W pracy nie zawsze rzeczy dzieją się gładko, wszyscy są świetnymi współpracownikami a szef dopełnia idealnego obrazu swoją wyrozumiałością i autorytetem.

ytuacja, w której musisz skrytykować efekt pracy współpracowników nie należy do komfortowych, jednak w pracy zdarza się dość często. Jak w takiej sytuacji postąpić, by zachować dobre relacje i obronić swoje przekonania?

Krytyka konstruktywna

Krytyka może być konstruktywna i przyczynić się do tego, że osoba będąca jej obiektem uświadomi sobie błędy i będzie wiedziała, jak unikać ich w przyszłości. Negatywną oceną czyjejś pracy możesz też spowodować wiele złego, jeżeli przekażesz ją w nieodpowiedni sposób. Jeżeli musisz skomentować czyjeś zawodowe potknięcie, staraj się mówić w sposób rzeczowy i konkretny. Unikaj uogólnień i odwołuj się do konkretnej czynności, a nie cech osoby, która popełniła błąd. Podpowiedz, w jaki sposób Twój kolega z pracy może naprawić uchybienie. Krytykując kogoś nie daj się ponieść emocjom. Pod żadnym pozorem nie obrażaj krytykowanej osoby. Dzięki opanowaniu, rzeczowym wyjaśnieniom i otwartej partnerskiej postawie z pewnością nie zniszczysz relacji łączących Cię z danym współpracownikiem. Być może za sprawą Twojej krytyki osoba, która ją przyjęła, zacznie lepiej wykonywać swoje obowiązki zawodowe.

Krytyka negatywna

Krytykując kogoś łatwo możesz dać się ponieść emocjom, szczególnie jeśli konsekwencje błędu tej osoby bezpośrednio Cię dotknęły. Jeżeli w czasie wyrażania swojej krytycznej opinii będzie kierować Tobą wściekłość, nietrudno o powstanie sytuacji konfliktowej, która może trwać potem długie miesiące. Obraźliwe słowa pod adresem krytykowanego nie przyczynią się do niczego więcej niż wywołania w nim niechęci do Ciebie. Jeżeli negatywnie wypowiadasz się o cechach danej osoby, używasz uogólnień zamiast wyrazić rzeczową opinię o popełnionych przez nią błędach, prawdopodobnie niesłusznie ją zranisz. W skrajnych przypadkach zła krytyka może zostać odebrana jako mobbing.