W dobie wszechobecnej ciągłej wymiany danych konieczne jest zapewnienie odpowiednich środków łączności. Pomimo dostępności licznych rozwiązań komunikacyjnych w postaci serwisów społecznościowych, chatów czy komunikatorów internetowych większość z nich nie jest w stanie zapewnić odpowiedniej stabilności, efektywności i konfiguracji. W dodatku nie pokryją w pełni zapotrzebowania rozwijających się firm.

Z pomocą przychodzi łączność telefoniczna. Pomimo faktu, że jest to już stara technologia to sprawdza się ona najlepiej jeśli chodzi o komunikację wewnętrzną, szczególnie w większych firmach. W dodatku jest niezbędna, aby zapewnić komunikację z konkretnymi sekcjami w firmie dla  kontrahentów z zewnątrz. Dlatego dzisiaj przyjrzymy się centralom telefonicznym PBX firmy 3CX.

 

Czym są centrale telefoniczne?

Centrala telefoniczna to zespół urządzeń przeznaczony do łączenia abonentów sieci telekomunikacyjnej. Składa się ona z urządzeń komutacyjnych odpowiedzialnych za zestawianie połączeń telekomunikacyjnych i urządzeń pomocniczych gwarantujących prawidłową pracę centrali. Dawniej na centrale składały się potężne urządzenia z analogowymi przełącznikami pomiędzy poszczególnymi liniami, które trzeba było fizycznie przełączać. Dzisiaj to sprawne automatyczne oprogramowanie, które samo przekazuje połączenia i konfiguruje jego parametry bez naszej wiedzy.

 

Ze względu na automatyzację mało kto zwraca teraz uwagę na wykorzystywanie central telefonicznych. Mają one jednak zastosowanie w komunikacji wewnętrznej w firmach. Szczególnie jest to istotne dla dużych korporacji lub firm posiadających rozproszone oddziały. Centrale telefoniczne pozwalają na przekierowywanie połączeń między różnymi osobami, działami czy całymi oddziałami.

Dlaczego centrale telefoniczne firmy 3CX?

Wybierając centralę telefoniczną należy najpierw zastanowić się nad jej typem. Dawniej używało się głównie central telefonicznych działających po standardowych kablach telefonii stacjonarnej, jednak obecnie rozwiązanie to zostało wyparte poprzez tzw. telefonię VOIP (Voice Over Internet Protocol). Technologia VOIP umożliwia przesyłanie połączeń telefonicznych po kablu internetowym. Taka forma przesyłu danych ma sporą przewagę nad tradycyjnymi formami przesyłu. Przede wszystkim kable ethernetowe mają dużo większą przepustowość oraz nie są ograniczone do przesyłania tylko jednego sygnału na raz. Gwarantuje to ogromne możliwości rozbudowy sieci, a także zmniejsza koszt infrastruktury. Naturalnie taka forma przesyłu sygnału wymaga całej architektury sieciowej oraz oprogramowania, jednak w przeważającej liczbie przypadków nie jest to problemem, gdyż taka infrastruktura musi istnieć ze względu na infrastrukturę internetową i do uruchomienia wystarczy odpowiednie oprogramowanie.

 

Właśnie taki typ central telefonicznych oferuje firma 3CX - elastyczne oraz łatwe we wdrożeniu. Centrale firmy 3CX to również bardzo pewne rozwiązania. Zaufały im już takie firmy jak McDonald, Mitsubishi czy Pepsi.

 

Decydując się na zakup central telefonicznych firmy 3CX otrzymujemy tak naprawdę tylko licencję na oprogramowanie. Możemy je zainstalować na lokalnym serwerze, maszynie wirtualnej lub także w chmurze obliczeniowej. W przypadku instalacji lokalnych system został przystosowany do działania nawet na małych komputerach typu NUC. Został również zoptymalizowany pod kątem wykorzystania maszyn wirtualnych Hyper-V, VMware oraz VirtualBox. Centrala PBX może także zostać uruchomiona w usłudze zewnętrznego dostawcy m.in. Azure, OHV, Amazon czy Google. Jedna instancja serwera systemu telefonicznego jest w stanie obsłużyć nawet 1024 jednoczesne połączenia. Oprogramowanie dostarczane przez firmę 3CX jest przystosowane do działania out-of-the-box, co oznacza, że nie wymaga przeprowadzania zaawansowanych konfiguracji przed pierwszym użyciem. Gwarantuje to szybkość oraz łatwość uruchomienia systemu.

