Masowa produkcja towarów sprawia, że wszystkie marki muszą starać się o to, by klienci wybrali właśnie ich produkty. Taka rynkowa konkurencja wymaga więc stworzenia własnego, spójnego wizerunku, który będzie przyciągał uwagę i świadczył o jakości towarów. Istotne jest wybieranie takich materiałów marketingowych, które będą naprawdę skuteczne. Doskonałym ich przykładem są materiały POS, które są idealnym nośnikiem reklamy w jednostkach handlowych.

Czym dokładnie są materiały POS?

Takie materiały są reklamą, która kierowana jest od razu do klienta detalicznego (poza środkami masowego przekazu). Dlatego też jej głównym celem jest wspieranie sprzedaży albo bezpośrednio w miejscu dokonywania zakupu, albo w jego bezpośrednim pobliżu. Materiały POS dzieli się ze względu na ich trwałość. Są to wtedy materiały:

1. Twarde: regały, półki, kasetony oraz inne produkty o wysokiej trwałości, które przeznaczone są do stosowania w dłuższym przedziale czasowym.
2. Miękkie: ulotki, druk i inne rozwiązania na bazie materiałów takich jak tektura, karton i papier.

Opisywane tu nośniki reklam w sprzedaży detalicznej, dzieli się także ze względu na ich umiejscowienie w obrębie obiektu handlowego. Wtedy kategoryzacja wygląda następująco:

  • Materiały przeznaczone na ladę -stand, dyspenser, bilonownica,
  • Materiały przeznaczone na półkę - wobbler, stopper, liner poziomy, shelf-liner, topper,
  • Materiały przeznaczone na sufit - flagietki, hanger (zawieszka sufitowa),
  • Materiały przeznaczone na podłogę - potykacz, owijka paletowa, display, pole sign (bocian), stoisko prezentacyjno-degustacyjne, roll-up, naklejki podłogowe,
  • Materiały innego typu - broszura, naklejka, ulotka, lightbox, tombston, infokiosk, lustro reklamowe.

Budowanie wizerunku marki dzięki materiałom POS

Kreowanie wizerunku marki, szczególnie takiej, która dopiero wchodzi na rynek, nie jest zadaniem łatwym (ze względu na bardzo silną konkurencję). Stąd też niezwykle istotne jest dobranie odpowiednich narzędzi marketingowych: takich, które odpowiednio zadbają o zbudowanie świadomości marki, będą kreować jej pozytywny wizerunek i informować o nowym produkcie/produktach. To właśnie materiały POS mogą mieć strategiczne znaczenie w tym aspekcie - wspierając impulsywne decyzje zakupowe konsumentów w miejscu sprzedaży (szczególnie jeśli chodzi o wybór nowego produktu).

Materiały POS będą:

a) właściwe eksponować produkt,
b) komunikować nabywcom obecność marki w punkcie sprzedaży,
c) zwiększać zauważalność oraz atrakcyjność marki,
d) oddziaływać na emocje, nakłaniając tym samym do zakupu produktu.

Atrakcyjne (dla grupy docelowej) materiały POS są w stanie silnie zwiększyć zainteresowanie produktem i jego marką, stymulując nabywców do podjęcia impulsowej decyzji dotyczącej zakupów. Tego typu materiały posłużyć mogą marce nie tylko do akcji promocyjnych, ale także do akcji samplingowych, konkursów i oczywiście różnego rodzaju eventów. Dużą zaletą materiałów POS jest bowiem niezwykle szeroka gama dostępnych rozwiązań. Pozwalają one dobrać formę reklamy w taki sposób, aby dzięki niej osiągnąć maksymalny możliwy efekt. Niekiedy jest to możliwe nawet przy minimalnych nakładach finansowych (co jest oczywiście bardzo korzystne dla marek mniejszych, czy dopiero wchodzących na rynek).

Jak wybierać i koordynować materiały POS?

Po pierwsze, w wybranym miejscu nie może znaleźć się ich zbyt wiele. Stworzyć mogą bowiem wtedy szum informacyjny, co zniweluje ich pozytywne działanie. Po drugie, w punkcie sprzedaży trzeba je odpowiednio umiejscowić, by sprawnie zachęciły niezdecydowanego klienta do zakupu reklamowanego produktu. Po trzecie, ważny jest oczywiście sam wygląd materiałów: ich kolory, kształty, dynamika. Przykładem może być to, że barwy ciepłe skutecznie będą przyciągać wzrok, a barwy zimne kojarzyć się będą ze zdrowiem i świeżością (trzeba więc zastanowić się, co mogą reklamować). Dobrze też, kiedy materiały POS będą miały nieregularne, ciekawe kształty. Każda marka musi pamiętać też o zmianach. Kiedy w sklepie przez dłuższy czas będzie stał ten sam ekspozytor, to po jakimś czasie będzie zwracał uwagę niewielu osób. Natomiast gdy będzie się go regularnie wymieniać, to przyciągnie on wzrok również stałych klientów, którzy doskonale znają topografię i wystrój sklepu. Aby maksymalizować efekty jakie dać mogą materiały POS, obecnie oprócz wyboru tych najbardziej standardowych, popularność zyskują te bardziej innowacyjne - przede wszystkim te wykorzystujące multimedia. Wtedy reklama dociera do klientów kanałami synergicznymi: wizualnie, dźwiękowo i cyfrowo (w postaci filmików). Pomaga to w jeszcze skuteczniejszej interakcji z grupą docelową, a zarazem kreuje wizerunek marki nowoczesnej, skłonnej do kontaktu z klientem, proponującej produkty o naprawdę wysokiej jakości.

Artykuł powstał przy pomocy firmy Noex.

Artykuł sponsora/partnera - zawiera lokowanie produktu/marki