Jesień i zima – to okres wzmożonej zachorowalności na przeziębienia i grypę. Uniknąć chorób można, wzmacniając w sposób naturalny swoją odporność.

Do tego celu najlepszy jest tran norweski – bezpieczny produkt zarówno dla małych, jak i dużych.

O tym, że tran posiada właściwości lecznicze, naukowcy dowiedzieli się stosunkowo niedawno. Dopiero w latach 60. zeszłego wieku odkryto, że dzięki wysokiej zawartości kwasów tłuszczowych substancja ta korzystnie wpływa na pracę mózgu, wzmacnia kości i wspomaga odporność organizmu, chroniąc go przed infekcjami w okresie jesienno-zimowym. Co więcej, tran jest na tyle bezpieczny, że mogą go stosować także najmłodsi.

Czym jest tran?

Tran jest olejem pozyskiwanym z wątroby ryb z rodziny dorszowatych, głównie dorsza atlantyckiego. Zawiera on unikalną kompozycję witamin i nienasyconych kwasów tłuszczowych, które korzystnie oddziaływają na organizm człowieka. Kwasy Omega-3 usprawniają funkcjonowanie serca, mózgu i oczu. Witamina D jest niezwykle ważna zwłaszcza w okresie wzrostu u dzieci, wspomaga bowiem prawidłową budowę i rozwój kości, mięśni i zębów, a także wzmacnia odporność. Witamina E chroni komórki ciała przed wolnymi rodnikami. A witamina A wzmacnia wzrok.

Dlaczego tran potrzebny jesienią?

W okresie jesienno-zimowym organizm człowieka jest bardzo narażony na infekcje wirusowe. Zwłaszcza dzieci, u których układ odpornościowy jeszcze się kształtuje. Uchronić maluchy przed chorobami pomoże tran norweski. Zawarte w oleju nienasycone kwasy tłuszczowe stymulują organizm do produkcji hormonów przeciwzapalnych, a witamina A regeneruje i uszczelnia błony śluzowe, dzięki czemu utrudnia przenikanie do organizmu chorobotwórczych wirusów. Jest to szczególnie ważne, ponieważ w okresie jesienno-zimowym śluzówka nosa i gardła jest stale narażona na kontakt z drobnoustrojami.

Jakie są źródła tranu?

Mimo że zawarte w tranie kwasy są niezbędne człowiekowi na co dzień, organizm nie jest w stanie samodzielnie ich wytwarzać. Muszą one być dostarczane wraz z pożywieniem. Kwasy Omega-3 zawierają takie produkty jak: tłuste ryby (szczególnie łosoś, makrela, sardynki, śledź), owoce morza, olej rzepakowy, orzechy, migdały i pestki dyni. Badania jednak pokazują, że ryby, które zawierają tych kwasów najwięcej, są spożywane w naszym kraju niezbyt często i w niewystarczających ilościach. Dlatego niezbędna jest suplementacja tranu. Zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym warto uzupełniać codzienną dietę o dawkę tranu norweskiego, by rozwijać się zdrowo i nie obawiać przeziębienia.

Dla kogo tran?

Jedynie kobiety w ciąży suplementację tranu powinny skonsultować z lekarzem prowadzącym. Poza tym nie ma prawie żadnych ograniczeń: tran mogą przyjmować wszyscy, zwłaszcza osoby o zwiększonym zapotrzebowaniu na tę substancję. To zwłaszcza osoby starsze, osłabione, chore, prowadzące stresujący tryb życia, palące papierosy i nadużywające alkoholu. Tran jest niezbędny także dzieciom i młodzieży w okresie wzrostu i dojrzewania.