artykuły tematyczne

Porady

Artykuły zawierają lokowanie produktu, marki lub wskazanie sponsora

Założenie sklepu internetowego, o czym należy pamiętać?

Sklep internetowy jest świetnym pomysłem na biznes — i z pewnością jednym z najprostszych w realizacji. Jeżeli myślisz o jego założeniu „na poważnie”, nie możesz zapomnieć o kilku prawnych i finansowych szczegółach.

Jak rozliczyć się z Urzędem Skarbowym — i ZUS—em?

Zacznijmy od tego, co najważniejsze — czyli spraw podatkowych. Rozliczanie zysków z działalności gospodarczej rządzi się zupełnie innymi prawami, niż praca na etacie. Z jednej strony, jest to o wiele bardziej skomplikowane zadanie (w tym pomoże Ci dobre biuro rachunkowe!), ale z drugiej — przepisy pozostawiają przedsiębiorcom znacznie większą swobodę… i szereg narzędzi optymalizacji podatkowej.


Zakładając działalność (w naszym przypadku — e-commerce) należy wybrać jedną z trzech form rozliczenia:

  • skala podatkowa — ze stawką 12% dla dochodów poniżej 120 tys. zł i 32% dla dochodów powyżej tego progu;
  • podatek liniowy — o jednolitej stawce 19% dla całości dochodów;
  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych — o najniższej stawce — 3%, ale obejmującej przychody sklepu (a nie zyski!).

Wyjątkiem są sklepy założone w formie spółki kapitałowej („z o.o.” lub akcyjnej) — objęte podatkiem CIT o stawce 19% lub 9% (w pierwszym roku działalności bądź o przychodach poniżej 2 mln euro).


Jeżeli chodzi o ZUS — to, czy konieczne jest opłacanie składek zależy także od wybranej formy działalności. Jeżeli prowadzisz swój sklep w formie JDG albo jednoosobowej spółki — musisz zgłosić się do ZUS-u i co miesiąc opłacać składki na ubezpieczenia: społeczne oraz zdrowotne. Przysługuje Ci jednak przy tym możliwość skorzystania z preferencyjnych stawek (przez pierwsze 24 miesiące działalności) oraz z tzw. „ulgi na start” — czyli półrocznego zwolnienia z ubezpieczenia społecznego. Ubezpieczeniom w ZUS nie podlegają za to właściciele wspomnianych już wcześniej wieloosobowych spółek kapitałowych.


Oczywiście, aby prawidłowo rozliczyć się z Urzędem Skarbowym oraz ZUS-em, niezbędna będzie rzetelnie prowadzona ewidencja księgowa. Usługę „Księgowość dla e-commerce”, dedykowanym właścicielom małych sklepów internetowych, oferuje między innymi biuro Solidna Księgowa — więcej o niej na https://solidnaksiegowa.com/oferta/ksiegowosc-sklepu-internetowego/!


Czy potrzebujesz konta firmowego? A kasy fiskalnej?

Zostając przy kwestiach związanych z finansami — przyszli właściciele e-commerce’ów często zastanawiają się, czy do prowadzenia działalności niezbędne jest konto firmowe. W świetle przepisów — nie. Nic nie stoi na przeszkodzie, by wszelkie płatności odbywały się za pośrednictwem konta osobistego… pod warunkiem że mówimy jednoosobowej działalności gospodarczej!


Jeżeli zdecydujesz się założyć (nawet w pojedynkę) spółkę z o.o., odrębne konto firmowe będzie konieczne — co wynika z samej natury spółki posiadającej własną osobowość prawną. Jednak nawet w przypadku mniejszych e-sklepów, konto firmowe może się okazać, po prostu, wygodnym rozwiązaniem, które ułatwi organizację przelewów.


A co z kasą fiskalną? Pomysł, aby posiadał ją sklep internetowy wydaje się nieoczywisty… ale, jak się okazuje, w niektórych przypadkach jej posiadanie to obowiązek. Generalnie, sprzedaż wysyłkowa jest objęta zwolnieniem z posiadania kasy fiskalnej. Wyjątkiem są jednak:

  • sklepy oferujące takie produkty, jak: artykuły elektryczne i elektroniczne, nośniki danych, części motoryzacyjne, perfumy, artykuły wykonane z metali szlachetnych oraz towary akcyzowe — alkohol i papierosy;
  • sklepy umożliwiające odbiór osobisty i płatność gotówką.

Przed rozpoczęciem działalności warto więc sprawdzić dwa razy, czy sklep nie będzie przypadkiem podlegał pod te przepisy. Jeśli będzie trzeba — na pewno pomoże Ci w tym wspomniana już wcześniej Solidna Księgowa (https://solidnaksiegowa.com/).

Kwestie prawne — czyli regulamin i RODO

Na koniec zostawiliśmy dwie zakładki, które — zgodnie z prawem — muszą znaleźć się na stronie internetowej każdego działającego w Polsce sklepu.


Chodzi oczywiście o regulamin — zawierający zasady zawierania i odstąpienia od umowy, szczegóły dotyczące sposobów dostawy oraz metod płatności, a także zasady reklamacji i zwrotów — oraz o politykę prywatności — wskazującą m.in. administratora danych, podstawę i zakres ich przetwarzania. Na barkach właściciela sklepu spoczywa obowiązek zapewnienia klientom możliwości poznania wszystkich praw w zakresie przetwarzania danych osobowych — i pełnej kontroli nad udzielanymi zgodami.


W sieci znajdziesz wiele wzorów regulaminów stworzonych z myślą o e-sklepach — ale my radzimy jednak skorzystać z pomocy prawnika (zwłaszcza, jeśli planujesz szybki rozwój swojej działalności!).

NAWIGACJA

WYRÓŻNIONE

Wymiana wyświetlacza Xiaomi – dlaczego warto?

Przyjazne dla domu i natury: Ekologiczna pianka do czyszczenia kuchni

Gdzie i jak szybko zaopatrzyć się w sprzęt komputerowy

Domowa produkcja makaronu - jaka maszynka sprawdzi się najlepiej?

Wycinka Drzew w 2024: Jakie Drzewa Można Wyciąć Bez Zezwolenia?

Jaką siatkę wybrać na wolierę dla ptaków?

Jaki outfit będzie najlepszy na zwiedzanie miasta?

Wpływ automatyzacji produkcji na przedsiębiorstwo

Stwórz dom marzeń z podłogami Korner

Klapki jako wszechstronny element odzieży damskiej i męskiej

Jak bardzo istotny jest wybór odpowiedniej drukarni do produkcji personalizowanych materiałów reklamowych?

Fototapety z kwiatami: Przeniesienie natury do wnętrza twojego domu

Porównanie iPhone 15 z poprzednim modelem: jakie innowacje przynosi ten smartfon?

Refluks żołądkowo-przełykowy a dieta

Jak wybrać idealny rower dla dziecka? Poradnik dla rodziców

Sezon grillowy tuż, tuż - Jakie oświetlenie ogrodowe sprawdzi się najlepiej?

Jak skutecznie filtrować wodę w domu?

Co daje regularny relaks w jacuzzi?

Parasole ogrodowe - na co zwrócić uwagę podczas ich wyboru?

Sprawdź, jakie badania profilaktyczne warto wykonywać po 60-tce

Tags

Kategorie

Artykuł sponsora/partnera - zawiera lokowanie produktu/marki