Kiosk multimedialny, infokiosk, infobox – to różne nazwy jednego urządzenia, które odpowiadają angielskiemu określeniu “intelligent kiosk”. Jakie cechy sprawiają, że wzrasta jego popularność zarówno wśród firm państwowych, jak i prywatnych? Dlaczego ludzie chętniej udają się do infokiosków, niż pytają pracowników danego przedsiębiorstwa o radę? Aby odpowiedzieć na te pytania, przyjrzyjmy się im bliżej.

Infokioski – technologia najnowszej generacji

Infokiosk jest rodzajem komputera najnowszej generacji. Wyposażony jest w zaawansowany technologicznie system, który pozwala na zadawanie pytań i udziela na nie odpowiedzi. Dodatkowym jego atutem jest nowoczesny, czasem wręcz designerski wygląd, który ma się dopasowywać do konkretnego miejsca, w którym urządzenie ostatecznie się znajdzie.

Decydując się na posiadanie infokiosku, jego właściciel otrzymuje praktycznie nieskończone możliwości zaprojektowania przekazywanych treści, a także formy tego przekazu. Dzięki temu kiosk multimedialny może służyć do poszerzania wiedzy, na przykład przekazując historyczne fakty o eksponatach w muzeum. Z kolei znajdując się w centrum handlowym, będzie informował klientów, w jaki sposób mogą znaleźć drogę do wybranego sklepu.

Niewątpliwie zastosowanie tego urządzenia upłynnia i przyspiesza proces przekazywania treści potrzebnych odbiorcy. Wpisuje się to w ogólnie panujący trend ułatwiania dostępu do wiedzy.

Gdzie można spotkać infokioski?

Obecnie można je znaleźć w coraz większej liczbie miejsc publicznych i punktów usługowych. Oprócz wzmiankowanych już muzeów i centrów handlowych często na wykorzystanie multimedialnych punktów informacyjnych decydują się urzędy, by w ten sposób odpowiadać na najczęściej zadawane pytania i wskazywać drogę do konkretnego pokoju zajmującego się daną sprawą.

Kolejnym przykładem zastosowania infokiosku mogą być restauracje sieci McDonald’s. Wykorzystują one specjalnie zoptymalizowane urządzenia do zamawiania posiłków i natychmiastowej zapłaty za pomocą karty. Służy to skróceniu kolejek, ale także ułatwia klientom podjęcie decyzji, co chcieliby kupić, gdyż mogą przejrzeć całą ofertę i łatwo zmodyfikować swoje zamówienie jeszcze w trakcie.

Podobną funkcję pełnią biletomaty umieszczone na dworcach kolejowych, które pozwalają na rezerwację i zakup biletu, a jednocześnie podają informacje o trasie i czasie przejazdu pociągu, ewentualnych opóźnieniach, a także o peronie, przy którym zatrzyma się pojazd.

Kolejnym miejscem, w którym pojawiają się one coraz częściej, są festiwale, targi i wszelkie inne eventy gromadzące dużą liczbę osób. Znajdują tam zastosowanie ze względu na swoją dużą wydajność, szybką i łatwą komunikację, a także to, że nadają wydarzeniu bardziej nowoczesnego i profesjonalnego wymiaru.

Jakie są największe zalety infokiosków?

Spytaliśmy o to Krzysztofa Kabacińskiego, specjalistę ds. multimediów Grupy MEON.

Okazuję się, że jedną z najważniejszych zalet elektronicznego kiosku jest możliwość przekazywania niezbędnych informacji przez 24 godziny na dobę. Jest to szczególnie istotne w miejscach publicznych, takich jak dworce, gdzie przyjezdni pojawiają się o różnych porach.

Drugą zaletą jest możliwość takiego zaprogramowania infokiosku, by informacje wyświetlały się na nim w kilku językach. Jest to znaczącym ułatwieniem dla każdego podróżnego z zagranicy, który w innym przypadku mógłby mieć utrudniony dostęp do niezbędnej dla niego wiedzy. To istotne również dla każdego, kto lubi zwiedzać zabytkowe miejsca, a dla kogo multimedialne urządzenie jest znacznie atrakcyjniejszym źródłem informacji niż papierowy przewodnik.

Za wyborem infoboxu przemawiać może też atrakcyjny przekaz, jaki jest dzięki niemu umożliwiony. Doskonałym przykładem jest wykorzystanie tego typu urządzeń przez centra nauki. Dzięki infokioskom można wziąć udział w rozwiązywaniu krótkich testów czy samodzielnie wykonać drobne symulacje, co jest bardziej interesujące dla dzieci i dorosłych, niż wygłaszane wykłady.

Wysoka jakość wykonania i zindywidualizowany charakter kiosku multimedialnego to kolejne, ogromne plusy dla ich właścicieli. Łatwość obsługi i dostosowanie wszystkich funkcji do danego miejsca lub eventu zachęca do korzystania z tego nowoczesnego rozwiązania.

Potrzebuję infokiosku – co teraz?

Jeśli szereg zalet i możliwych zastosowań przekonał Cię do tego, że potrzebujesz infokiosku w swoim punkcie usługowym albo podczas organizowanego eventu, to warto zainteresować się możliwością jego dzierżawy. Coraz więcej firm decyduje się na wynajem infokiosków, co jest szczególnie interesującą opcją, gdy nie jesteś zdecydowany na jego zakup.


– Aby odczuć pełne zadowolenie z wynajętego sprzętu, musisz mieć pewność, że będzie on odporny na warunki zewnętrzne, w tym atmosferyczne, jeśli Twój event odbędzie się w plenerze – radzi Pan Krzysztof z meon.pl, firmy zajmującej się od lat multimediami, teletechniką i energetyką. – Niewątpliwie chciałbyś również w pełni zoptymalizować wygląd menu i treści, które infobox będzie przekazywał, w tym obszarze również jestesmy ekspertami– dodaje.

Artykuł sponsora/partnera - zawiera lokowanie produktu/marki