Bardzo często transformacja cyfrowa jest kojarzona z dużymi przedsiębiorstwami. Daje ona jednak wiele korzyści także w sektorze MŚP.

Zróżnicowane rozwiązania informatyczne, jakie mogą wykorzystywać firmy w obszarze jak przemysł 4.0, dają szerokie możliwości usprawnieniu działalności. Aktualnie cyfrowa transformacja w myśl czwartej rewolucji przemysłowej dostępna jest dla każdej firmy. Jakie rozwiązania w tych ramach mogą sprawdzić się w małym biznesie?

Czym jest przemysł 4.0?

Czwartą rewolucją przemysłową, inaczej przemysłem 4.0 określa się koncepcję odnoszącą się do najnowszej generacji rozwiązań przemysłowych, które zaczęły rozwijać się intensywnie w XXI wieku.

Przemysł 4.0 odnosi się przede wszystkim do pozyskiwania, przetwarzania oraz wymiany danych na bazie sieci komputerowych i automatyzacji procesów wspieranej przez obszar IT.

Czwarta rewolucja przemysłowa wprowadziła możliwość tworzenia inteligentnych fabryk, w których możliwe jest wykorzystywanie systemów cyber-fizycznych, które łączą w sobie rozwiązania informatyczne z fizycznymi. Wspierana jest jednocześnie przez internet rzeczy oraz przez przetwarzanie chmurowe – cloud computing.

Transformacja cyfrowa w biznesie

Przeprowadzona w firmie cyfrowa transformacja oferuje rozbudowane możliwości związane z wykonywaniem praktycznie każdej działalności, co powoduje, że ma ona uniwersalne zastosowanie.

W biznesie transformacja cyfrowa odnosi się jednak nie tylko do dużych firm, które dysponują niezbędnymi środkami potrzebnymi do wdrożenia nowoczesnych rozwiązań. Także jest ona dostępna dla tych, które nie mają aż tak dużych zasobów finansowych, czyli głównie dla MŚP – małych i średnich przedsiębiorstw.

Dzięki wsparciu firm, których domeną są rozwiązania w ramach przemysłu 4.0, także mniejsze przedsiębiorstwa mogą znacznie efektywniej prowadzić działalność, wykorzystując rozwiązania, które wdrażane są także przez liderów branżowych.

Dodatkowe wsparcie dla małych firm oferują przedsiębiorstwa specjalizujące się w tym obszarze, na przykład itcenter.pl, które zajmuje się obsługą informatyczną biznesu.

Nowoczesne rozwiązania IT dla małych firm

Małe firmy, które decydują się na cyfrową transformację, najczęściej wykorzystają w niej rozwiązania informatyczne polegające na wdrożeniu systemów IT. Wśród najczęściej wybieranych systemów znajdują się:

  • Systemy ERP – pozwalają na zarządzanie wieloma zasobami firmy z poziomu jednego systemu, dzięki czemu umożliwiają na łatwy dostęp do danych oraz narzędzi kluczowych dla działania całego przedsiębiorstwa. Najczęściej używane są przez firmy produkcyjne, handlowe.
  • Systemy magazynowe – dedykowane systemy, które pozwalają na skuteczniejsze prowadzenie procesów magazynowych.
  • Systemy transportowe – przeznaczone dla firm zajmujących się transportem, ale również firm, które mają własnych pracowników mobilnych korzystających z floty firmowej.
  • Systemy CRM – są one przeznaczone dla firm, które chciałyby zadbać o relacje ze swoimi klientami. Systemy te gromadzą dane i pomagają w efektywnej obsłudze klientów.

Firmy mogą korzystać również z integracji systemów informatycznych. Polega ona na ujednoliceniu i połączeniu ze sobą różnych systemów w celu wykorzystywania przez nie wspólnych zasobów.

Poza powyższymi rozwiązaniami cyfrowa transformacja w małych firmach może także odnosić się do innych obszarów, między innymi do systemów automatyzacji produkcji, systemów inteligentnych budynków.

Jak rozpocząć transformację cyfrową w małej firmie?

Aby zacząć zmieniać firmę i wdrażać w niej nowoczesne rozwiązania, warto zdecydować się na pomoc ekspertów, na przykład jak z firmy itcenter.pl.

Kompleksowa pomoc doświadczonych specjalistów jest w tym przypadku nieoceniona, ponieważ pozwala ona na dobranie optymalnych rozwiązań pomagających firmie w wejściu w erę przemysłu 4.0. Wspiera przez to je przyszłościowy rozwój oraz pozwala na budowę konkurencyjności w branży.

Więcej informacji związanych z transformacją cyfrową w małych firmach można uzyskać już teraz online oraz od firm specjalizujących się w tych rozwiązaniach.

 

 

Artykuł sponsora/partnera - zawiera lokowanie produktu/marki