Prowadzenie działań marketingowych to trudna sztuka, która wymaga z jednej strony doskonałej znajomości swojej grupy docelowej, zaś z drugiej nieustannego eksperymentowania i testowania nowych możliwości dotarcia do potencjalnych klientów. Oczywiście nie oznacza to, że należy porzucać sprawdzone metody. Masowa wysyłka SMS-ów to skuteczne i tanie narzędzie promocji, wciąż stosowane przez wiele marek. Jak zautomatyzować proces wysyłki? Dlaczego warto pomyśleć o integracji przez API?
Dlaczego warto pomyśleć o masowej wysyłce SMS przy promocji?
Działania promocyjne coraz częściej przenoszą się do sieci. Nikogo nie powinien dziwić taki stan rzeczy, gdyż na różnego rodzaju platformach społecznościowych i na przeglądaniu najróżniejszych stron internetowych tracimy każdego dnia nawet kilka godzin. Marki doskonale o tym wiedzą i starają się być wszędzie tam, gdzie znajdują się ich potencjalni klienci. Oczywiście nie oznacza to, że klasyczne metody promocji – takie jak chociażby email marketing czy masowa wysyłka SMS - wyszły z użytku.
Wiele firm gromadzi i przetwarza dane swoich klientów, dysponuje ich danymi kontaktowymi i stosownymi zgodami na działania marketingowe. Otwiera to możliwości w zakresie kierowania do nich spersonalizowanych komunikatów marketingowych. Nie muszą się one wcale opierać wyłącznie na prostym przekazie – np. przypomnieniu o rozpoczynającej się konkretnego dnia wyprzedaży. Dysponując danymi na temat klienta i znając jego preferencje i historię zakupów, firmy są w stanie przewidywać z większą lub mniejszą skutecznością zainteresowanie konkretnych klientów poszczególnymi produktami, a nawet typować, kiedy będą planowali ich kupno. W dobie sztucznej inteligencji i zaawansowanych modeli, generowanie takich danych nie stanowi większego problemu.
Jak skutecznie wysyłać marketingowe wiadomości SMS?
Prowadzenie skutecznych działań marketingowych z wykorzystaniem danych o klientach i kierowanie do nich spersonalizowanych SMS-ów wymaga dostępu do odpowiednich narzędzi. Mowa nie tylko o narzędziach, które pozwolą na szybką analizę danych i wygenerowanie spersonalizowanych wiadomości dla określonej grupy klientów. Tak przygotowane wiadomości trzeba również do nich wysłać. Firmy mogą wprawdzie korzystać z bramek internetowych i w taki sposób kierować komunikację do klientów, jednak nie jest to zbyt optymalne rozwiązanie.
Większość dużych firm, które aktywnie korzystają z SMS marketingu, współpracuje z podmiotami, które specjalizują się w masowej wysyłce. Podmioty tego typu dysponują odpowiednią infrastrukturą i dużymi możliwościami. W rezultacie w zaledwie w kilka chwil są w stanie wysłać ogromną ilości SMS-ów i dostarczyć zlecającemu szczegółowy raport dotyczące takiej wysyłki.
W jaki sposób odbywa się współpraca z takim podmiotem. Modeli jest co najmniej kilka. Wiele firm, zwłaszcza tych, które z SMS marketingu korzystają stosunkowo rzadko, przekazuje plik CSV, który zawiera wszystkie istotne detale – numer adresata wiadomości oraz samą wiadomość. Większe podmioty stawiają zwykle na bardziej zautomatyzowane rozwiązania – tj. integrację poprzez API.
Czym jest SMS API?
Przez SMS API należy rozumieć możliwość integracji firmowego systemu czy bazy danych z systemem podmiotu, który realizuje wysyłkę SMS-ów. Dzięki takiemu połączeniu nie ma konieczności przekazywania jakichkolwiek plików – dane są bowiem przekazywane automatycznie, dzięki czemu wiadomości szybciej trafiają do odbiorców, a marketerzy mają mniej czasochłonnych obowiązków.