Management consulting czy też strategy consulting jest działem doradztwa ekonomicznego, który obejmuje całościowe przygotowanie do prowadzenia działań gospodarczych. Jest to więc doradztwo strategiczne, mające na celu sformułowanie zasad postępowania zarządu danego przedsiębiorstwa, które to doprowadzi do osiągnięcia określonych celów.

Główne cele

Mianem doradztwa strategicznego określa się unikalny dla danej firmy, osoby lub instytucji proces, którego głównym celem jest wspieranie kierunków zarządzania w taki sposób, by dany podmiot mógł osiągnąć sukces na płaszczyźnie finansowej, rynkowej, społecznej lub środowiskowej. Doradztwo strategiczne zajmuje się więc opracowaniem i wdrożeniem strategii, która będzie stanowić wsparcie dla kadry menadżerskiej, by wiedziała ona, jakie działania i decyzje musi podejmować, by zarządzany przez nią podmiot był przygotowany na dostosowanie się do konkretnych wyzwań i potrzeb rynku. Kluczowym aspektem managment consulting jest działanie długoterminowe - skupia się ono bowiem na przewidywaniu i wnioskowaniu co do przyszłych wydarzeń w danej branży.

Co składa się na doradztwo strategiczne?

Strategy consulting łączy się nierozerwalnie z budową strategii społecznej odpowiedzialności, czyli CSR. Corporate Social Responsibility jest strategią biznesową, która opiera się o zasady strategicznego wsparcia, planowania oraz zarządzania na wielu płaszczyznach. W praktyce oznacza to, że w ramach doradztwa strategicznego firmy, instytucje i osoby są wspierane w poznawaniu i rozumieniu trendów rynkowych, społecznych, gospodarczych i kulturowych, otaczającego systemu prawnego, przemian politycznych i ustrojowych, a także zachowań dotyczących całych społeczności lub wybranych grup. Ważnym aspektem jest także wskazywanie, jakie normy, wartości i zasady panują w danym kraju czy regionie świata - ma to szczególne znaczenie dla marek globalnych, które chcą wejść na zupełnie nowe dla siebie rynki. Różnice kulturowe wynikające z religii, historii czy też z poziomu wykształcenia mają bowiem istotny wpływ na strategię, której musi się podjąć dana instytucja.

Z doradztwa strategicznego korzystają największe światowe marki, które w ten sposób mogą prowadzić działania pozwalające im przetrwać na zmiennym rynku na całym świecie. Dzięki strategy consulting dostosowują one swoją ofertę nie tylko do zmian technologicznych, ale i do zmian demograficznych na dotychczasowych rynkach zbytu ich produktów.

Wsparcie na poziomie organizacji

Strategy consulting na poziomie organizacji może dotyczyć różnych aspektów. Może on skupiać się wokół integracji poziomej, dywersyfikacji, rozwoju bądź zdobycia nowego rynku, wypromowania usługi, produktu czy też wokół przetrwania danej marki. Należy jednak zaznaczyć, że bez względu na rodzaj wsparcia, obrana strategia zawsze będzie skupiać się na wyznaczeniu celów strategicznych, operacyjnych i taktycznych. Doradztwo strategiczne pomaga tutaj w osiągnięciu pełnej kooperacji pomiędzy poszczególnymi pracownikami i działami danej firmy czy instytucji oraz w osiągnięciu pomiędzy nimi synergicznej i dobrze rokującej współpracy.

Kluczową kwestią dla management consulting jest też mierzenie efektywności prowadzonych działań i ich ewentualne modyfikowanie w celu uzyskania lepszych efektów. Możliwe jest też ukierunkowanie tychże działań na zupełnie inne tory, jeśli okaże się, że pojawiły się jakieś czynniki, które całkowicie zmieniają uwarunkowania rynku i środowiska, będącego sektorem działalności danej marki.

Artykuł sponsora/partnera - zawiera lokowanie produktu/marki