Każdego użytkownika Internetu częściej lub rzadziej dotyka problem powolnego działania przeglądarek Internetowych i innych programów korzystających z sieci.

Trzeba jednak stanowczo powiedzieć, że to się nadal zdarza. Jest to irytujące, a w pewnych sytuacjach bardzo frustrujące. Jakie mogą być tego przyczyny i jak temu zaradzić?

Źródła problemu

Powolne działanie Internetu objawia się m.in. długim wczytywaniem stron Internetowych i tym, że elementy strony przestają się wyświetlać. Część tych problemów może być związana z samym komputerem, ale jeśli masz kłopot tylko z Internetem, to przyczyna może tkwić w ustawieniach dostępu do nternetu na komputerze lub sprzęcie mobilnym. Czasem jest to również konfiguracja modemu, routera, konfiguracja samego komputera lub innego urządzenia, a ostatecznie – problemy powiązane są z dostawcą Internetu.

Jak zdiagnozować problem powolnego Internetu lub jego brak?

Gdy dotknie Cię już brak Internetu, to, zamiast panikować, najlepiej zacznij od podstaw, gdyż najczęściej w nich tkwi źródło braku połączenia z Internetem. Jeśli komputer łączy się z Internetem za pomocą połączonego kablem routera, sprawdź, czy urządzenia te są połączone ze sobą oraz, czy router jest prawidłowo podłączony do zasilania i włączony. Jeśli router łączy się z Internetem przez łącze komórkowe, należy też sprawdzić, czy prawidłowo włożono kartę SIM.

Gdy połączenie realizowane jest bezprzewodowo między routerem a odbiornikiem, wtedy zweryfikuj, czy w komputerze lub innym sprzęcie (laptopie, tablecie lub smartfonie) włączony jest moduł Wi-Fi. Jeśli tak, to przy komputerze stacjonarnym z kartą bezprzewodową przyjrzyj się zamontowaniu anteny do karty. Jeżeli karty są włączone i mimo tego brakuje połączenia bezprzewodowego z routerem, sprawdź, czy jest on włączony lub, czy ma uruchomioną łączność bezprzewodową - w routerach niektórych producentów jest fizyczny włącznik, który odpowiada za włączanie i wyłączanie Wi-Fi.

Czasami router potrafi się zawiesić, wtedy należy go odłączyć od zasilania, poczekać jakiś czas i ponownie włączyć. Warto także upewnić się, czy antena lub anteny w routerze są prawidłowo zamontowane. Trzeba także sprawdzić, czy pomiędzy routerem a odbiornikiem nie znajduje się jakaś przeszkoda tłumiąca sygnał. Często pomaga wtedy przeniesienie routera lub odbiornika w inne miejsce.

Jeśli wykonasz te kroki, w opcjach posiadanego urządzenia zobacz, czy widoczna jest sieć bezprzewodowa. Jeśli tak, to spróbuj połączyć się z siecią. Czasami problem wynika ze źle wpisanego hasła lub jego wykasowania z ustawień komputera czy urządzenia mobilnego. W takim przypadku wystarczy jego ponowne wpisanie i zapisanie. Gdy to nie pomaga, zwróć uwagę na sterowniki urządzeń, zwłaszcza komputerów lub laptopów. Czasami wystarczy zmiana sterownika: jego aktualizacja lub wręcz przeciwnie – zainstalowanie starszej jego wersji.

Jeśli już mowa o ustawieniach komputera, gdy korzystasz z łącza o małej prędkości, nie zapominaj wyłączać w komputerze automatycznego uruchamiania wszystkich zbędnych usług i programów, które korzystają z połączenia z Internetem lub wpływają na opcje zasilania. Pierwszą taką usługą jest automatyczna aktualizacja systemu, której wyłączenie, choć nie jest zalecane, często odciąży połączenie Internetowe. Warto też przeskanować komputer w poszukiwaniu złośliwego oprogramowania. W ukryty sposób korzysta ono z łącza i zajmuje część przepływu, z którego mogłyby korzystać inne programy. Wykorzystaj więc program antywirusowy oraz specjalne narzędzia do usuwania innych rodzajów zagrożeń, np. programów szpiegujących.

Powolny komputer

Gdy cały komputer działa wolno, to znaczy, że czas na kilka zabiegów pielęgnacyjnych. Po pierwsze przeprowadź defragmentację twardego dysku z pomocą systemowego defragmentatora lub innego programu przeznaczonego do tego celu. Następnie przeskanuj komputer z użyciem np. programu CCleaner w poszukiwaniu zalegających w systemie pozostałości, zwłaszcza różnego rodzaju plików tymczasowych i innych „informatycznych śmieci”, w tym pozostałości po odinstalowanych programach. Przy okazji warto przeskanować i naprawić systemowy rejestr. To podstawy. Gdy ten zabieg nie pomaga, sprawdź i zaktualizuj sterowniki części komputerowych, zwłaszcza chipsetu, kart sieciowych, karty graficznej itp.

Czasami komputer zwalnia pracę, gdy z routera korzysta jednocześnie wiele urządzeń, zwłaszcza gdy są one wykorzystywane do słuchania lub oglądania treści wysokiej jakości, streamowanych bezpośrednio z Internetu. W niektórych routerach istnieje możliwość ustawienia limitów szybkości połączenia dla określonych urządzeń i tym samym zwolnienia części zasobów.

Jeśli zabiegi w systemie komputera nie pomagają, to rozważ jego modernizację. Na znaczące przyspieszenie pracy komputera wpływa wymiana magnetycznego dysku twardego na dysk półprzewodnikowy, np. SSD. Wtedy system i najważniejsze programy instaluje się na nowym dysku, zaś różnego rodzaju dane przetrzymuje się na, z reguły, wolniejszym dysku magnetycznym. Pracę komputera przyspiesza także zwiększenie pamięci operacyjnej (RAM), wymiana procesora na szybszy, zainstalowanie lepszego chłodzenia głównego procesora (niektóre modele procesorów po przekroczeniu określonych temperatur obniżają swoje taktowanie, co wpływa na spowolnienie pracy).

Przyczyny zewnętrzne

Gdy już masz pewność, że przyczyny leżą poza Twoim sprzętem, wtedy rozważ przyczyny zewnętrzne, takie jak uszkodzenie sieci telekomunikacyjnej lub uszkodzenie nadajnika. Czasami, gdy wykorzystywane jest połączenie bezprzewodowe (radiowe lub laserowe), dobry kiedyś sygnał może być tłumiony np. przez rosnące drzewo lub wybudowany w międzyczasie budynek. Gdy wykorzystywane jest łącze komórkowe przez wbudowany czy doczepiany modem, to często problemem jest słaby w pewnych miejscach sygnał lub jego brak. Wtedy niestety, by zaradzić problemowi, pozostaje Ci kontakt z dostawcą Internetu lub, o ile to możliwe, zmiana sposobu łączenia się z Internetem. To oczywiście nie wszystkie przyczyny wolnego Internetu. Sprawdź, co spowalnia Internet na: https://nasz.orange.pl/t5/%C5%9Awiat%C5%82ow%C3%B3d-i-Neostrada/Internet-spowalnia/td-p/3811.

Artykuł sponsora/partnera - zawiera lokowanie produktu/marki