Pozycjonowanie stron internetowych, czyli SEO, to czynność, która składa się z wielu składowych elementów. Jednym z nich jest wykorzystanie podczas budowania swojego serwisu internetowego tzw. linków kanonicznych. Czym są i do czego się je wykorzystuje, ulepszając pozycję swojej strony internetowej w wynikach wyszukiwania?

Czym są linki kanoniczne?

Link kanoniczny, określany po angielsku jako tag rel canonical lub rel=canonical, należy do grupy meta tagów. Zlokalizowany jest on w sekcji <head> na stronie internetowej, czyli dokumentach HTML. Link kanoniczny wskazuje wyszukiwarce internetowej, który adres URL jest tym podstawowym, a zatem - kanonicznym. Do czego się to stosuje?

Do czego wykorzystuje się linki kanoniczne?

Linki kanoniczne są odpowiedzią na powszechny problem stron internetowym którym jest duplikowanie się treści pod różnymi adresami URL. Najbardziej pożądana sytuacja z punktu widzenia pozycjonowania stron internetowych jest taka, gdy jednej podstronie odpowiada jeden link, co nie zawsze jest możliwie. Tymczasem roboty Google odbierają przeciwną sytuacje jako niepożądane duplikowanie się treści, zsyłając „za karę” naszą witrynę niżej w wynikach wyszukiwania. Zastosowanie linków kanonicznych na podstronach sprawia, że to właśnie te linki będą indeksowane przez wyszukiwarkę. Inaczej rzecz ujmując, link kanoniczny podpowiada robotom Google, który z linków do tej samej treści powinny one indeksować. Google tym samym nie odnotuje powtarzających się treści na wielu podstronach.

Kiedy warto zainteresować się linkami kanonicznymi?

Warto zastosować linki kanoniczne na swojej witrynie wtedy, gdy posiada ona kilka podobnych do siebie adresów URL. Przykładami mogą być: posiadanie strony internetowej w kilku wersjach na różne urządzenia (np. komputery i urządzenia mobilne), występujące przekierowanie do strony internetowej z kilku linków: w wersji „www”, z „http”, z „https” itd. czy posiadanie kilku podstron w związku z opcjami sortowania na swojej stronie internetowej. Aby Google nie odebrał tych różnych wersji tej samej strony internetowej jako duplikowanie się treści, warto zastosować właśnie linki kanoniczne.

Dlaczego stosowanie linków kanonicznych jest istotne?

Głównym powodem, dla którego implementowanie linków kanonicznych w swoim serwisie internetowym jest takie ważne, jest poprawa jego pozycjonowania w wynikach wyszukiwania. Unikamy wspomnianego, nielubianego przez roboty Google duplikowania się treści, a zatem nasza strona ma szansę z dobrze zaimplementowanymi linkami kanonicznymi znaleźć się wyżej w wynikach wyszukiwania i przyciągnąć więcej użytkowników, a to przecież jedna z głównych rzeczy, jakiej oczekują właściciele stron internetowych.

Po drugie, linki kanoniczne zwyczajnie ułatwiają robotom wyszukiwarki internetowej zadanie i pozwalają na szybsze zaindeksowanie właściwiej strony internetowej jako tej podstawowej. Tym samym nasze działania związane z pozycjonowaniem mogą szybciej przynieść efekty – a wiemy, że czynności SEO potrzebują i tak sporo czasu, by przynosić oczekiwane korzyści. Im szybciej zaindeksowane zostaną strony serwisu, tym łatwiej będzie im wspiąć się wyżej w wynikach wyszukiwania, na czym przecież nam bardzo zależy.

Posiadanie wielu linków do naszej strony internetowej rozprasza uwagę, jaką użytkownicy i roboty Google poświęcają dla tej witryny. Trudniej jest zbudować autorytet serwisu, gdy ruch na nią kierowany jest z bardzo wielu linków. Ten sam ruch skierowany na link kanoniczny pozwoli nam umocnić się w sieci i zbudować lepszą pozycję w internecie.

Zastosowanie linku kanonicznego pozwala ponadto na zdecydowanie przez samego twórcę witryny, jaki adres internetowy jest dla niej odpowiedzi. Opracowując swoją stronę internetową Ty zdecydujesz, posługując się linkiem kanonicznym, który link do strony jest najważniejszy, a nie oddasz tej decyzji do podjęcia wyszukiwarce. Otrzymujemy większą kontrolę nad tym, jakie adresy URL zobaczą użytkownicy w wyszukiwarce.

Czy linki kanoniczne zawsze działają?

Pisząc o linkach kanonicznych nie sposób nie nadmienić, że one... nie zawsze mogą działać. Są one bowiem jedynie sugestią dla robotów Google, który adres internetowy uznać za ten najważniejszy. Nie mamy jednak stuprocentowej pewności, że tak właśnie zostanie to interpretowane. Niemniej jednak korzyści, jakie są możliwe do otrzymania przez zastosowani linków kanoniczny przemawiają za tym, by je stosować – bez względu na ten brak gwarancji skutecznego działania.

Artykuł sponsora/partnera - zawiera lokowanie produktu/marki