Zakład Ubezpieczeń Społecznych zachęca do korzystania z usług Platformy Usług Elektronicznych. Konto na portalu PUE ZUS można założyć bez wychodzenia z domu – przez internet - za pomocą profilu zaufanego (ePUAP/login.gov) lub bankowości elektronicznej. Jest to bardzo proste i nie zabiera wiele czasu. Do tej pory na Platformie Usług Elektronicznych zarejestrowało się ponad trzy miliony sześćset tysięcy naszych klientów.

Z ZUS-em możemy kontaktować się m.in za pośrednictwem usług elektronicznych dostępnych na portalu Platformy Usług Elektronicznych.  Wystarczy założyć konto na PUE ZUS. Można to zrobić na swoim domowym komputerze, bez wychodzenia z domu. Jest to bardzo proste i trwa tylko chwilę. Wystarczy wejść na stronę www.zus.pl, wybrać sposób rejestracji i wypełnić formularz. Następnie należy ustalić hasło do konta, a na podany w formularzu adres e-mail dostaniemy login – wyjaśnia Krystyna Michałek, rzecznik regionalny ZUS województwa kujawsko-pomorskiego. Ze względów bezpieczeństwa trzeba również potwierdzić swoją tożsamość. Można to zrobić m.in. za pomocą profilu zaufanego ePUAP, czy podpisu elektronicznego (certyfikatu kwalifikowanego).

Konto na PUE można zarejestrować także poprzez serwis bankowości elektronicznej (jeśli konto jest w banku, który zawarł z ZUS porozumienie). Można to zrobić:

- przez stronę www.zus.pl – przy wyborze sposobu rejestracji należy kliknąć w ikonę swojego banku,

- bezpośrednio ze strony swojego banku.

Mając już założone konto na Platformie Usług Elektronicznych, tak jak ponad trzy miliony sześćset tysięcy osób, będziemy mogli kontaktować się z ZUS-em elektronicznie, nie wychodząc z domu. Jest to ważne szczególnie teraz w trakcie pandemii koronawirusa - dodaje rzeczniczka.

Dzięki profilowi na PUE można uzyskać nie tylko informacje o swoich ubezpieczeniach, świadczeniach, zwolnieniach lekarskich i płatnościach, ale także wyliczyć prognozowaną emeryturę. Na PUE ZUS można także samodzielnie pobrać potwierdzenia z danymi zgromadzonymi w ZUS oraz przekazać elektronicznie wnioski o wydanie stosownych zaświadczeń.  Jeśli zmienimy bank, do którego ma być przekazywana emerytura, renta lub zmienimy adres zamieszkania – wówczas możemy przez Internet złożyć wniosek o zmianę danych.

Z PUE najczęściej korzystają przedsiębiorcy, którzy, tą właśnie drogą, składają dokumenty zgłoszeniowe i rozliczeniowe. Mogą też samodzielnie generować niektóre dokumenty, m.in. informację o aktualnych zgłoszeniach do ubezpieczeń bądź zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek.

Info. ZUS O/Toruń