Transport międzykontynentalny kojarzy się najczęściej z przewozem drogą morską lub powietrzną. Stosunkowo nowym rozwiązaniem są pociągi towarowe, które wykorzystywane są  m.in. na trasach łączących Europę i Azję w ramach transportu multimodalnego.

Dlaczego pociągi towarowe są tak popularne?

W zależności od rodzaju zastosowanych wagonów, pociągi mogą przewozić różne ładunki o dużych masach i gabarytach. Dodatkowo jest to stosunkowo niedrogi sposób przemieszczania towarów oraz co bardzo ważne – punktualny. Ekspresowe pociągi towarowe mogą przetransportować ładunek w jeszcze szybszym czasie, co przynosi profity również w kwestii finansowej.

Duże znaczenie w zakresie wzrostu popularności spedycji kolejowej na dużych odległościach ma rozbudowa torów i polepszanie jakości torowisk. Przewóz tym środkiem transportu trwa zdecydowanie krócej, niż powszechnie stosowanej spedycji morskiej. Jest także bardziej bezpieczny – tu rzadziej zdarzają się wypadki. Opóźnienia pojawiają się rzadko i jedynie przez czynniki losowe, takie jak złe warunki atmosferyczne.

Co mogą przewozić pociągi towarowe:

  • ładunki sypkie piach, węgiel, kamienie i inne kruszywa;
  • paczki i listy pocztowe;
  • metale i wyroby metalowe;
  • ropa i przetwory naftowe.

Współczesne pociągi, dzięki zastosowaniu spedycji kontenerowej, przewożą także produkty spożywcze wykorzystując dostęp do zróżnicowanego taboru mi.in kontenerów-chłodni, odzież, sprzęt rtv/agd, zabawki i inne. Bogactwo przewożonych towarów stworzyło warunki do powstania systemu wyspecjalizowanych kontenerów dedykowanych różnym rodzajom towarów.

Przewóz kolejowy na trasie Europa-Azja czyli Nowy Jedwabny Szlak

Dynamiczny rozwój przemysłu w Chinach oraz tania siła robocza znalazły uznanie wśród przedsiębiorców z całego świata, którzy od lat 90 ubiegłego wieku zlokalizowali tam centra produkujące zróżnicowany asortyment towarów sprzedawanych później na wszystkich kontynentach. Do Europy najczęściej przywożone są z Państwa Środka ubrania, buty, elektronikę i artykuły gospodarstwa domowego oraz wyposażenie domu i ogrodu.

Wzrost popytu na chińskie towary spowodował, że koniecznym stało się stworzenie nowych metod transportu dużych ilości towarów. Bezwzględnie w tej branży prym wiedzie spedycja morska. Ta, dzięki zastosowaniu kontenerowców, umożliwia jednorazowy przewóz tysięcy sztuk kontenerów na pokładzie jednego statku. Bez wątpienia ten rodzaj transportu jest najtańszy w przeliczeniu na 1 sztukę przewożonego towaru. Jest jednocześnie najdłuższy – przez co eliminuje lub bardzo ogranicza przewóz towarów szybko psujących się.

Wygodną i sprawdzoną alternatywą jest spedycja kolejowa wykorzystująca ekspresowe pociągi towarowe. Funkcjonują one w ramach tzw. Nowego Jedwabnego Szlaku, który łączy Państwo Środka z krajami europejskimi. Dalekobieżna, międzykontynentalna spedycja kolejowa jest jedną z podstawowych osi transportu multimodalnego.

Jedną z zalet tego rodzaju transportu jest czas trwania – statystycznie jest on o ponad połowę szybszy, niż przewóz towarów kontenerowcami. Do tego sieć kolejowa w Europie jest stosunkowo gęsta, zatem przewiezienie kontenera w pobliże miejsca docelowego nie stanowi wielkiego problemu. Spedycja kolejowa doskonale wpasowuje się w filozofię transportu multimodalnego wykorzystującego co najmniej 2 środki transportu do przewiezienia towaru zapakowanego w kontener. Dociera w głąb lądu, co skraca drogę potrzebną do dostarczenia towaru do klienta.

Trasa pomiędzy Polską a Chinami wynosi ok. 11 tysięcy kilometrów i jest pokonywana przez ekspresowe pociągi towarowe jedynie w 11-14 dni. Najdłuższa do tej pory odnoga Nowego Jedwabnego Szlaku prowadzi z Chin do Wielkiej Brytanii. Podróż na trasie 12 tysięcy kilometrów wynosi jedynie 18 dni. Jednak to nie koniec rozbudowy Nowego Jedwabnego Szlaku.

Jedwabny Szklak to stara trasa łączącą Chiny z Europą i Bliskim Wchodem używana między III a XVII wiekiem. Nowy Jedwabny Szlak otwiera nowe możliwości na międzykontynentalny eksport i import towarów. Jego trasa do tej pory przebiega przez kraje takie jak: Wielka Brytania, Hiszpania, Francja, Niemcy, Polska, Białoruś, Rosja, Kazachstan i Chiny. Według planów, ma on obejmować ponad 60 krajów na całym świecie i łączyć się także z Afryką i Indiami. Pomysł odnowienia tego starożytnego traktu handlowego Chiny przedstawiły w 2013 roku i od tamtego czasu prężnie działają nad jego odbudową.

Co daje Nowy Jedwabny Szlak? Przede wszystkim szybki i punktualny przewóz towarów. Kolej gwarantuje wysokie bezpieczeństwo ładunku. To ciekawa perspektywa zmiany sposobu przewozu. W porównaniu z drogą morską, gdzie czas podróży wynosi około 30 dni to bardzo praktyczne i opłacalne rozwiązanie, chociaż wymaga trochę większych nakładów finansowych. Jest jednocześnie dużo tańsze od transportu lotniczego.

Źródło: Symlog - Spedycja międzynarodowa

Artykuł sponsora/partnera - zawiera lokowanie produktu/marki