Dieta fleksitariańska to styl odżywiania, który zachęca do spożywania głównie pokarmów roślinnych, przy jednoczesnym umiarkowanym dopuszczeniu mięsa i innych produktów zwierzęcych.

 Jest bardziej elastyczna niż dieta w pełni wegetariańska lub wegańska. Jeśli chcesz dodać do swojej diety więcej pokarmów roślinnych, ale nie chcesz całkowicie zrezygnować z mięsa, przejście na dietę fleksitarną może być dla Ciebie.

Czym jest dieta fleksitarna ?

Dieta fleksitariańska została stworzona przez dietetyczkę Dawn Jackson Blatner, by pomóc ludziom czerpać korzyści z wegetariańskiego odżywiania, a jednocześnie z umiarkowanego korzystania z produktów zwierzęcych. Dlatego nazwa tej diety jest połączeniem słów "elastyczny" i "wegetariański". Wegetarianie eliminują mięso i czasami inne pokarmy pochodzenia zwierzęcego, natomiast weganie unikają mięsa, ryb, jaj, nabiału i wszystkich innych produktów spożywczych pochodzenia zwierzęcego. Ponieważ fleksitarianie jedzą produkty zwierzęce, nie są uważani za wegetarian ani wegan. Dieta fleksitariańska nie ma jasno określonych zasad ani zalecanej liczby kalorii i makroskładników. W rzeczywistości jest to bardziej styl życia niż dieta. Więcej na esomed.pl

Opiera się na następujących zasadach:

  • Jedz głównie owoce, warzywa, rośliny strączkowe i pełne ziarna.
  • Skup się na białku pochodzącym z roślin, a nie ze zwierząt.
  • Bądź elastyczny i od czasu do czasu włączaj mięso i produkty zwierzęce.
  • Jedz żywność jak najmniej przetworzoną i jak najbardziej naturalną.
  • Ograniczaj cukier i słodycze.

Ze względu na swoją elastyczną naturę i skupienie się na tym, co włączyć do diety, a nie na tym, co ograniczyć, dieta fleksitarna jest popularnym wyborem wśród osób chcących jeść zdrowiej. Ogólnie rzecz biorąc, celem jest spożywanie więcej pożywnych pokarmów roślinnych i mniej mięsa.

Możliwe korzyści zdrowotne

Jedzenie w stylu flexitarian może przynieść kilka korzyści zdrowotnych. Ponieważ jednak nie ma jasnej definicji tej diety, trudno jest ocenić, czy i jak zbadane korzyści innych diet roślinnych odnoszą się do diety fleksitariańskiej. Niemniej jednak badania nad dietami wegańskimi i wegetariańskimi są pomocne w uświadomieniu sobie, jak dieta ta może wpływać na zdrowie. Wydaje się, że aby czerpać korzyści zdrowotne z diety roślinnej, należy jeść głównie owoce, warzywa, rośliny strączkowe, pełne ziarna i inne minimalnie przetworzone pokarmy. Zmniejszenie spożycia mięsa przy jednoczesnym kontynuowaniu spożywania wielu produktów rafinowanych z dużą ilością cukru i soli nie przyniesie takich samych korzyści.

Flexitarianizm może też pomóc w kontrolowaniu wagi

Dzieje się tak częściowo dlatego, że fleksitarianie często ograniczają wysokokaloryczne, wysoko przetworzone produkty i jedzą więcej pokarmów roślinnych, które są naturalnie niskokaloryczne. Kilka badań wykazało, że osoby stosujące dietę roślinną mogą stracić więcej wagi niż osoby, które jej nie stosują. Utrata wagi nie jest jednak głównym celem diety fleksitariańskiej. Skupia się ona raczej na dodaniu do diety większej ilości produktów bogatych w składniki odżywcze, takich jak owoce, rośliny strączkowe i warzywa.