Dieta ketogeniczna, oparta o spożywanie dużej ilości tłuszczu dobrej jakości, cieszy się rosnącym zainteresowaniem i popularnością. Szybkie efekty w postaci dużego spadku wagi, a także znaczna poprawa stanu zdrowia sprawiają, że coraz więcej osób decyduje się na zmianę swoich nawyków żywieniowych. Co można jeść na diecie ketogenicznej, skoro węglowodany są zabronione? Co można przygotować na keto obiad? Poniżej prezentujemy kilka przykładów posiłków ketogenicznych. Sprawdź czy znajdziesz coś ciekawego dla siebie.

Dieta ketogeniczna - podstawowe założenia

Dieta keto opiera się na rezygnacji ze spożywania węglowodanów, które obecne są w większości produktów. To właśnie węglowodany są przyczyną otyłości, podwyższonego poziomu cukru we krwi i wielu problemów zdrowotnych, jak np. niealkoholowe stłuszczenie wątroby. Nieprawdą jest, że węglowodany są niezbędne do funkcjonowania organizmu, a niewątpliwie nie są potrzebne w takich ilościach, jakich zwykle dostarczają inne diety, niż dieta ketogeniczna.

Najlepszym paliwem dla organizmu są wysokiej jakości tłuszcze zwierzęce i roślinne, takie jak np. oliwa z oliwek, smalec, olej z awokado, masło, olej kokosowy.

Założenia diety ketogenicznej można uprościć mówiąc, że aby spalać tłuszcz należy jeść tłuszcz i zminimalizować spożycie węglowodanów do 5-10% makroskładników. Pozostałe składniki to 20-25% białka i 70-75% tłuszczu.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o diecie ketogenicznej, nazywanej także dietą ketogenną - kliknij tutaj.

Pomysły na keto obiad

Wbrew powszechnemu myśleniu - ze składników niskowęglowodanowych i bogatotłuszczowych można przygotować mnóstwo interesujących posiłków. Większość z nich smakuje nie tylko ketogenikom!

Jeśli ktoś lubi pizzę - z pewnością będzie zadowolony z możliwości spożywania pizzy w wersji keto. Zamiast zwykłego spodu do pizzy wystarczy zastosować keto alternatywę - spód z kalafiora i mozzarelli czy z mozzarelli i odrobiny mąki kokosowej i babki jajowatej. Do ketogenicznego spodu można dobrać ulubione dodatki, jak ser żółty, pomidory, ogórki kiszone, salami, pepperoni, szynkę, boczek, wieprzowinę, grzyby, szparagi, szpinak, jajko, sery pleśniowe i keto pizza gotowa (przepis na smaczną keto pizzę - TUTAJ).

Gołąbki to jedno z najchętniej przygotowywanych dań nie tylko w polskiej kuchni. Gdy zrezygnujemy z ryżu i przygotujemy gołąbki z tłustego mięsa, z grzybami i ryżem z kalafiora, a gotowy sos zastąpimy sosem przygotowanym na bazie prawdziwej passaty pomidorowej - gołąbki nadal będą pyszne, a przy tym zdrowe.

Kto nie lubi kotletów schabowych? Najczęściej towarzyszy im panierka, która zawiera mnóstwo węglowodanów. Można obejść tę trudność stosując panierki ketogeniczne, np. z mąki kokosowej i babki jajowatej czy mąki migdałowej. Można również przygotować pyszne roladki ze schabu zawijanego z boczkiem, serem żółtym i ogórkiem kiszonym czy z tłustej karkówki zawijanej z mozzarellą, pomidorami i szpinakiem. Roladki można najpierw obsmażyć na smalcu, a potem zapiec z serem w żaroodpornym naczyniu.

Lasagne w wersji keto? Oczywiście! Jednym ze sposobów może być zastąpienie makaronu do lasagne plastrami cukinii. Wystarczy przełożyć warstwy cukinii mięsem mielonym, serem i passatą pomidorową i zapiec w piekarniku. Aby podbić tłuszcz - można dodać do mięsa słoninkę, a gotową porcję skropić oliwą z oliwek czy wzbogacić łyżką masła.

Więcej pomysłów na keto obiad można znaleźć na tej stronie.

A co z keto obiadem na mieście?

Nie ma rzeczy niemożliwych. Jeśli komuś naprawdę zależy, by zjeść keto obiad na mieście, znajdzie coś dla siebie w większości restauracji. Tatar czy carpaccio na przystawkę, rosół bez makaronu jako zupa, stek z wołowiny z porcją masła i dużą ilością warzyw, sałatka grecka, burger bez bułki, golonka pieczona, sałatka caprese, kebab na talerzu bez frytek i tortilli, ryba pieczona, szaszłyk gruziński - to tylko kilka przykładów dań, po które można sięgnąć podczas wyjścia ze znajomymi czy biznesowego posiłku.

Brzmi smacznie?