Trochę przyzwyczailiśmy się do tego, że Europę i USA zalewa fala podrabianych, tańszych produktów z Chin. Niemniej rośnie świadomość dotycząca prawnych konsekwencji sprzedaży i stosowania podróbek oraz tego, że reprezentują one marną jakość.

Rynek podróbek jest bardzo szeroki i obejmuje on nie tylko artykuły codziennego użytku (np. odzież), ale także produkty wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej czy osobistej, np. materiały eksploatacyjne do drukarek. W tym przypadku konsekwencje są takie same. W obliczu prawa nie ma znaczenia rodzaj podrabianych towarów, ale sam fakt ich podrobienia.

Chcemy drukować tanio

W przypadku odzieży głównym motywem zakupu podróbek jest chęć wyglądania na osobę ubierającą się w luksusowych butikach. Różnicę w jakości widać na pierwszy rzut oka. Drugim motywem jest chęć zaoszczędzenia. Podobnie jest w przypadku wkładów do drukarek laserowych i atramentowych. Okazyjne oferty zestawów tuszów i drukarek, pod którymi nie podpisuje się żaden przedsiębiorca "oficjalnie", bardzo często wydają się atrakcyjne dla osób kierujących się tylko chęcią zaoszczędzenia. Ostatecznie, skorzystanie z takiej możliwości może słono kosztować. Podrabiane materiały mogą okazać się po prostu wadliwe, a do tego uszkodzić sprzęt drukujący. Lepiej wybrać produkt mniej znanej nam marki zamiast kupić wątpliwego pochodzenia oryginał. Przykładem względnie nowych tonerów, które podbijają rynek jest grupa tonerów HP 79A - mimo, że drukarki HP są dość nowe - pojawiły się już zamienniki do tych urządzeń. Wybór jest duży, a zakup podróbki, to ostatnia rzecz jaką warto zrobić.

Kupuj u uczciwego sprzedawcy

Sklep internetowy powinien być prowadzony w taki sposób, aby sprzedawca był łatwy do zidentyfikowania. Problem w tym, że na serwisach aukcyjnych, gdzie pojawiają się oferty sprzedaży, konta mogą być zakładane przez osoby podające fałszywe, fikcyjne dane. Wielu konsumentów w ogóle nie weryfikuje sprzedawcy przed zakupem oferowanego przez niego produktu. Niestety prowadzi to do tego, że później trudno domagać się zwrotu ceny produktu lub jego wymiany. Z tego względu bardziej korzystne z perspektywy konsumenta i przedsiębiorcy jest kupowanie w sklepie internetowym z prawdziwego zdarzenia, gdzie dane przedsiębiorcy są podane na stronie internetowej (np. Inkhouse.pl).

Jak sprawdzić, czy nasz wkład jest oryginalny? - To bardzo proste. W przypadku HP producent ten nakleja na swoje tusze i tonery odpowiedni hologram z numerem, który później możemy sprawdzić w internecie na stronie producenta. Podobne oznaczenie mają np. Tonery Brother oraz wkłady innych producentów.

Co robić w przypadku otrzymania podróbki?

Niewielu konsumentów orientuje się, że kupiło podrabiany wkład do drukarki. Jeżeli tak się jednak stanie, warto wiedzieć, jak należy postąpić. Po pierwsze, trzeba nie rozpakowując wkładu powiadomić sprzedawcę o zwrocie towaru i odstąpieniu od umowy sprzedaży. Po drugie, trzeba (bez uzgodnienia ze sprzedawcą) poinformować poszkodowanego producenta o otrzymaniu podrobionego produktu wraz ze wskazaniem sprzedawcy. Wystarczy wysłać e-maila do biura obsługi klienta – to nic nie kosztuje.

Czy zamienniki to podróbki? - Oczywiście, że nie! Zamienniki tuszów i tonerów są legalnie wprowadzonymi produktami na rynek. Działają pod swoją marką zgodnie z prawem. Zamienniki Activejet - jako firma z czołówki branży - posiadają także hologramy. Podobne rozwiązanie wprowadziła firma TB Print oraz TFO - z tych produktów warto korzystać w alternatywie do oryginałów.

Niezgodność towaru z umową

Jeżeli sprzedawca nie odda pieniędzy i oświadczy, że termin do odstąpienia od umowy minął (konsument ma na to 14 dni), można powołać się na to, że przyczyną jest sprzedaż podrobionego towaru (niezgodność towaru z umową). Kupujący, który nie jest konsumentem nie ma prawa odstąpienia od umowy bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od dnia otrzymania towaru. Wtedy trzeba od razu wysłać do sprzedawcy zgłoszenie reklamacyjne z podaniem przyczyny (niezgodność towaru z umową). Niektórzy nieuczciwi przedsiębiorcy z obawy przed odpowiedzialnością karną idą kupującemu na rękę.

Sprzedawca, który wprowadza do obrotu podrobione produkty narusza przepisy prawa własności przemysłowej (np. posługiwanie się podrobionym znakiem towarowym) oraz dopuszcza się czynu nieuczciwej konkurencji.

Artykuł sponsora/partnera - zawiera lokowanie produktu/marki