W wielu polskich miastach transport drogowy — mówiąc oględnie — po prostu kuleje. Co ma wpływ na taki stan rzeczy? Czy zawsze jesteśmy skazani na przepuszczanie przez centra miast dużych samochodów ciężarowych? A może istnieją rozwiązania, dzięki którym można usprawnić transport w mieście?
Polskie miasta logistycznie — plany i rzeczywistość
W dużych, polskich miastach takich jak Wrocław, Kraków i Warszawa transport drogowy ma się stosunkowo dobrze. Owszem, korki na najważniejszych, miejskich arteriach są tu czymś normalnym, ale nie oszukujmy się, żyjemy w kraju, w którym na 1 mieszkańca przypada około 0,6 samochodu (dane na 2021 rok).
Problemy logistyczne pojawiają się głównie w mniejszych i średnich miastach. Przykładowo, jeszcze kilka lat temu Rybnik był miastem całkowicie zakorkowanym. Wynikało to z konieczności prowadzenia ruchu międzymiejskiego przez centrum miasta. Dziś w mieście tym sytuacja wygląda nieco lepiej, ale wciąż brakuje tu sporo do ideału.
Jak usprawnić transport w polskich miastach?
Jeśli transport drogowy w polskich miastach ma w przyszłości odbywać się płynnie, konieczne jest wprowadzenie kilku istotnych rozwiązań. Najważniejsze z nich to:
Wyprowadzenie ruchu ciężarowego z centrów miast i poprowadzenie go po obwodnicach. Krok ten nie tylko odciąża ruch w ścisłej zabudowie miejskiej, ale też pozwala ograniczyć stopień zużycia dróg w centralnych fragmentach aglomeracji i poprawia bezpieczeństwo pieszych.
Rozbudowa centrów logistycznych, dzięki którym można zwiększyć przepustowość i płynność szlaków przewozowych zarówno w obrębie dużych aglomeracji, jak i małych miast.
Ograniczenie klasycznych skrzyżowań prostopadłych na rzecz rond. Te ostatnie zapewniają większe bezpieczeństwo i płynność ruchu. Poza tym przejazd nimi jest znacznie łatwiejszy z punktu widzenia kierowcy.
Inwestycja w rozwiązania umożliwiające odciążenie tradycyjnych kanałów przewozowych na rzecz alternatywnych środków transportu. Takim rozwiązaniem była - jeszcze do niedawna dość popularna - inicjatywa Tiry na Tory.
Usprawnienie procedur prawnych dotyczących rozbudowy już istniejących sieci dróg w miastach i poza nimi. Dzięki temu łatwiej skomunikować ze sobą poszczególne dzielnice, a także stworzyć podstawy dla przyszłych obwodnic.
Dlaczego kwestię transportu drogowego należy rozwiązać?
W Polsce, ale też w wielu innych krajach Europy transport drogowy cieszy się bodaj największą popularnością. Nic w tym dziwnego, skoro żyjemy w regionie, w którym średnia gęstość dróg jest zaskakująco duża. Niestety, wraz z upływem lat jesteśmy nadal świadkami wzrostu obciążenia największych arterii drogowych. To oznacza, że przewóz drogowy odbywać się będzie dłużej i stanie się bardziej kosztowny, co będzie miało przełożenie na stan logistyki w kraju, a także na rosnące koszty transportu niezależnie od przebytej odległości.
Przewóz towarów samochodami dostawczymi i ciężarowymi wiąże się z szeregiem zagrożeń, ale też może być impulsem do wprowadzenia wielu interesujących zmian w ogólnokrajowej logistyce.