Zapraszamy przedstawicieli uczniów klas szóstych z nauczycielem matematyki do udziału w projekcie: ,,Matematyczny spacer po BPK”, który odbędzie się 7 czerwca 2017r w Zespole Szkół w Zbicznie.

Uczniowie będą rozwiązywać w plenerze  4 zadania matematyczne o treści dotyczącej terenu parku krajobrazowego.

Plan spotkania:
1.    Przedstawienie celów i historii projektu, omówienie zasad pracy grup uczniowskich (sala gimnastyczna Zespołu Szkół w Zbicznie godz: 8.00-9.00)
2.    Przejazd autokarem na poszczególne ,,stacje zadaniowe” (prezentacja treści zadań, praca grupowa uczniów- wspólne rozwiązywanie zadań,
 godz: 9.00-11.30)
*- stacja 1-  uczniowie rozwiązują zadanie po wysłuchaniu legendy dotyczącej jeziora Kochanka i Strażym- pole namiotowe nad jeziorem Strażym w Grzmięcy,
*- stacja 2- zadanie dotyczy historii Parku Krajobrazowego – siedziba BPK w Grzmięcy
*- stacja 3 – dzieci obliczają wartości odżywcze zawarte w płatkach jęczmiennych – gospodarstwo ekologiczne państwa Babalskich w Pokrzydowie
*- stacja 4- zadanie z geometrii- pomnik pomordowanych nad jeziorem Bachotek
3.    Podsumowanie (wręczenie pamiątkowych dyplomów i upominków, pokazy karate,poczęstunek –wspólne pieczenie kiełbasek przy ognisku )  

Cel spotkania:
•    Rozszerzanie zakresu zainteresowań-  pokazanie uczniom, że matematyki można uczyć się wszędzie i na różne sposoby,
•    Zainspirowanie do kontynuowania podobnych projektów na terenie własnych miejscowości,
•    Integracja zespołów uczniowskich poprzez wspólną zabawę z matematyką podczas spaceru na świeżym powietrzu,


Uczniowie otrzymają od organizatorów potrzebne przybory do rozwiązywania zadań( sztywne, kartonowe plansze z zapisaną treścią zadania, kalkulatorki, pisaki itp.)
        

Prace wykonują w zespole pod przewodnictwem opiekuna – przewodnika grupy. Zadania sprawdzają podstawowe umiejętności programowe z matematyki(rachunki na liczbach naturalnych i ułamkach, podstawowe figury geometryczne) podane są w formie czytelnej dla ucznia. Treści zadań dotyczą różnych walorów BPK. ( legendy jezior, pomniki pamięci pomordowanych podczas II wojny światowej, ekologia itp.)
        
W naszym konkursie nie ma przegrywających. Wszyscy wygrywają!
        

Spędzając wspólnie czas chcemy pokazać Wam, że zabawa z matematyką w plenerze jest fajną nauką.

Serdecznie zapraszamy do udziału w projekcie.

Drużyna powinna składać się z 4 uczniów. Pamiętajcie o zabraniu  ze sobą  dobrych humorów i wygodnego obuwia.

Uwaga!

Data spotkania może ulec zmianie ze względu na pogodę. Dlatego prosimy o kontakt telefoniczny z organizatorem projektu w celu potwierdzenia udziału w projekcie.
(numer: 669 341 167, adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.)


Powyższe zaproszenie zostało wysłane do 6 szkół w powiecie. Obecność potwierdziły szkoły: Bobrowo, Jajkowo, Brzozie, Pokrzydowo, SP 7 w Brodnicy i SP 4 z Brodnicy

Zaproszeni goście:
1.Agnieszka Przybyszewska + konsultantka do spraw projektów –z Kuratorium Oświaty z Torunia
2.Hanna Laskowska- metodyk
3.Przedstawiciele Urzędu gminy( 2-4 osoby)
4.Nauczyciele- opiekunowie grup:
p. Beata Tuchalska- SP 7 z Brodnicy
p. Elżbieta Dobies SP4 z Brodnicy
p. Alina Pustuł – Pokrzydowo
p.Iwona Lange –Brzozie
p. Jolanta Kamińska- Jajkowo
p. (n-l jeszcze nie podał danych)     - Bobrowo
p. Izabella Oliszewicz- Łoboda wraz ze studentkami z Chin i, które przebywają na terenie naszej szkoły w ramach projektu edukacyjnego

Projekt prowadzą uczniowie klas III gimnazjum, w czasie jazdy autokarem, pomiędzy poszczególnymi stacjami zadaniowymi, zapoznają uczestników z walorami BPK.


