Pod nieco zagadkowo brzmiącą nazwą ćwiczeń izometrycznych kryje się genialna strategia treningowa, dzięki której można w stosunkowo krótkim czasie skutecznie wzmocnić mięśnie swojego ciała. Technika ta jest tajemnicą sukcesu między innymi systemu Callanetics, który swego czasu reklamował się jako metoda odmłodzenia ciała o 10 lat w 10 treningowych godzin.

Trudno bowiem zaprzeczyć, że to właśnie od kondycji mięśni zależy prezencja, siła i sprawność ludzkiego ciała. A żeby wykonywać ćwiczenia izometryczne, nie trzeba koniecznie dysponować specjalnymi akcesoriami ani korzystać z żadnych przyrządów.

Ćwiczenia izometryczne – na czym to polega?

Istotą treningu izometrycznego jest umiejętne napinanie i rozluźnianie mięśni – tylko tyle i aż tyle. Oczywiście podczas wykonywania każdego konkretnego ćwiczenia bardzo istotne jest ułożenie części ciała, których mięśnie mają zostać wzmocnione. Wszystkie zasady, precyzujące także skalę i szybkość ruchu, wyznaczają konkretne systemy ćwiczeń czy trenerzy przygotowujący dany zestaw ćwiczeń.

Ta taktyka jest na tyle bezpieczna, że poleca się ją nie tylko osobom młodym i zdrowym, ale i ludziom starszym oraz tym, którzy doznali różnego rodzaju kontuzji czy wypadków. Ćwiczenia izometryczne są zdolne przede wszystkim przywrócić mięśniom utraconą sprawność, dopiero w dalszej kolejności działają jak trening wzmacniający i modelujący sylwetkę. Niestety, przemyślana aktywność fizyczna to coś, czego coraz częściej brakuje współczesnym ludziom w codziennym grafiku – dlatego trening izometryczny może okazać się bardzo przydatny także dla tych, których ciała stopniowo i niemal niezauważalnie tracą sprawność przez siedzący tryb życia.

Ci zaś, którzy są fit i z upodobaniem wypróbowują kolejne systemy treningowe (w poszukiwaniu tego idealnego), mogą potraktować ćwiczenia izometryczne jako intrygującą nowinkę. Dobrą wiadomością może być dla nich także to, że taki trening można zintensyfikować, posiłkując się obciążeniami w postaci dodatkowych akcesoriów, na przykład hantli. Takie decyzje wypada jednak oczywiście uzgadniać z trenerem – ponieważ nadmierne trenowanie konkretnych mięśni może prowadzić do przerostu masy mięśniowej, co może mieć między innymi estetyczne konsekwencje.

Artykuł powstał we współpracy ze sklepem sportowym https://www.asport.pl/