Inbound Marketing to określenie oznaczające "marketing przychodzący", czyli taki jego rodzaj, w którym to odbiorca reklamy musi sam ją odnaleźć

- zadaniem reklamodawców jest zatem maksymalne tego ułatwienie.

Dlaczego można powiedzieć, że Inbound Marketing jest przyszłością branży i na czym dokładnie się on opiera? Jakimi strategiami operuje i co można dzięki niemu zyskać?

Czym jest Inbound Marketing?

Jak już wyjaśniono we wstępie, pod określeniem "Inbound Marketing" kryje się "marketing przychodzący", którego zadaniem jest jak największe ułatwienie użytkownikom sieci dotarcia do konkretnej reklamy. Inbound Marketing opiera się na założeniu, że nie ma sensu reklamowanie produktu lub usługi osobie, która zupełnie nie jest tym zainteresowana - w najlepszym wypadku można ją bowiem jedynie rozzłościć lub spowodować, że ową reklamę zignoruje. Jeśli jednak jakiś internauta poszukuje informacji o danej rzeczy, tematycznie związanej z naszą branżą, jest szansa, że nasza reklama nie tylko zostanie przez niego obejrzana/przesłuchana/przeczytana, ale również, że przyniesie efekt w postaci konkretnego zakupu.

Inbound Marketing związany jest z koncepcją "marketingu za przyzwoleniem", zakładającą, że bez zgody potencjalnego klienta na wyświetlenie mu danych informacji, reklama nie będzie skuteczna. To internauta sam musi szukać danych informacji, wyrażając w ten sposób zgodę na ich przekazanie - dzięki temu zwiększa się szansa na skuteczną reklamę. Wiadomo bowiem, że reakcja na niepożądane reklamy - w dodatku te nachalne - przynosi zupełnie odwrotny skutek.

Inbound Marketing - cztery filary

Inbound Marketing opiera się na czterech filarach, będących jego podstawami. Są to:
- statystyki strony
- przywiązanie do marki
- konwersja
- mierzenie efektywności

Pierwszy filar dotyczy popularności strony - to znaczy tego, czy odwiedzana jest przez wiele osób i jakie to przynosi skutki. Statystyki strony wiążą się również z tym, jakie linki ona posiada - czy od portali naprawdę dobrej jakości, czy też od tych o jakości niskiej. Nie trzeba chyba nikomu tłumaczyć, że linki dobrej jakości są o wiele lepiej widziane, bowiem przekładają się na wyższą pozycję w rankingu - a co za tym idzie także i większą ilość odwiedzin. Większa ilość odwiedzin także wpływa na pozycję, a zatem wszystko jest ze sobą nierozerwalnie związane. Aby strona była efektowniejsza i bardziej doceniana ważna jest jednak jej odpowiednia, graficzna prezencja i świetna treść. O tym absolutnie nie wolno zapomnieć!
Przywiązanie do marki - drugi filar - łatwiej budować w oparciu o ten pierwszy, a zatem o solidną treść, która będzie na tyle interesująca dla internauty, że zechce na stronę wracać (aby być na bieżąco z innymi ciekawostkami!). Świetnym na to sposobem są infografiki, filmiki, czy też po prostu takie treści, które zainteresują daną grupę odbiorców.

Konwersja danych oznacza przekształcanie czegoś w coś innego. I tak też w tym przypadku strony powinny wzywać klienta do wykonania jakiejś określonej czynności poprzez umieszczenie w treści/filmiku/grafice tak zwanego Call to Action - wezwania do akcji. Czynność ta jest wspomnianą wcześniej formą jego przyzwolenia na przywiązanie się do marki - na przykład poprzez zapisanie się do newslettera. Aby to jednak osiągnąć trzeba spełnić punt pierwszy, a zatem zainteresować internautę czymś szczególnym.

Dzięki mierzeniu efektywności naszych działań można przewidzieć, czy kolejne będą równie skuteczne - i zrezygnować z tych, które nie przynoszą spodziewanych rezultatów. Skupmy się tylko na tych działaniach, które - co potwierdzimy - są dobre dla reklamowanej firmy.

Inbound Marketing - marketing przyszłości?

Z racji na brak nachalności i możliwość pozostawienia wyboru w rękach potencjalnych klientów można uznać, że Inbound Marketing to marketing nietypowy - ale świetnie współgrający z obecnymi czasami. Ludzie mają już obecnie dość zbyt nachalnych reklam, włączających się na każdym kroku i zaśmiecających na przykład ich skrzynkę mejlową. Niewiele z nich zostaje, a przy tym wzbudzają wręcz niechęć do danej firmy.
Inbound Marketing cieszy się coraz większym zainteresowaniem na przykład w Stanach Zjednoczonych, gdzie na konferencje mu poświęcone przychodzi mnóstwo ludzi. Można zatem oczekiwać, że ta forma będzie się nadal rozwijała - i to także w Polsce.

Artykuł powstał przy współpracy z właścicielem strony: http://fusioninboundmarketing.pl/

Artykuł sponsora/partnera - zawiera lokowanie produktu/marki