Woda jest podstawowym składnikiem ludzkiego organizmu. To ona odpowiedzialna jest za transport składników odżywczych, usuwanie z organizmu produktów przemiany materii, wpływa na procesy trawienia, reguluje temperaturę ciała, chroni mózg, gałkę oczną i rdzeń kręgowy, a także bierze udział w praktycznie wszystkich procesach zachodzących w ludzkim organizmie.

Nic więc dziwnego, że odpowiednie nawodnienie ciała wpływa na każdy aspekt naszego zdrowia i samopoczucia.

Rynek wody butelkowanej kwitnie, przeciętny Polak wypija rocznie ponad 500 litrów czystej wody. Wśród najczęściej kupowanych rodzajów znajdziemy wodę źródlaną oraz mineralna. Która jednak jest lepsza?

 

Czym różni się woda źródlana od mineralnej?

 

Na sklepowych półkach znaleźć możemy trzy podstawowe typy wody pitnej:

 

  • niskozmineralizowane- czyli popularne wody źródlane, w których ilość składników mineralnych nie przekracza 500 mg/l.

  • średniozmineralizowane- o zawartości składników mineralnych od 500 do 1500 mg/l

  • wysokozmineralizowane- w których znajdziemy stężenie składników mineralnych powyżej 1500 mg/l

Jak więc widać nie ma jednej wody mineralnej, każda z nich jest inna, a ilość zawartych w niej substancji mineralnych zależna jest głównie od głębokości jej wydobycia.

 

Różnice między poziomem zmineralizowania wody da się wyczuć także w jej smaku, im większe stężenie składników mineralnych tym woda staje się twardsza i mocniejsza w smaku. Dlatego tak dużym powodzeniem cieszy się woda źródlana, która ma neutralny smak i nadaje się zarówno do picia samodzielnie, jak i do przyrządzanie wszelkiego typu napojów.

 

Dla kogo woda źródlana a dla kogo mineralna?

 

Zakłada się, że dorosły, zdrowy człowiek powinien pić przede wszystkim wody średnio- i wysokozmineralizowane, żeby dostarczyć organizmowi pierwiastki niezbędne do prawidłowego funkcjonowania np. żelazo, magnez, sód czy wapń.
Wody źródlane to rozwiązanie dla niemowląt, osób starszych oraz chorych, których nerki nie radzą sobie z prawidłowym przyswajaniem składników mineralnych, co może doprowadzić do zatrucia organizmu. Dodatkowo na bazie wody niskozmineralizowanej można tworzyć wszelkiego rodzaju napoje, a także może być stosowana podczas gotowania, ponieważ nie zmienia smaku potraw.

Woda gazowana czy niegazowana- którą wybrać?


Zarówno wody źródlane, jak i mineralne dostępne są w wariancie bez dodatku dwutlenku węgla, oraz z nim. W przypadku zdrowym dorosłych wybór zależy jedynie od naszych osobistych preferencji.
Z wody gazowanej powinny jednak zrezygnować osoby cierpiąca na choroby układu trawiennego oraz kobiety w ciąży. Wody z bąbelkami nie powinno się także podawać dzieciom do trzeciego roku życia.

Ile wody powinniśmy spożywać w ciągu dnia?

Według ostatnich badań przeciętny Polak spożywa dziennie trochę ponad litr wody, to zdecydowanie mniej, niż zalecają dietetycy. W zależności od prowadzonego przez nas trybu życia powinniśmy wypijać od 2 do nawet 2,5 litrów wody w ciągu dnia, taka ilość pozwoli nam zachować odpowiednie nawodnienie organizmu oraz wspomoże jego prawidłową pracę.
Należy jednak pamiętać, że przesada w żadną stronę nie jest dobra i przewodnienie może być tak samo niebezpieczne, jak odwodnienie.
Zalewająca organizm woda wypłukuje wartościowe sole mineralne, co może powodować obrzmienie komórek, będące szczególnie niebezpieczne w przypadku komórek mózgowych.

Aby zapewnić sobie stały dostęp do najwyższej jakości wody źródlanej i mineralnej zapoznaj się z ofertą firmy darnatury.pl.

loading...

Porady dla czytelników

loading...
loading...