Serwisy internetowe zamieszczające oferty pracy pękają w szwach od ogłoszeń na operatora wózka widłowego. Mówi się dzisiaj, że panują czasy dyktatu pracownika – malejące bezrobocie spowodowało, że wykwalifikowana kadra dyktuje warunki zatrudnienia. To rynek pracy musi wykazać się elastycznością i popuścić nieco pasa dla wymagań doświadczonych fachowców. Logistyka i transport, zwłaszcza w kraju tranzytowym, jakim jest Polska, rozwija się piekielnie szybko. Nic więc dziwnego, że zawód operatora wózka widłowego jest bardzo na czasie.

Wózki widłowe wysokiego składowania

Operator wózka widłowego to kolokwialnie mówiąc kierowca, którego zadaniem jest poruszanie się po przestrzeni otwartej lub zamkniętej, często z towarem, celem jego transferu. W zależności od specyfiki pracy operatora rozróżnia się kilka typów – my postanowiliśmy skupić się na wózkach widłowych wysokiego składowania.

Wózki widłowe wysokiego składowania to takie, które podnoszą ładunek bocznie, lub z operatorem, który podnoszony jest w górę razem z załadunkiem. Typ boczny mieści się w kategorii II WJO, drugi zaś wymaga posiadania I WJO, wyższej. Posiadając drugą kategorię możemy bez przeszkód obsługiwać wózki boczne. Ostrzegamy jednak, że nie wszystkie kursy uwzględniają przeszkolenie w tym zakresie i jeśli przyszły operator ma za zadanie poruszać się tym pojazdem, dobrze jest wykupić dodatkowy kurs. Zapewni to bezpieczną i efektywną pracę.

Źródło: Dunpol.com.pl - Wózki widłowe Toyota

Co należy wiedzieć przed podjęciem pracy

Efektywna praca operatora wózka widłowego wysokiego składowania oceniana jest po 6 godzinach szkolenia praktycznego, które uwzględnia poruszanie się po przestrzeni ograniczonej, zapoznanie się z charakterystyką budowy wózków bocznych oraz wszystkie niezbędne przepisy oraz postępowanie zgodne z zasadami BHP. Renomowane kursy dają nawet możliwość przetestowania umiejętności poruszania się wózkiem bocznym w prawdziwym magazynie wysokiego składowania.

Wózki specjalizowane wysokiego składowania są specjalnie przystosowane do tego, aby wraz z załadunkiem mógł przebywać u góry operator. Taki typ wymaga uprawnień typu I WJO. Kurs na tego typu operatora trwa około 2 tygodnie. Planując pracę z wózkami wysokiego składowania i robiąc powyższe uprawnienia jednocześnie zyskujemy pozwolenie na pracę z innymi typami wózków, które zaliczane są do kategorii uprawnień II WJO. Egzaminy przeprowadzane są przez Urząd Dozoru Technicznego w danym mieście.

Średni koszt uprawnień kategorii II WJO to około 400 zł. Jest to typowy kurs podstawowy. Jeśli przyszły operator jest zainteresowany poszerzeniem zakresu uprawnień, kolejne stopnie szkolenia są uwzględniane za dopłatą (na wózek boczny jest to średnia kwota ok. 200 zł). Pełne uprawnienia na kategorię I WJO to koszt rzędu 600 – 700 zł.

Artykuł sponsora/partnera - zawiera lokowanie produktu/marki