W naszym kraju rolnictwo jest jednym z najbardziej rozpowszechnionych w Europie. Struktura i sposób zarządzania gospodarstwami zmieniły się diametralnie na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat.

W niepamięć odeszły przestarzałe maszyny, a dzięki optymalizacji produkcji i dopłatom unijnym wyposażenie gospodarstw jest nowoczesne i cieszy nie tylko rolników, ale również osoby mieszkające w miastach, które wybierając się na wieś widzą nowoczesne, nierzadko kilkukrotnie droższe od ich samochodów ciągniki. Patriotyzm gospodarczy a także predyspozycje niektórych gospodarstw powodują, iż krajowe maszyny mogą okazać się o wiele lepszym rozwiązaniem. Dziś omówimy kryteria wyboru a także zalety wybranych maszyn zarówno krajowych, jak i zagranicznych.

Podstawowe założenia i kryteria

Przede wszystkim należy określić dokładnie zapotrzebowanie i możliwości naszego gospodarstwa. Pierwszym kryterium są naturalnie zdolności ekonomiczne gospodarstwa. Kiedy nie stać nas na nową maszynę z najwyższej półki zachodnich producentów, nie oznacza to wcale iż nie mamy szans na zakup ciągnika tańszego, rodzimej produkcji. Doskonałym przykładem krajowego ciągnika, który jakością nie ustępuje zachodniej konkurencji jest marka Farmtrac produkująca swoje traktory w Mrągowie. Jedynym elementem, w którym odstaje ona od zachodnich produktów, jest znacznie niższa cena. Kolejnym ważnym w wyborze naszej maszyny argumentem będzie wielkość gospodarstwa a także produkcji poza ziemią. Dla małych i średnich gospodarstw idealnym rozwiązaniem mogą być ciągniki Farmtrac występujące w mocach od kilkudziesięciu to ponad stu koni mechanicznych, które to posiadają wiele zalet technicznych takich jak:

  • silniki Perkins - proste w obsłudze, niedrogi serwis, duża dostępność części zamiennych
  • układ napędowy CARRARO - zyskuje on coraz większą popularność w coraz droższych produktach dzięki wytrzymałości i niezawodności
  • możliwość wyposażenia w przedni TUZ i WOM a także podnośnik, które nie tylko pozwalają pracować z wieloma maszynami, ale również wykorzystywać ciągnik do prac w oborach a także zadań komunalnych poza sezonem upraw takich ja odśnieżanie dróg
  • dodatkowe wyposażenie zwiększające komfort pracy takie jak pneumatyczny fotel i klimatyzacja

Większe gospodarstwa niestety w gamie tego producenta znajdą jedynie ciągniki pomocnicze i w przypadku konieczności wymiany ciągnika lub ciągników głównych swoje kroki skierują do dealerów zachodnich marek.

 

Problem ze znalezieniem operatorów a wybór ciągnika

W katalogach zachodnich producentów nadal można znaleźć modele oparte o mechaniczne skrzynie biegów, jednak tacy producenci jak STEYR całkowicie odeszli od nich na rzecz przekładni CVT, szczególnie w większych modelach. W naszym kraju panuje niedobór doświadczonych operatorów maszyn rolniczych i ciągniki ze skomplikowanym układem napędowym mogą okazać się prawdziwym strzałem w kolano. W gamie Farmtrac natomiast wszystkie ciągniki rolnicze posiadają prostą mechaniczną skrzynię biegów, która sprzężona jest z rewersem ułatwiającym manewrowanie, jednak nie jest to rewers elektrohydrauliczny, który w razie awarii również generuje koszta. Można zatem przyjąć, iż niedoświadczony operator znacznie mniejsze szkody wyrządzi nam prowadząc nieumiejętnie ten ciągnik, aniżeli zachodnią konkurencję.

Serwis i dostępnosć

Kiedy mówimy o dostępności, co sprawa wygląda następująco, w obu przypadkach właściwie pokryty jest cały teren kraju. Zarówno zachodni producenci, jak i Farmtrac posiadają rozbudowaną sieć serwisu i dystrybucji. Natomiast warto jest spojrzeć na koszta serwisowania. Specjaliści z autoryzowanego punktu sprzedaży Farmtrac na Podlasiu, a mianowicie Twojazagroda.pl przekazali nam spostrzeżenia swoich klientów. Za komplet filtrów wraz z wymianą zapłacimy co najmniej kilkadziesiąt procent mniej, aniżeli stosując również autoryzowane produkty przeznaczone do uznanych graczy na rynku. W przypadku segmentu ciągników małych i średnich Farmtrac nie ma się czego wstydzić, pozostaje mieć nadzieje na wejście tego producenta na rynek sześciocylindrowych ciągników o większej mocy.

Artykuł sponsora/partnera - zawiera lokowanie produktu/marki