Małe firmy nie korzystają w dostatecznym stopniu z marketingu w internecie. W artykule kilka zdań na temat dlaczego warto i od czego zacząć.

Reklama w internecie, a ujmując szerzej marketing internetowy to ten segment promocji, który często jest pomijany przez małe, lokalne firmy. Banery i ogłoszenia w lokalnych mediach to działania reklamowe najchętniej stosowane przez znacznych odsetek przedsiębiorców. Rezygnują oni świadomie z działań w internecie, uważając je za zbyt kosztowne i trudne do prowadzenia. Tymczasem reklama w internecie w podstawowym zakresie nie jest trudna i i kosztowna. Niezaprzeczalna zaletą marketingu internetowego są duże możliwości dokładnego targetowania odbiorców, w tym także wg obszaru zgodnego z lokalizacją firmy. Od czego zatem warto zacząć?

Pierwszym działaniem zmierzającym do zaznaczenia obecności firmy w internecie powinno być założenie strony internetowej. Nie jest to konieczne, ponieważ wiele działań promocyjnych nie wymaga posiadania własnej strony, ale ułatwia to wiele spraw. Firmowa strona internetowa jest wirtualna siedziba firmy, internetowy odpowiednik siedziby firmy w realnym świecie. Na stronę internetową firmy kierujemy swoje kroki po aktualne informacje, kontakt, dane o firmie itd. Z tego powodu zaczynamy od budowy nawet najprostszej strony internetowej, ale w wersji, która umożliwia bezproblemową i natychmiastową rozbudowę struktury strony i treści. Najprostsze rozwiązanie to wykorzystanie do budowy strony jednego popularnych systemów zarządzania treścią, a może to być nawet WordPress. Ten CMS jest kojarzony głównie jako platforma blogowa, tymczasem na WordPressie od kilku lat powstaje coraz więcej profesjonalnych stron firmowych. Samodzielne wykonanie takiej najprostszej strony nie jest trudne, ale wymaga czasu, trochę umiejętności, zarejestrowania domeny i opłacenia hostingu. I to bywa największym problemem, zwłaszcza coroczne odnawianie domeny i hostingu. Wiele stron jest traconych, co zniechęca drobnych przedsiębiorców. Czasem lepiej zlecić te czynności za drobna opłatą (więcej - https://www.nvvi.eu/).

Jeżeli mamy stronę internetową to czas pomyśleć o obecności w wyszukiwarce w Google. Od reki możemy uruchomić reklamy targetowane terytorialnie i zacząć pozycjonowanie strony internetowej. Działania SEO warto rozpocząć jak najszybciej, ponieważ jest to proces powolny i długotrwały, a także dość kosztowny. Cena odstrasza, ale można umówić się na ryczałtowe linkowanie w mniejszej liczbie linków (a więc tańsze), budując profil linków i przygotowując grunt pod bardziej intensywne działania. W międzyczasie trzeba założyć wizytówkę firmy w Google dla Firm, na której podaje się podstawowe informacje o firmie, można również dodawać wpisy, jak na każdej innej stronie internetowej. Po uwierzytelnieniu wizytówki, informacja o niej będzie pokazywała się w wynikach wyszukiwania Google o raz na mapach Google. Jest to o tyle istotne, że bardzo wiele zapytań jest geolokalizowanych, co oznacza, że w wynikach wyszukiwania najwyżej pokazują się wpisy z danego miasta i okolicy, a nad nimi wizytówki i wyniki z map Google. Przy drobinie optymalizacji wizytówki widoczność firmy w Google jest darmowa i nieomal natychmiastowa (więcej o pozycjonowaniu lokalnym - https://www.nvvi.eu/pozycjonowanie-stron-gorzow/).

Kolejne działanie to założenie strony firmowej na Facebooku, oczywiście aktywne prowadzenie, ale bez zbędnych śmiesznych filmików i zdjęć. Systematyczne budowanie społeczności wokół profilu firmy na Facebooku zaowocuje w przyszłości i ułatwi prowadzenie reklamy w tym portalu. To są czynności pochłaniające sporo czasu, a ustawienie reklam, zwłaszcza targetowanie również nie jest proste, dlatego jest to praca, którą również można z czasem zlecić. Facebook to nie jest jedyny portal społecznościowy, wiele firm dobrze sobie radzi w YouTube, inne na Intagramie lub w innych portalach. Warto przyjąć zasadę, że nowe informacje najpierw pojawiają się na stronie internetowej, a później piszemy o nich w wizytówce Google i w portalach społecznościowych.

Opisane działania marketingowe w internecie warto rozpocząć przynajmniej w minimalnym zakresie i w miarę rozwoju firmy, rozwijać również stronę internetową (pisząc bloga firmowego) oraz profile społecznościowe. Na pewnym etapie trzeba będzie to zlecić, ale dla małej firmy nie będzie to duży koszt. Zaletą marketingu w internecie jest bardzo dobre targetowanie podejmowanych działań.

Artykuł sponsora/partnera - zawiera lokowanie produktu/marki