Działacze branżowi przez bardzo długi czas walczyli o betonowe nawierzchnie dla nowych dróg oraz autostrad w Polsce i ostatecznie osiągnęli zamierzony efekt. Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad udało się w końcu przekonać do technologii betonowej, a na stosowanie betonu drogowego przychylniej spojrzeli także samorządowcy. Na temat wykorzystywania betonu do budowy dróg narosło jednak wiele mitów, które niekoniecznie sprawdzają się w rzeczywistości. Jakie są więc bezdyskusyjne zalety dróg betonowych?

Charakterystyka betonu drogowego

Beton drogowy wyróżnia się przede wszystkim wysokimi parametrami, jeśli chodzi o odporność na ściskanie – najlepszą klasą jest w tym przypadku C30/37. Produkuje się go zwykle z kruszyw łamanych, które są odporne na mróz – bazaltowych lub granitowych, a mieszankę napowietrza się w celu poprawienia niepodatności betonu na niskie temperatury po stwardnieniu. Dzięki dużej wytrzymałości, beton wykorzystywany jest nie tylko do budowy dróg, ale także parkingów, chodników i innych wielkoformatowych nawierzchni. Oprócz tego często stosuje się go w gospodarstwach domowych przy budowie podjazdów lub miejsc postojowych na posesji. Do zalet związanych z wykorzystywaniem betonu drogowego zaliczyć można:

  • Niższe koszty utrzymania i eksploatacji
  • Brak zjawiska koleinowania
  • Nieodkształcalną powierzchnię i trwałość mimo zjawiska pękania betonu w dłuższym okresie czasu
  • Poprawę bezpieczeństwa jazdy dzięki lepszej przyczepności i jasnej powierzchni drogi, co pozwala precyzyjniej utrzymać tor ruchu w nocy lub przy trudnych warunkach pogodowych
  • Możliwość recyklingu – w razie wyeksploatowania powierzchnię można pokruszyć i ponownie wykorzystać

Technologia betonowa nie tylko dla autostrad i dróg krajowych

Kraje takie jak np. Stany Zjednoczone, Niemcy czy Kanada stosują to rozwiązanie od dawna i uznawane są za posiadające najlepszą na świecie infrastrukturę w technologii betonowej. W Polsce coraz częściej stawia się na drogi betonowe również na szczeblach powiatowych i gminnych, a beton drogowy znajduje zastosowanie także w przypadku dróg osiedlowych (czytaj więcej na http://www.betonowki.pl/powszechne-mity-na-temat-betonu). Ze względu na stabilność sektora przemysłu cementowego oraz krajową produkcję wysokiej jakości materiałów, technologia betonowa w Polsce staje się alternatywą dla technologii asfaltowej co prowadzi nie tylko do zapobiegania monokulturze technologicznej, ale przede wszystkim do osiągnięcia wielu korzyści ekonomicznych.

 

Artykuł sponsora/partnera - zawiera lokowanie produktu/marki