Wybierając kolczyki zwracamy uwagę przede wszystkim na wzornictwo i materiał, z jakiego są wykonane, tymczasem taka z pozoru niewielka rzecz, jaką jest zapięcie kolczyka może mieć ogromny wpływ na wygodę noszenia, a także na to, czy... nie zgubimy naszej biżuterii. Dziś przedstawiamy najpopularniejsze zapięcia kolczyków i przyglądamy się bliżej jednemu z ich typów: angielskim biglom. Zapraszamy do lektury.

Najpopularniejsze zapięcia i mocowania kolczyków 

Obecnie wśród kolczyków dostępnych na rynku przeważają te o następujących rodzajach zapięć: 

  • klipsy - które można nosić nawet bez przekłutych uszu, jednak ich minusem jest to, że uciskają ucho; 
  • sztyfty, nazywane też wkrętkami, z zatyczkami typu motylek lub baranek, które niestety mają tendencję do gubienia się; na szczęście można łatwo je dokupić;  ,
  • przeciągane, czyli otwarte, bez faktycznego zapięcia; występują w kilku wersjach, np. rybce, albo długim sznurku zwisającym ozdobnie z ucha; 
  • bigle zamknięte i otwarte, klasyczne zapięcia, w których drucik zahaczany jest o pętelkę; 
  • bigle angielskie, szczególny podtyp bigli, prezentujący się elegancko i wyjątkowo stabilny. 

Bigle angielskie - na czym polega mocowanie tego typu?

Angielskie bigle charakteryzują się dużą łatwością zapinania. Posiadają one tylną klapkę, otwierającą się i zamykającą z lekkością, dzięki zawartej wewnątrz sprężynce. Idealne dopasowanie elementów sprawia, że raz zapięty, kolczyk z takim biglem trzyma się w uchu stabilnie i trudno go otworzyć np. przez przypadkowe zahaczenie o element ubrania czy cokolwiek innego, co może stanąć nam na drodze.

Zapięcie to stosowane jest głównie w kolczykach o nieco większej masie, a co za tym idzie - nieco droższych, jednak wiele osób decyduje się na nie właśnie ze względu na ich trwałość i pewność jaką dają. Często wybierają je właśnie osoby, które mają dość gubienia zatyczek od sztyftów, czy kolczyków z angielskim zapięciem po prostu wypadających z ucha po kontakcie np. z wysokim kołnierzem.

Trzy typy bigli angielskich 

Warto podkreślić, że bigle typu angielskiego występują w trzech podstawowych odmianach: 

  • zwykłe, klasyczne - z prostą konstrukcją, gdzie zapięcie zatrzaskiwane jest w specjalnej szczelinie, idealnie dopasowanej do końcówki; 
  • lira - nazwa tego zapięcia pochodzi od kształtu instrumentu - celtyckiej liry, charakteryzującej się owalną, pękatą budową; zapięcie to ma podobne końcówki do typu klasycznego, ale prowadzące do nich elementy ułożone są we wspomniany powyżej sposób. Tego typu bigle często stosowane są w kolczykach z niewielkimi kamieniami; 
  • lusterko - zapięcia tego typu mają prosty lub zaokrąglony kształt, ale na ich zakończeniach znajduje się miejsce na przymocowanie kamienia, minerału lub cyrkonii. 

Jak zapina się bigle typu angielskiego? 

Osoby, które nigdy wcześniej nie nosiły kolczyków z tego typu zapięciem, mogą być początkowo nieco zdezorientowane. O ile ich założenie i zapięcie przychodzi z reguły dość łatwo, to już w przypadku zdejmowania czasami pojawiają się problemy. Wystarczy jednak podejść do tego ze spokojem i uważnością. Za otwieranie kolczyka odpowiada zatrzask umieszczony w jego tylnej części. Wystarczy więc przytrzymać część przednią i delikatnie odgiąć tył, tak, żeby wysunął się ze szczeliny. Bez obawy, dobrze wykonane kolczyki na pewno nie ulegną w ten sposób uszkodzeniu. Bigle angielskie mają zwykle grubsze druciki niż w innych zapięciach. 

Wystarczy odrobina praktyki, żeby nauczyć się zakładać i zdejmować kolczyki z angielskimi biglami nawet bez spoglądania w lustro. 

Elegancja i klasyczny wygląd

W świecie biżuterii to właśnie zapięcia typu angielskiego uchodzą za synonim szyku i klasy. Nie tylko są wygodne w noszeniu, nie tylko zapewniają stabilność i ochronę kolczyków, ale również są odporne na deformacje i łamanie. Co jeszcze bardziej istotne, prezentują się bardzo wdzięcznie, pięknie dopełniając pozostałe zdobienia kolczyków i stanowiąc eleganckie tło dla zastosowanych kamieni, dlatego często wybierane są jako zapięcie dla droższej biżuterii.

Artykuł sponsora/partnera - zawiera lokowanie produktu/marki