Scenariusz prowadzących na rozpoczęcie projektu przedstawia się mniej więcej następująco:

,,Serdecznie witamy wszystkich przybyłych. Bardzo jest nam miło, że macie ochotę razem z nami spędzić dzisiejsze przedpołudnie.
Plan naszego spotkania przedstawia się następująco:
•    Na początku opowiemy Państwu i Wam, drodzy koledzy, skąd wziął się pomysł na Matematyczny Spacer i co robiliśmy w poprzednich latach.
•    Dokonamy przedstawienia grup zadaniowych i omówimy pokrótce czekające was zadania,
•    Następnie zaprosimy Was na wspólną wycieczkę po terenie Brodnickiego Parku Krajobrazowego. Dziś będzie to ok25 km spacer, podczas którego zatrzymamy się na 4 przystanki- stacje zadaniowe. Ale nie przerażajcie się, piechotą tylko kilkaset metrów, resztę przejedziemy autokarem.
•    Ok. godz 11 z minutami planujemy powrót do szkoły  na podsumowanie i konsumowanie. Spotkamy się na terenie rekreacyjnym za halą sportową, gdzie po omówieniu zadań czekać będą na nas  kiełbaski i ognisko.

Zacznijmy więc od początku. Jesteśmy uczniami klas III gimnazjum. Kacper, Oliwia i nasi koledzy …… i młodsze koleżanki z klasy VI……., które po nas przejmą, mamy taką nadzieję, pałeczkę na następne lata.

My już niedługo opuścimy mury tej szkoły, w której spędziliśmy 9 lat. Nasza zabawa z matematyką rozpoczęła się tak naprawdę 5 lat temu, kiedy to jako uczestnicy koła matematycznego w klasie piątej zdobyliśmy na Igraszkach z ułamkami Puchar Burmistrza miasta Brodnicy ( pokaz pucharu – kłaniamy się nisko w podziękowaniu pani Eli Dobies, która nadal ten konkurs kontynuuje).

Ale z ciebie chwalipięta, no ale jak masz czym to się i pochwal- póki cię jeszcze słuchają.

Od klasy szóstej braliśmy udział w lidze zadaniowej, gdzie czasami niektórym z nas udawało się też zająć miejsca na podium, Będąc w szóstej klasie, wiosną, gdy już nasze zmagania z ligą się zakończyły, postanowiliśmy zorganizować dzień matematyki w szkole, przygotowaliśmy różne zadania dla uczniów klas IV-V ,,Śladami Pitagorasa” i przedstawienie pt: ,,Wagary Matematyczne” i wtedy wpadł nam do głowy pomysł, że może by tak naprawdę za rok wyruszyć w teren, zrobić sobie prawdziwe wagary, wagary od lekcji, nauczycieli ale razem z matematyką. Zaprosiliśmy na spacer uczniów klas czwartych, zaciekawiły nas legendy dotyczące jezior na naszym terenie, przygotowaliśmy też zadania dotyczące siedziby Parku Krajobrazowego i ekologii, wędrowaliśmy szlakiem bobrów. Była to dość krótka trasa, zwiedzaliśmy okolice Gaju- Grzmięcy, gdzie dziś czekają na was dwie pierwsze stacje zadaniowe. Dwa lata temu, dzięki temu, że odbywało się w tym dniu malowanie w plenerze -  udało nam się znaleźć w Bydgoskich Zbliżeniach.
    

W ubiegłym roku szkolnym 2015/16 w związku z 70 rocznicą zakończenia drugiej wojny światowej, postanowiliśmy powędrować szlakiem pamięci pomordowanych podczas wojny naszych rodaków. Spacer podzieliliśmy na dwie części- historia i ekologia. Kontynuowaliśmy go z tą samą grupą uczniów- już piątoklasistów. Ruszyliśmy w dalsze tereny BPK, Pierwsza stacja –legenda związana z jeziorem Retno. ( bardzo fajna i ciekawa, dziś nie zamierzamy z wami odwiedzać tego terenu więc zapraszamy do jej wysłuchania…..

Legenda głosi, że w miejscu obecnego jeziora Retno, nieopodal którego będziemy dziś przejeżdżać autokarem, istniała ludna i bogata wieś zamieszkiwana przez złych i występnych ludzi. W centrum wsi, jak to bywa i do tej pory, stał przebogaty i przepiękny kościół z bardzo wysoką wieżą, o której mówiono, że sięga nieba.
 

Wszyscy mieszkańcy wsi słynęli z tego, że byli zawistni, chciwi i lubili żartować z innych, ale nie zawsze były to miłe i przyjazne dowcipy. Pewnego razu postanowili zakpić z proboszcza, którego nie darzyli zbytnią sympatią. Posłali po księdza chłopca z informacją, aby przybył do obłożnie chorego parafianina, a sami ułożyli do łóżka świniaka. Gdy ksiądz przybył do chaty i ujrzał w łóżku zamiast chorego człowieka- wieprza- ludzie zrywali boki ze śmiechu. Za ten występek spotkała ich zasłużona kara, wieś zapadła się wraz z mieszkańcami, a na jej miejscu powstało jezioro –właśnie Retno zawsze, gdy latem kąpiemy się nad Retnem, to pływając ma się wrażenie, że coś drapie po brzuchu ,może to wieża zatopionego kościoła?)
    

