Strategie public relations i marketingowe mają zbieżne cele, jednak nie należy traktować ich jako tożsamych. Owszem, w wielu firmach różnice pomiędzy obiema działami są dość płynne i często zatrudnia się pracowników mających doświadczenie w obu kategoriach zarządzania.

Jednak czym innym jest dbanie o ogólny wizerunek, a czym innym dotarcie do klienta. Narzędzia marketingowe mają na celu - przede wszystkim - poprawienie wyników finansowych firmy. Tymczasem PR to subtelna praca długofalowa, która prowadzi do ugruntowania pozycji marki na rynku.

Zadania marketingu a cele public relations

W skrócie, rolą marketingu jest rozpoznawanie oraz spełnianie potrzeb klientów w taki sposób, aby osiągnąć jak największy zysk. W znacznie szerszym pojęciu zabiegi marketingowe zajmują się polityką sprzedaży m.in. poprzez ustalanie cen, opracowanie kanałów dystrybucji, stworzenie produktu spełniającego wymogi rynku i strategie promocyjne. Dział marketingu jest zorientowany na sprzedaż i wymianę towaru (bądź usługi) na pieniądz.

 

Praca public relations jest mniej dosłowna, ale równie istotna – tu chodzi o zbudowanie zaufania nie tylko wśród klientów, ale również pracowników, partnerów biznesowych, opinii publicznej czy mediów. Bezpośrednim celem jest utrzymanie dobrych relacji z odbiorcami i przekazywanie informacji o marce. Agencje PR współpracują zatem zarówno z przedsiębiorstwami, jak i instytucjami niekomercyjnymi bądź osobami prywatnymi, przykładowo artystami i politykami.

 

Korelacja public relations i marketingu

Dlaczego do działu marketingu często zatrudnia się osoby specjalizujące się w budowaniu pozytywnego wizerunku? Otóż, pijarowcy wykorzystują różnorodne narzędzia komunikacji, np. materiały prasowe, radiowe i telewizyjne, portale społecznościowe, eventy, co pozwala dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Praca public relations pozwala stworzyć silną markę oraz umożliwia szybką reakcję w razie kryzysu, co pośrednio przekłada się na zyski ze sprzedaży. Podczas gdy marketingowcy tworzą produkt na miarę rynku, PR zajmuje się dostosowaniem go do oczekiwań społecznych.

Artykuł sponsora/partnera - zawiera lokowanie produktu/marki