie uzgodnienia dotyczące zakresu jego odpowiedzialności powinny zostać zawarte w pisemnej umowie, którą podpisujesz na początku współpracy. W innym przypadku trudno będzie wyegzekwować późniejsze poprawki. Z tego względu warto wiedzieć, jak wygląda praca z projektantem wnętrz na każdym etapie powstawania i realizacji projektu.

Praca z architektem wnętrz zaczyna się od prostej rozmowy.

Projektant powinien poznać Twój gust, zanim zasiądzie do pracy. Warto przekazać mu swoje oczekiwania co do stylu aranżowanych pomieszczeń, nie tylko ich przeznaczenia. Dobrym pomysłem jest pokazanie mu zdjęć wnętrz, które przypadły Ci do serca. W takim przypadku łatwiej o późniejsze porozumienie.

Profesjonalny projektant zapyta także o Twoje zwyczaje. Dowie się, jak często przebywasz w domu, czy gotujesz samodzielnie, czy wolisz jeść na mieście. Zorientuje się, jak często przyjmujesz gości i czy czasem chcesz kogoś przenocować i w związku z tym przyda Ci się rozkładana sofa w salonie. Zapyta o Twoje hobby i pracę. Określi, czy zdarza Ci się pracować w mieszkaniu i ile miejsca potrzebujesz na przechowywanie.

Im więcej informacji udzielisz architektowi, tym większa szansa, że sporządzony projekt będzie przedstawiać wnętrze, w którym naprawdę przyjemnie będzie Ci przebywać.

Na podstawie uzyskanych informacji architekt zaproponuje Ci przykładowe aranżacje wnętrz.

Po zebraniu wszystkich niezbędnych danych architekt wnętrz sporządzi 2-3 propozycje aranżacji Twojego domu. Zwykle są one przedstawione w postaci prostych rzutów i rysunków 3D pozwalających ocenić zagospodarowanie przestrzeni. Już w tym momencie uwzględnia się ewentualne przeniesienie ścian, czy zmianę funkcji poszczególnych pomieszczeń. Dzięki temu przed stworzeniem właściwego projektu można wprowadzić zmiany, które mogą mieć kluczowe znaczenie dla Twojej wygody.

Kolejny etap to stworzenie koncepcyjnego projektu wnętrz.

Kiedy wybierzesz jeden z pomysłów architekta wnętrz, nadejdzie czas na stworzenie projektu koncepcyjnego. Warto ustalić, czy na tym etapie możesz liczyć na wizualizacje, czy też w ramach projektu otrzymasz wyłącznie rysunki podparte zdjęciami podobnych realizacji. 

W projekcie koncepcyjnym nie zawiera się listy użytych materiałów i elementów wyposażenia. Z tego względu taki projekt trudno będzie zrealizować samodzielnie, gdyż wszystkie znajdujące się na rysunkach przedmioty trzeba będzie dopiero wyszukać. Projekt koncepcyjny z powodzeniem może jednak posłużyć za inspirację i utwierdzić Cię w słuszności podejmowanych decyzji. 

Dodatkowo można zamówić rysunki techniczne dla ekipy remontowej. Zazwyczaj jest to jednak usługa płatna osobno.

architekt wnętrz

Projekt wykonawczy znacznie ułatwia późniejszą realizację wizji architekta wnętrz.

Wizualizacje zdobywają w ostatnich latach coraz większą popularność. Pozwalają one zobaczyć efekt końcowy jeszcze przed wejściem ekipy remontowej. W profesjonalnych biurach architektonicznych wizualizacje są stałym elementem projektu wykonawczego.

W projektach wykonawczych architekt zawiera także kosztorys remontowy wraz z nazwami poszczególnych mebli i materiałów i ich ceną. Uzupełnia również projekt o takie detale, jak schemat ułożenia płytek, czy rysunki pokazujące poszczególne elementy mebli na zamówienie. Zamówienie projektu wykonawczego oznacza, że architekt wnętrz ponosi pełną odpowiedzialność za jego prawidłowość i możliwość zrealizowania go w aranżowanej przestrzeni.

Architekt może sprawować nadzór nad prawidłową realizacją projektu.

Biura projektowe często zobowiązują się do jednej lub dwóch bezpłatnych wizyt nadzorczych w ramach stworzenia projektu wykonawczego. Za nadzór w szerszym zakresie mogą być pobierane dodatkowe opłaty. Architekci wnętrz mogą także zaoferować, że samodzielnie zamówią wszystkie niezbędne materiały i elementy wyposażenia.

Z tego względu warto z góry ustalić, na co decydujemy się w ramach współpracy i jak wygląda płatność za poszczególne usługi.

 

Artykuł sponsora/partnera - zawiera lokowanie produktu/marki