E-commerce rozwija się w zawrotnym tempie. W ciągu ostatnich kilku lat powstało bardzo wiele nowych sklepów internetowych. Większość z nich ma zbliżoną ofertę, co powoduje, że na rynku panuje bardzo duża konkurencja. W jaki sposób uniknąć walki z istniejącymi już sklepami? Wystarczy znaleźć odpowiednią niszę.

Nisza rynkowa – co to jest?

Nisza rynkowa to niewielki segment rynku, który skupia stosunkowo niedużą grupę odbiorców. Nisza jest słabo zagospodarowana, co oznacza mniejszą konkurencję, a co za tym idzie niższe koszty marketingu. Nastawienie na bardzo specyficzne, dokładnie sprecyzowane potrzeby klienta pozwala na zwiększenie rentowności biznesu. Oczywiście trzeba zwrócić uwagę na to, czy wybrana nisza nie jest za mała – zbyt wąskie grono potencjalnych klientów sprawi, że prowadzenie sklepu nie będzie opłacalne.

Jak znaleźć niszę?

Poszukiwanie niszy rynkowej warto zacząć od obszarów, które nie są nam obce. Trudno robić dobrze coś, o czym nie mamy bladego pojęcia. Dotyczy to również sprzedawania określonego rodzaju produktów. Innymi słowy, jeśli nigdy nie byłeś na rybach, sprzedaż profesjonalnego sprzętu wędkarskiego może okazać się kiepskim wyborem. Taki asortyment doskonale sprawdzi się w przypadku osoby, która pasjonuje się wędkarstwem i często spędza w ten sposób wolny czas. Pasjonat ma wiedzę teoretyczną, ale także własne doświadczenia oraz grono znajomych, którym ta tematyka nie jest obca. Warto popytać znajomych o podobnych zainteresowaniach, być może na podstawie własnych obserwacji będą mogli podpowiedzieć pomysł na sklep internetowy.

Segmentacja rynku

Celem segmentacji rynku jest dokładne określenie grupy docelowej i jej potrzeb. Segmentacja polega na podziale rynku ze względu na różne kryteria, przede wszystkim geograficzne, demograficzne, psychograficzne i behawioralne. Na przykład kobieta w średnim wieku, która mieszka w małym miasteczku, będzie miała zupełnie inne potrzeby i zainteresowania niż młody mężczyzna z dużego miasta. Dokładne określenie potrzeb klientów pozwoli na wypozycjonowanie produktu, czyli nadanie mu takich cech, jakich najbardziej oczekują odbiorcy.

Konkurencja

Nisze rynkowe są słabo zagospodarowane, co nie oznacza, że nie ma w nich konkurencji. Pamiętaj, że w dzisiejszych czasach sklepy online są tak popularne, że konkurencja jest prawdopodobnie w każdej branży czy to będzie hurtownia odzieży (np.hurtownialuka.pl) czy sklep medyczny. Kiedy ustalisz asortyment swojego sklepu internetowego, sprawdź czy istnieją już firmy, które mają podobną ofertę. Przeanalizuj sytuację i zastanów się, czym możesz się wyróżnić. Czasem wystarczy zaoferować szybką dostawę lub miłą, pomocną obsługę, żeby przyciągnąć klientów i zyskać dobrą pozycję na rynku.

Artykuł sponsora/partnera - zawiera lokowanie produktu/marki