 

Nie oznacza to jednak, iż system 3CX nie posiada szerokich możliwości zarządzania. Wręcz przeciwnie, system PBX posiada ogromne możliwości konfiguracji. Przede wszystkim możemy zarządzać systemami przekierowań, ustawiać numery wewnętrzne, konfigurować zachowania dla zajętych połączeń oraz kontrolować komunikaty na liniach. Co równie istotne konfiguracja wszystkich elementów odbywa się prosto i sprawnie poprzez dedykowany portal dostępny z poziomu przeglądarki internetowej.

 

Najważniejszymi korzyściami wynikającymi z użycia systemu telefonii firmy 3CX jest możliwość obniżenia kosztów związanych z zakupem odpowiedniej ilości linii zewnętrznych oraz brak konieczności tworzenia dedykowanej infrastruktury przeznaczonej tylko na użytek połączeń telefonicznych. Wykorzystanie central telefonicznych 3CX pozwoli obniżyć koszty utrzymania nawet do 80%.

 

Systemy central PBX, dzięki wykorzystaniu serwera sieciowego, mają także takie opcje jak ogólnodostępna książka adresowa dla wszystkich telefonów czy możliwość prowadzenia rejestru rozmów. Ponadto technologia VOIP niekoniecznie wymaga dedykowanych aparatów telefonicznych. Każde urządzenie z mikrofonem, głośnikiem oraz odpowiednim oprogramowaniem może zostać użyte jako telefon. Firma 3CX zapewnia dlatego aplikację dla komputerów z systemem operacyjnym Windows oraz Mac, a także dla smartfonów i tabletów z systemem Android oraz iOS. Dzięki wsparciu smartfonów możliwe jest odbieranie połączeń z sieci wewnętrznej w dowolnym miejscu z dostępem do sieci komórkowej.

 

Warto również zaznaczyć, że systemy telefonii PBX posiadają większe możliwości niż tylko obsługa połączeń głosowych. Przy ich pomocy można tworzyć także konferencje oraz przeprowadzać rozmowy wraz z połączeniem wideo. Dodatkowo posiadają możliwość wysyłania maili na bazie zarejestrowanego głosu oraz odbierania faxów i zapisywania ich w formacie PDF. System posiada także własny komunikator do wysyłania wiadomości błyskawicznych. Można również wykorzystać go do sprawdzania obecności współpracowników.

 

Dodatkowo systemy oferowane przez firmę 3CX posiadają możliwość integracji z usługami biznesowymi zewnętrznych dostawców w celu synchronizacji danych i zwiększenia efektywności działania. Wśród takich usług znajdują się Microsoft Outlook, Microsoft 365, Microsoft Dynamics, Google Contacts czy Zendesk.

Dostępne centrale telefoniczne 3CX

Centrale telefoniczne 3CX dostępne są w różnych formach licencyjnych. Przede wszystkim warto zaznaczyć, że są oferowane jako subskrypcja z rocznym abonamentem lub jako licencja wieczysta z jednorazową opłatą. Centrale PBX są dostępne w trzech edycjach, a opłata za każdą z nich określana jest na bazie ilości numerów wewnętrznych, które ma obsługiwać. Dostępne edycje to Standard, Pro oraz Enterprise.

 

Edycja standardowa zawiera wszystkie najważniejsze funkcje oraz elementy niezbędne do efektywnego i komfortowego działania systemu. Co istotne wersja ta jest darmowa, a płatne jest jedynie rozszerzanie jej o większą ilość urządzeń.

 

Edycja Pro w stosunku do standardowej oferuje przede wszystkim większe możliwości zarządzania oraz sprawniejszą integrację z aplikacjami serwerowymi. Ponadto umożliwia tworzenie większych konferencji.

 

Edycja Enterprise oferuje wszystkie te funkcjonalności co edycja Pro, a dodatkowo ma poprawione mechanizmy utrzymania ciągłości dostępu oraz posiada możliwość kontroli nagrywania rozmów.

 

Cena każdej edycji ustalana jest na bazie potrzebnej możliwości utrzymania jednoczesnych rozmów. Ważnym elementem gwarantującym elastyczność jest możliwość przejścia na wyższy pakiet w dowolnym momencie.

 

Artykuł sponsora/partnera - zawiera lokowanie produktu/marki