Idąc w stronę pierwszego pomnika pamięci pomordowanych, uczniowie utrwalali obliczanie drogi i prędkości –w praktyce- mierzyli długości kroku, liczyli ich ilość i po obliczeniu odległości dokonali obliczenia własnej prędkości.
    

Planując ten spacer nie mieliśmy wcale tego zadania  ujętego do realizacji, ale po narzekaniach nauczycielki od przyrody, że uczniowie nie wiedzą jak oblicza się drogę, prędkość i czas –postanowiliśmy dołożyć im dodatkową zabawę, która mamy nadzieję przyczyniła się do tego, że większość dziś bez trudu radzi sobie z tymi zadaniami.
    

1 stacja historyczna- to pomnik nad Retnem, miejsce zbrodni uświęcone krwią zamordowanych przez hitlerowców w dniach 29 i 30 grudnia 1944roku 11 obywateli Polskich, później przejechaliśmy do Pokrzydowa, gdzie znajduje się zabytkowy, wart zwiedzenia piękny parafialny  kościół w stylu neoromańskim – po zapoznaniu uczniów z historią budowy kościoła- zadaniem grup było odnalezienie jak największej liczby dat i zapisanie ich w systemie rzymskim. W okolicy cmentarza znajdują się następne miejsca pamięci narodowej i tablica z nazwiskami osób pomordowanych przez hitlerowców w czasie drugiej wojny światowej.
    

Będąc już w Pokrzydowie- odwiedziliśmy gospodarstwo ekologiczne państwa Babalskich- gdzie dziś też się udamy. W młynie czeka was trzecia stacja zadaniowa. Wytwórnia bio- makaronów jest znana w całej Polsce, w sadzie państwa Babalskich w ubiegłym roku gotował sam Okrasa, wykorzystując oczywiście produkty ekologiczne wytworzone przez właścicieli.
    

Ostatnim przystankiem w ubiegłym roku i ostatnim dziś – był pomnik w kształcie orła nad jeziorem Bachotek. Po rozwiązaniu zadań udaliśmy się do ośrodka wypoczynkowego PTTK Bachotek na krótki relaks i podsumowanie konkursu.
Zaprezentowaliśmy wam jak wyglądała realizacja projektu w ubiegłych latach. W tym roku postanowiliśmy przekazać pałeczkę w realizacji tego zadania naszym młodszym kolegom, aby wagary matematyczne stały się tradycją naszej szkoły.
    

Chcielibyśmy także zachęcić i was, nasi drodzy przyjaciele, abyście na swoim terenie, w swoich własnych miejscowościach spróbowali kontynuować spacery matematyczne. Jest to fajna zabawa i nauka, można bawić się matematyką wszędzie, trzeba tylko chcieć. Skąd brać zadania? My po części układaliśmy je sami, ale też korzystaliśmy ze zbioru zadań korelacja matematyki z przyrodą, gdzie w ostatnim rozdziale znajdują się zadania dotyczące właśnie BPK.
    

Przejdźmy teraz do części praktycznej naszego spotkania.  Jakie zadania dziś na was czekają? 1 stacja- nad malowniczym jeziorem, gdzie usłyszycie i zobaczycie w formie scenki dramy  legendę dotyczącą dwóch jezior. Po rozwiązaniu zadań rachunkowych- proste działania na liczbach naturalnych- podacie w rozwiązaniu nazwy jezior o których mowa w legendzie. Dalej powędrujemy do siedziby parku krajobrazowego, gdzie po rozwiązaniu 2 zadania pracownicy parku oprowadzą nas po swoim terenie. 3 stacja zadaniowa to gospodarstwo ekologiczne państwa Babalskich, w szczególności- młyn. Zadanie dotyczyć będzie zasad zdrowego żywienia, a konkretnie obliczeń wartości odżywczych w porcji płatków na śniadanie. Ostatnim przystankiem zadaniowym będzie pomnik pomordowanych nad jeziorem Bachotek. Po wysłuchaniu historii związanej z pomnikiem i uczczeniu minutą ciszy pamięci poległych w tutejszym lesie, rozwiążecie ostanie zadanie , tym razem o treści geometrycznej. I na koniec powrót do szkoły na mały poczęstunek i podsumowanie naszej wycieczki. Mamy nadzieję, że spodoba wam się i że spędzimy miło wspólnie ten czas..
    

Wchodząc na salę losowaliście kolory grup i otrzymaliście chusty – które zostawimy wam na pamiątkę. Nasi koledzy też mają takie chusty –są to wasi przewodnicy na dzisiejszym spacerze, oni będą was instruować i wspomagać w rozwiązywaniu zadań. Poznajmy się………………..

Zapraszamy teraz was do autokaru i rozpocznijmy nasz spacer. Mamy nadzieję, że będziemy się razem wspaniale bawić.


Uczniowie Zespołu Szkół w Zbicznie
wraz z opiekunem Grażyną Kędziorską.

Artykuł sponsora/partnera - zawiera lokowanie produktu/marki