Jednym z największych wyzwań dla branży e-commerce są rosnące ceny usług kurierskich.Z perspektywy sprzedawcy bardzo ważna jest optymalizacja wydatków - zapewnienie sprawnej logistyki przy zachowaniu możliwie niskich kosztów obsługi. Warto zwrócić uwagę na swoistą współzależność: trudno, by e-handel funkcjonował bez kurierów. Jednak sami kurierzy coraz bardziej uzależnieni są od boomu na sprzedaż internetową.

To, jak ważna w kontekście sprzedaży internetowej jest efektywna polityka cenowa dostaw pokazuje przykład serwisu Allegro.pl. Dla kupujących liczy się nie tylko sama cena, ale opcja kosztu z dostawą. Jeśli doręczenie przesyłki klientowi ostatecznemu okazuje się absurdalnie wysokie - a bywają wyceny na poziomie nawet 50 zł za usługę - w naturalny sposób oferta spada poniżej tych, które są tańsze, a więc bardziej atrakcyjne.

Podobnie mechanizm ten działa w przypadku nie platform handlowych, ale własnych sklepów internetowych. Nawet atrakcyjna cena towaru nie skusi nabywcy w sytuacji, gdy kurier ma doręczyć przesyłkę w kwocie o np. 20-30 zł wyższej niż przewidziana u innego sprzedawcy. Warto pamiętać o tym, że część platform handlowych zawyżając ceny usług kurierskich, niejako podwyższa swoją marżę handlową. W większości przypadków, duże sklepy internetowe mają wynegocjowane własne pułapy cenowe na dostawy towarów - mogą się one znacznie różnić od tych, które standardowo obowiązują na rynku. Jeśli jednak sklep korzystać będzie z uśrednionego przedziału, zarobi nie tylko na obrocie towarowym, ale również na regularnych wysyłkach, których koszt - zawyżony względem rzeczywistości - zostaje przerzucony na klienta ostatecznego.

Zmiany cen usług kurierskich

Zastanawiając się, kiedy zmieniły się ceny usług kurierów trudno wskazać konkretny przedział dat. Niewątpliwie odczuwalny zaczął być wraz z silnym rozwojem e-commerce, który rozpoczął się od 2017 r., a następnie bardzo rozwinął wraz z okresem pandemii COVID-19 w 2020 r. Przyjąć można, że ceny kurierów rosną z roku na rok. Nie zmienia tego fakt, że rośnie presja na darmowe dostawy. Przed kilkoma laty sporo, szczególnie ciekawych danych w kontekście zachowań zakupowych klientów przyniósł raport Krajowej Federacji Detalicznej. Według jej danych ponad 70 proc. Polaków oczekiwało w przypadku zakupów internetowych darmowej dostawy - niezależnie od kwoty zakupu.

Ciekawym zapisem z badania był także wskaźnik tego, jak wielu odbiorców sprawdza najpierw koszt wysyłki, a dopiero w drugiej kolejności – ofertę samego sklepu. Do takiego rozwiązania przyznało sie ponad 60 proc. klientów regularnie robiących zakupy na platformach internetowych. Dodatkowo same firmy zwracają uwagę na kwestię markowości. DPD, InPost, DHL - zamówienie kuriera m.in. tych marek daje klientom pewność szybkiej, sprawnej i jakościowej obsługi.

Forma usługi kurierskiej ma znaczenie

Ważny jest też inny fakt, który trudno zignorować. Klienci coraz częściej uzależniają zakup od konkretnego formatu usługi kurierskiej. Osoby, które nie lubią korzystać z automatów do odbioru paczek preferują te aukcje lub oferty, w których można wskazać bezpośrednio na dostawę przedmiotu za pośrednictwem kuriera. Z kolei nabywcy szukający okazji do oszczędności wolą zdecydowanie bardziej propozycje, które uwzględniają samodzielny odbiór. Skorzystanie z automatu może być nawet o połowę tańsze niż typowa dostawa kurierska.

W tym kontekście ciekawą opcją na rynku e-commerce staje się wariant zamawiania towaru do punktu odbioru. Usługa taka zachowuje atrakcyjny poziom cenowy porównywalny często z doręczeniem do automatu. Jednocześnie zapewnia to, czego oczekuje wielu klientów - swobodę odbioru. W sytuacji, gdy popularna sieć sklepów, w których można odbierać przesyłki jest otwarta do niemal północy, bez problemów można odebrać zaplanowaną paczkę nawet wracając późnym wieczorem lub następnego dnia, wczesnym rankiem.