Należyty stan ogumienia to główny parametr związany z bezpieczeństwem. O ile poprzez zmierzenie głębokości bieżnika i ewentualne nierównomierne zużycie można wiele powiedzieć o używanym ogumieniu, to kolejne wątpliwości pojawiają się przy produktach oferowanych jako nowe. Czy istnieje graniczny wiek opony, kiedy można wciąż uważać ją za nową i w pełni gwarantującą bezpieczeństwo i jakie, poza upływającym czasem, czynniki mają wpływ na utrzymanie właściwych parametrów?

Zgodność z Polską Normą

Aby ograniczyć manipulacje nieuczciwych sprzedawców ogumienia, ustawodawca określił graniczny wiek ogumienia, do którego może być oferowane jako nowe. Data produkcji opony została określona zgodnie z Polską Normą PN-C94300-7, gdzie ponadto określono warunki składowania w magazynach zamkniętych i otwartych oraz sposób transportowania. Ustawodawca uznał za graniczną datę produkcji opony trzy lata. Później, nawet nieużywane ogumienie, nie powinno być sprzedawane jako nowe. Tyle teorii, ale jak sprawdzić wiek opony? Tutaj także zgodnie z obowiązującymi przepisami obowiązkiem producenta jest umieszczenie na boku czterocyfrowego kodu DOT, dzięki któremu łatwo odszyfrować datę produkcji. Dwie pierwsze cyfry oznaczają tydzień, zaś dwie kolejne rok. I tak ogumienie z kodem DOT 0218 zostało wyprodukowane między 8 a 14 dniem stycznia 2018 roku.

 

Zużycie opony a wiek

Rok produkcji opony to jeden z najważniejszych czynników wpływających na bezpieczeństwo na drodze. Jako graniczny wiek uważa się 10 lat, choć rekomendowany to maksymalnie 5 lat. Należy pamiętać, że wiek to nie wszystko i opona nie może mieć mniejszej głębokości bieżnika niż 1,6 mm. Ale chcąc mieć pewność należytego zachowania w awaryjnych sytuacjach, warto uznać letnią oponę za zbyt zużytą, jeśli bieżnik ma mniej niż 3 mm; w oponach zimowych i całorocznych są to 4 mm. W nowym ogumieniu bieżnik ma wysokość 8-9 mm - sprawdź sam na: https://www.uniroyal.pl/samochod/opony-poradnik/wiedza-na-temat-opon/znaczenie-wieku-opony-i-glebokosci-bieznika

 

Zagrożenia

Opony starsze niż 10 lat, nawet wizualnie prezentujące się jako mało zużyte, stanowią poważne zagrożenie dla kierowcy, pasażerów oraz współuczestników ruchu drogowego. Z wiekiem guma nie tylko traci elastyczność, ale także uszkodzeniu ulegają warstwy znajdujące się wewnątrz opony. Metalowe elementy utleniają się, co osłabia konstrukcję, wpływając na stabilność oraz zwiększa podatność na uszkodzenia mechaniczne. Zbyt leciwa mieszanka gumowa w mniejszym stopniu przylega do podłoża, co oznacza dłuższą drogę hamowania, ograniczoną sterowalność oraz gorsze odprowadzanie wody. Data produkcji opony ma więc niebagatelne znaczenie.

 

Decydując się na wymianę opon, trzeba też pamiętać o kole zapasowym, które starzeje się podobnie jak nieużywane ogumienie przechowywane w warsztacie czy garażu.

Artykuł sponsora/partnera - zawiera lokowanie produktu/marki