Łożyska baryłkowe zaliczają się do grupy łożysk tocznych i różnią się od popularnych kulkowych przede wszystkim kształtem elementów tocznych. W tym przypadku przypominają one baryłki. Za wynalazcę tego typu łożysk uznawany jest Sven Wingqvist, czyli przyszły założyciel AB Svenska Kullagerfabriken. Do dzisiaj firma jest znana pod skrótem SKF. Szwedzka marka cieszy się ogromną popularnością i uznaniem na międzynarodowym rynku za jakość oferowanych produktów, które przystosowane są do konkretnych aplikacji.
Łożysko baryłkowe — co to?
Łożysko baryłkowe to specjalny typ łożyska, które jest zaprojektowane tak, aby radzić sobie z osiowymi i promieniowymi obciążeniami jednocześnie. Charakteryzują się one specjalnie ukształtowanymi baryłkowymi bieżniami, które umożliwiają pewne przemieszczanie się pomiędzy wewnętrznym a zewnętrznym pierścieniem. Dzięki temu łożyska baryłkowe mogą kompensować pewne niewspółosiowości i odkształcenia wału.
Jaka jest konstrukcja łożysk baryłkowych?
Łożyska baryłkowe jak praktycznie każdy model toczny złożone są z pierścieni i elementów tocznych, których boczna powierzchnia ma kształt sferyczny. Na rynku można znaleźć wiele wariantów tych produktów. Można więc kupić łożyska, których górna krawędź się zawęża. Poza tym w budowie zamontowano pierścień zewnętrzny z kulistą bieżnią, co pozwala na wychylanie się koszyka z elementami tocznymi, jak również pierścienia wewnętrznego.
Jakie właściwości mają łożyska baryłkowe?
Łożyska baryłkowe są nazywane również wahliwymi. Mogą one przenosić zarówno wysokie obciążenia osiowe, jak i promieniowe. Wybierając tego rodzaju łożyska, należy decydować się na produkty renomowanych marek, aby otrzymać modele charakteryzujące się przede wszystkim kompensowaniem niewspółosiowości, długotrwałą eksploatacją, wysokim poziomem nośności oraz niewielkim tarciem. Wałeczki w kształcie baryłek są samoprowadzącymi się elementami. Świetnie utrzymują ciepło na niskim poziomie.
Jakie są rodzaje łożysk baryłkowych?
Pierwszym rodzajem są łożyska baryłkowe jednorzędowe, które wyróżniają się odpornością na duże obciążenia złożone. Ich konstrukcja składa się z jednego rzędu elementów tocznych. Łożyska dwurzędowe mają z kolei dwa rzędy baryłek i jest to wariant poprzeczny, który sprawdzi się przy złozonych obciążeniach. Cechują się sferyczną bieżnią łożysk, a ich pierścienie wzajemnie sie wychylają. Modele trzyrzędowe mogą przenosić bardzo duże obciążenia. W tym przypadku montuje się jeden pierścień niedzielony. Przez wielu specjalistów są one określane jako połączenie modelu walcowego poprzecznego z walcowanym wzdłużnym.