Nie bez powodu pozycjonowanie sklepów internetowych uznawane jest za jeden z najskuteczniejszych sposobów promowania biznesu w modelu e-commerce. Pozwala bowiem znacząco zwiększyć sprzedaż. W dzisiejszym artykule odpowiadamy na najbardziej nurtujące pytania: czy wszystkie sklepy online można pozycjonować, jak wygląda proces pozycjonowania sklepów i ile to kosztuje. Zapraszamy do lektury.

Które sklepy internetowe można pozycjonować?

Pozycjonowanie sklepu internetowego to nie tylko możliwość, ale i obowiązek każdego biznesu działającego w modelu e-commerce, który nie zamierza osiąść na laurach, ale nieustannie się rozwijać. Do najczęściej spotykanych silników systemowych, w oparciu o które działają sklepy online, można zaliczyć:

  • Prestashop,
  • Shoper,
  • Comarch,
  • Shopify
  • IAI Shop,
  • Magento,
  • Woocommerce,
  • Redcart
  • Shoplo.

Oczywiście nie oznacza to, że tylko sklepy oparte o te platformy mogą być pozycjonowane. Również sklepy online zbudowane w oparciu o autorskie systemy e-commerce można, a nawet trzeba pozycjonować.

Jak wygląda proces pozycjonowania sklepów internetowych?

Proces pozycjonowania sklepów internetowych jest bardziej złożony oraz praco- i czasochłonny niż proces pozycjonowania stron www. Składa się zwykle z siedmiu etapów. Oto one:

  • Audyt, analiza i strategia - ocenie zostaje poddany aktualny stan sklepu - od strony technicznej i contentowej, a następnie opracowana zostaje strategia działania, jeśli chodzi o pozycjonowanie sklepu; 
  • Profilowanie lingwistyczne - opracowana zostaje strategia fraz i słów kluczowych;
  • Optymalizacja sklepu internetowego - przeprowadzone zostają działania poprawiające funkcjonowanie i skuteczność sklepu internetowego;
  • Wartościowy content marketing - aktualne treści w sklepie internetowym zostają poprawione, rozbudowane i uzupełnione o kolejne;
  • Budowa wizerunku i zasięgów w internecie - następuje zdobywanie wartościowych linków przychodzących, działania w mediach społecznościowych, współprace z influencerami, mediami itp.;
  • Optymalizacja konwersji i funkcjonalności w sklepie - na podstawie ścieżek zakupowych klientów dostosowana zostaje m.in. nawigacja w sklepie; 
  • Testowanie, analityka i optymalizacja sklepu - na każdym etapie sprawdzane i analizowane są różne scenariusze, a na podstawie wyciągniętych wniosków wprowadzane są kolejne zmiany, które pozwalają rozwijać sklep.

Podczas pozycjonowania sklepu internetowego nie warto pomijać żadnego z powyższych etapów, z myślą o tym, że uda nam się zaoszczędzić czas. Stanowią one bowiem spójną całość, w której do powodzenia doprowadzi odpowiednie wdrożenie każdej części.

Pozycjonowanie sklepu internetowego - cennik

Na cenę pozycjonowania sklepu internetowego będzie miało wpływ kilka czynników:

  • branża, w jakiej działa sklep internetowy;
  • budowa sklepu internetowego;
  • wcześniej podejmowane prace nad pozycjonowaniem sklepu internetowego;
  • zakres prac, jakie agencja musi przeprowadzić w związku z pozycjonowaniem sklepu internetowego.

Zanim agencja wyceni pozycjonowanie sklepu, powinna przeprowadzić nie tylko rozmowę z jego właścicielem, ale również analizę stanu zastanego. Dopiero w ten sposób specjaliści będą w stanie określić, jaki nakład pracy będzie z ich strony konieczny i ile taka usługa będzie kosztować. 

Jeśli chodzi o pozycjonowanie sklepów internetowych, nie warto kusić się na najtańsze oferty, w których dużo się obiecuje. Zdecydowanie lepiej jest postawić na współpracę z agencją, która rozliczy się z nami nie za ilość fraz i uzyskane pozycje, ale za efekty, czyli konwersje (np. zakup) wywołane pozycjonowaniem.

Artykuł sponsora/partnera - zawiera lokowanie produktu/marki