Chcesz rozpocząć swoją przygodę z blogiem? A może masz już za sobą pierwsze doświadczenia? Bez względu na jakim etapie jesteś, powinieneś zwrócić uwagę na kilka kwestii, które w ostatecznym rozrachunku będą wpływały na sukces lub porażkę Twojej strony. Internet jest wymagającym środowiskiem, gdzie równie łatwo można zabłysnąć, co zgasnąć. O czym warto pamiętać?

Regularne wpisy

Systematyczność w tworzeniu i publikowaniu nowych treści, jest tym, co utrzymuje blog przy życiu. Użytkownicy Internetu są przyzwyczajeni, że wciąż docierają do nich nowe treści, dlatego aby podtrzymać ich zainteresowanie musisz dostarczać im kolejne dawki emocji. Staraj się dodawać posty co pewien czas, najlepiej w określonych dniach i godzinach, by czytelnik wiedział, że kiedy w piątek o 16 wejdzie na Twój blog znajdzie tam świeży kąsek.

Jakość treści

Temat regularności jest silnie powiązany z jakością treści. Chociaż systematyczność jest ważna, pamiętaj, by nie wpłynęła ona negatywnie na poziom Twoich wpisów. Z zasady rzeczy lepiej jest dodać, jeden pełnowartościowy post, niż trzy nijakie. Internet nie przepada za bylejakością. Dlatego staraj się, by każdy z wpisów był przemyślany, posiadał określoną strukturę i by wyczerpywał temat. Pamiętaj także o różnorodności – szukaj nowych tematów, wzbogacaj je zdjęciami czy filmami. Treść to przecież sedno istnienia Twojego bloga, dlatego tu nie możesz pozwolić sobie na niedbałość.

Stwórz społeczność

Blog bez czytelników nie ma racji bytu, dlatego postaraj się, by osoby, które weszły na Twoją stronę poczuły się docenione. Zadawaj im pytania i odpowiadaj na te, które zostały zadane. Bądź na bieżąco i reaguj na potrzeby użytkowników – jeśli proszą w komentarzach o zajęcie się danym tematem, uwzględnij go w planie postów. Spraw, by czytelnicy poczuli się na Twoim blogu jak u siebie.

Aspekty technologiczne na blogu

A teraz kilka być może mniej przyjemnych, ale nie mniej ważnych kwestii – technologia.

Dobry hosting

Jeśli dopiero planujesz założenie bloga, to dobrze się zastanów nad wyborem hostingu. Hosting jest usługą udzielania miejsca na serwerze (czyli urządzaniu, które umieszcza stronę w Internecie). To od niego będzie zależało, czy i jak Twój blog się wyświetli. Mało wydajne hostingi mogą opóźnić ładowanie strony, tymczasem jest to jedno z ważniejszych kryteriów zarówno dla robotów Google, jak i samych użytkowników. Powolną stronę Google zaindeksuje niżej i nawet jeśli jakiś użytkownik na nią trafi, to raczej nie będzie chciał długo czekać na dostęp do niej.


Jeśli już prowadzisz blog, zastanów się, czy wybrany przez Ciebie hosting poradzi sobie w przypadku większego zainteresowania czytelników. Może się bowiem wydarzyć, że gdy duża ich ilość zechce wejść na Twoją stronę, serwer (a co za tym idzie hosting) ulegnie awarii. To może oznaczać wymierne straty.

Trafna domena

Domena to adres Twojego bloga w Internecie. Dzięki niemu, nie musimy zapamiętywać ciągu liczb, żeby znaleźć interesujące nas treści – wystarczy tylko dobra nazwa. Dobra, czyli jaka? Prosta i łatwa do zapamiętania. Dzięki temu minimalizujemy ryzyko, że nasz czytelnik pomyli się lub zapomni, jak nazywał się Twój blog i pójdzie gdzieś indziej. Postarajmy się też, by nasza domena była unikalna i (jeśli mamy taką możliwość) by kojarzyła się z treściami, jakie użytkownicy mogą znaleźć na Twojej stronie. Dobrej jakości domeny mogą być kosztowne, jednak warto potraktować to jako inwestycję – zwykle służy nam latami.

Zagadnienia techniczne mogą być przytłaczające dla wielu osób tworzących treści w Internecie. Może też przysłaniać sedno ich pracy, np. jeśli z powodu awarii strona nie będzie dostępna, a posty się nie ukażą. Co zrobić w takiej sytuacji? Tym, którzy średnio radzą sobie w tej materii przyda się opiekun bloga, który będzie pierwszą pomocą w awaryjnej sytuacji. Wraz z nim można otrzymać wsparcie specjalistów, którzy zadbają o nas w przypadku usterki sprzętu (np. serwera), zajmą się kwestiami bezpieczeństwa, poprawek graficznych, a nawet postawią nasz blog od podstaw. To ciekawa opcja dla osób, które chcą się skupić na tworzeniu treści.

Artykuł sponsora/partnera - zawiera lokowanie produktu/marki