Powszechnie uważa się, że z wiekiem coraz trudniej nauczyć się nowych rzeczy, a przynajmniej o wiele trudniej niż dzieciom.

W pewnym sensie to prawda – dzieci nie muszą robić nic poza jedzeniem, spaniem i uczeniem się, podczas gdy dorośli mają na głowie całe multum przeróżnych zmartwień – począwszy od zarabiania na życie, a skończywszy na użeraniu się z hałaśliwymi sąsiadami.

Psychologia, ale też zwykły racjonalizm, wskazują jednak, że nie musi tak wcale być. Jeśli bowiem podejdziemy do uczenia się tak, jak uczą się dzieci, zauważymy, że każdy, bez względu na wiek, może nabyć nowe zdolności!

Z wiekiem "przełączamy" się z uczenia szerokiego na uczenie wąskie (albo wyspecjalizowane), tzn. że zamiast uczyć się wszystkiego, skupiamy się na konkretnych dziedzinach, np. karierze zawodowej, co może prowadzić do poznawczego spowolnienia, a na starość – rozwoju demencji. Zatem zamiast wpadać w pułapkę specjalizacji, powinniśmy dbać o ciągłe dostarczanie bodźców naszemu mózgowi, dokładnie tak, jak dzieje się to u dzieci.

Jak to osiągnąć? Spójrzmy!

1. Wykraczaj poza swoją strefę komfortu. Psychologia jest tu konsekwentna – zamykanie się w swoim ciasnym kółku, które daje nam poczucie bezpieczeństwa, może i jest doraźnie przyjemne, ale na dłuższą metę powoduje, że popadamy w stagnację, a w najgorszym wypadku – strach przed poprawą życia.

2. Praktykuj myślenie krytyczne, dzięki któremu nauczysz się podejmować racjonalne i dobre decyzje. Na stronie czlowiek.info znajdziesz Poradnik Myślenia Krytycznego, który pozwoli Ci poznać podstawy.

3. Uwierz w siebie!

4. Naucz się introspekcji. Psychologia pokazuje, jak rozwiązywać problemy wewnętrzne dzięki zdolności poznawania własnych stanów emocjonalnych dzięki "rozmawianiu ze sobą samym".

5. Otaczaj się życzliwymi ludźmi. Badania wskazują, że aktywne towarzystwo innych osób rozwija nasze zdolności poznawcze i poprawia samopoczucie!

6. Nie odkładaj zdrowia na jutro i zacznij dbać o swoją psychikę już dziś!

Bo po co odwlekać szczęście?

Artykuł napisany przy współpracy portalu Psychologia myślenia racjonalnego.

Artykuł sponsora/partnera - zawiera lokowanie produktu/marki