Współczesna medycyna stoi na bardzo wysokim poziomie – lekarze są w stanie skutecznie wyleczyć wiele chorób. Z drugiej strony nie brakuje schorzeń, w przypadku których jedynie łagodzi się objawy, a nie zwalcza przyczyny.

Przeprowadzenie badań klinicznych pozwala stwierdzić, czy dana substancja czynna w leku przynosi pożądane efekty.

Co to są badania kliniczne?

Badania kliniczne to rodzaj badań medycznych. Biorą w nich udział jedynie ochotnicy – zarówno osoby zdrowe, jak i chorzy. Celem badań klinicznych jest sprawdzenie działania danego leku. Zanim jednak dojdzie do badań klinicznych, specjaliści muszą przeprowadzić wiele testów w warunkach laboratoryjnych. Wszystko po to, aby upewnić się, że dany lek nie zagraża zdrowiu ani życiu osób, które będą go przyjmować.

Przeprowadzenie badań klinicznych jest niezbędne, aby nowy lek znalazł się w sprzedaży. Z punktu widzenia wszystkich ochotników istotne powinno być, że organizowane badania kliniczne w Poznaniu, Warszawie czy innych miastach, muszą spełniać pewne wymogi – prowadzenie badań jest możliwe dopiero po uzyskaniu zgody Niezależnej Komisji Bioetycznej oraz Ministra Zdrowia.

Ochotnik ma obowiązki

Osoby, które chcą wziąć udział w badaniach klinicznych, muszą zapoznać się z możliwymi zagrożeniami, np. wystąpieniem efektów ubocznych. Ponieważ uzyskane wyniki mają ogromny wpływ na to, czy w przyszłości dany lek pojawi się na rynku, każdy uczestnik badań ma konkretne obowiązki, a dokładniej musi:

  • przekazać informacje o przebytych chorobach,
  • informować ośrodek prowadzący badania kliniczne o zaobserwowaniu u siebie wszystkich działań niepożądanych,
  • przez cały okres badań przestrzegać zaleceń osób czuwających nad badaniami,
  • zgłaszać się na wizyty kontrolne.

Prawem każdej osoby biorącej udział w badaniach klinicznych jest zrezygnowanie z udziału w badaniach w dowolnym momencie, czyli na każdym z czterech etapów. W przypadku wystąpienia np. niepożądanych reakcji ośrodek przeprowadzający badania kliniczne w Poznaniu czy Warszawie na ochotnika nikt nie może naciskać, aby w dalszym ciągu zażywał nowy lek lub była na nim przeprowadzana nowa terapia.

Artykuł sponsora/partnera - zawiera lokowanie produktu/marki